Vtedy boli z havarijných dôvodov zatvorené výstavné priestory v Premostení medzi dvoma krídlami historických Vodných kasární. V roku 2012 boli zatvorené aj Vodné kasárne so stálymi expozíciami, pretože umelecké diela tu už nemali vyhovujúce podmienky. Napokon bola odstavená aj knižnica a administratívne priestory, ktoré vytopili prívalové dažde.
Pre návštevníkov sa priestory galérie otvoria 11. decembra.
Rekonštrukcii dal tvár architektonický ateliér BKPŠ Kusý – Paňák, ktorý v roku 2005 vyhral súťaž na tento projekt. Výsledok rešpektuje pôvodné dielo Vladimíra Dedečka z rokov 1969¤-¤1977, zabezpečil kvalitné výstavné priestory a prepojil areál s mestom. Nový areál Slovenskej národnej galérie bude obsahovať vyše 5¤000 štvorcových metrov výstavnej plochy pre expozície a výstavy, kinosálu a zároveň prednáškovú sálu, multifunkčnú halu, modernú knižnicu v podzemí, archív výtvarného umenia, depozitár, reštaurátorské ateliéry, obnovenú administratívnu budovu, nádvorie ako verejný park a kaviareň a galerijné kníhkupectvo.
Architekt Martin Kusý na otázku Pravdy, aké mali vzťahy s autorom dostavby Vladimírom Dedečkom, povedal: „Keď sme dostali zadanie zrekonštruovať SNG, začali sme sa o tom s Dedečkom rozprávať. Postupne sa z nás stali kamaráti, potykali sme si a potom nám odkázal svoje autorské práva na všetky svoje architektúry. Smutné je akurát to, že sa rekonštrukcie už nedožil. Spolupráca s ním bola nepredstaviteľne konštruktívna. Nepoznám v jeho generácii nikoho, kto by vedel tak moderne pristúpiť k svojmu dielu a bol taký inšpiratívny. Mal som z toho obrovskú radosť.“ Jeho kolega Pavol Paňák doplnil: „Môžem to len potvrdiť. Existujú návrhy, ako pracovať s barokovou architektúrou, ale nie sú žiadne návody, ako sa správať k povojnovej architektúre a moderne. Preto to bola výzva.“
Čítajte viac Ako bude vyzerať zrekonštruovaná Slovenská národná galéria? Pozrite si fotografieNajmä Dedečkovo Premostenie ľudia celkom nepochopili, frflali naň. Rozumejú dnes architektúre, ktorá patrí do európskej špičky? Kusý odpovedá: „Áno, ľudia frflali a iní tvrdili, že to je architektúra tretieho tisícročia. Spoločnosť bola rozdelená, laická i odborná. Keď však architektúra vyvoláva diskusiu, je to pozitívne. Svet nie je čierno-biely. V čase vzniku Premostenia prevažovali skôr jeho odporcovia, ale dnes je viac ľudí, ktorí si uvedomujú, čo to je za hodnotu, a to je dobre. Aj my sme niečím prispeli do Premostenia, na čo máme rôzne reakcie. Vytvorili sme tam okná, ale nepozerajte sa na ne len zvonka, ale aj zvnútra. Architektúra totiž nie je len fasáda, dôležité sú aj vnútorné priestory.“
A prečo ľudia chodia radi do galérií, čo nájdu v obnovenej SNG? Pavol Paňák stručne odpovedá: „Do galérie sa chodí pre zážitok istého druhu, to je jej zmysel. Keď je priestor dobrým pozadím toho, čo sa v galérii vystavuje, to je najviac, čím môže architekt prispieť.“ Martin Kusý dodáva: „Samozrejme, nechodím len do galérií, kultúru a umenie potrebujem k životu. Čítam a chodím na koncerty, do divadla, na výstavy. Jeden kultivovaný človek vlastne musí chodiť do galérie. Napríklad preto, že som tam šťastný – a niekedy aj nas.atý. Ale to je zmysel umenia, nielen šťastie, človek sa občas potrebuje aj vytočiť. Pretože umenie človeka kultivuje. Tí, čo nechodia do galérií, tí chodia strieľať.“ Už 11. decembra si možno v SNG pozrieť prvú výstavu nazvanú Prológ. Jej podtitul znie 12 farieb reality, pretože novými priestormi galérie prevedie návštevníkov 12 tematických výstavných situácií, kde budú diela staré, moderné aj súčasné vo vzájomných dialógoch a prekvapujúcich vzťahoch, napríklad obrazy Ladislava Mednyánszkeho s dielami Andreja Dúbravského. Zaujmú farebné balóny Stana Filka aj akási medúza z oranžových podprseniek od umelkyne Emőke Vargovej.
Slovenská národná galéria
- vznikla v roku 1948
- pôvodne sídlila vo Vodných kasárňach, ktoré boli pre ňu adaptované v rokoch 1950¤-¤1955
- v roku 1963 sa rozhodlo o dostavbe SNG v Bratislave
- zvíťazil návrh Vladimíra Dedečka (odkryl priehľad do nádvoria a na Vodné kasárne zdvihnutím nábrežného krídla budovy tak, že stavbu na stĺpoch vystriedala mostová konštrukcia – dnes známa ako Premostenie)