Viktor Kubal bol doslova priekopník – stál pri zrode prvého slovenského animovaného filmu Studňa lásky (1943), ale ešte vzácnejšia bola jeho každodenná kresliarska tvorba a vôbec – celá jeho sympatická osobnosť. To všetko na ľudí pôsobilo.
Pripomeňte si postavičky Viktora Kubala a ich autora
Viktor Kubal vstúpil do diania v povojnovom období, keď sa slovenská kultúra prudko rozvíjala, vznikali umelecké školy, rôzne inštitúcie, aj film Studňa lásky vznikol napríklad na pôde Školfilmu, pracoviska, ktoré sa špecializovalo na učebné pomôcky. Absolvoval rôzne školenia, ale on mal kreslenie v krvi. Vraj už ako dvanásťročný nakreslil na filmový pás tušom lietadlo na štarte a tank zdolávajúci prekážky.
Pri chlapčensky bojových námetoch však nezostal, pre Kubala bol vždy typický humor a milota. Najviac mu išli práve malé obrázky s pointou a cítil ich kineticky. Skladal z nich celé príbehy, ktorých základom bol optimistický a láskavý pocit zo života. Nebola to však iba sladká idyla! Viktor Kubal sústavne niečo pranieroval, žartoval o témach, ktoré boli tabu alebo spatetizované. Plnilo to svoj cieľ – verejnosť jeho kresby nielen zabávali, ale aj kultivovali a posmeľovali. Prihováral sa všetkým generáciám.
Jednoducho virtuóz
Žartom Viktora Kubala rozumeli všetci. Však to boli jednoduché kresbičky, ale virtuózne nakreslené a s vtipnou myšlienkou. Navyše s nimi autor vedel geniálne pracovať ďalej. Mal to šťastie, že bol všestranný, vedel aj režírovať, napísať si scenár, filmovať, strihať. Mal vkus pre mieru a podstatu. Mohol si urobiť všetko sám a v jeho prípade to nebolo na škodu. Mal univerzálny talent a videl v celkoch, v súvislostiach, reťazil svoje nápady do sérií, filmov, kníh. Bol veľmi pracovitý a skromný. Akýsi usporiadaný už na prvý pohľad. V tom čase sa obyvatelia Bratislavy viac stretávali aj náhodne v meste, než je to dnes. V centre sídlili všetky dôležité kultúrne inštitúcie, redakcie, kníhkupectvá, známe krčmy či cukrárne. Aj Viktora Kubala bolo často vídať v uliciach mesta, v oblasti korza či Obchodnej ulice. Hoci som ho osobne nepoznala, vždy som si ho všimla a obzerala som si ho, lebo on sám pôsobil výtvarne. Niečo z neho vyžarovalo, vyvolával veľkú dôveru. Najčastejšie išiel s manželkou, aj sa držali za ruky, vyzerali ako z rozprávky. Ona bola vyššia než on, štíhla, krehká blondínka, pôsobila étericky. Vždy vykračovali pokojne, pomaly, ako veľmi vyrovnaní ľudia. Bolo príjemné sa na nich pozerať.
Vymýšľal aj v čakárni
Raz sa kdesi Viktor Kubal zmienil o svojej trpezlivosti: Kým vraj čaká niekde v rade alebo u lekára, nestráca nervy, ale pekne si rozmýšľa o svojich veciach a za ten čas vždy aj niečo vymyslí. Skrátka, Kubal mal svoj svet, ktorý komponoval do toho ozajstného. Napríklad cez tvorbu v satirickom Roháči. Aj veľmi ostré kritické názory vedel podať tak ľudovo, prirodzene a s humorom, že prvou reakciou musel byť úsmev. V tom bola jeho sila. Veľa vecí cítil inštinktívne, ale bol aj dobrý psychológ, poznal históriu a najmä život. Nevaril z vody. Preto na Viktora Kubala nezabúdame a k jeho storočnici vychádza aj známka.
Kocúri Puf a Muf
Známku k storočnici Viktora Kubala vytvoril Karol Felix, výtvarník, ktorý žije v Nitre. Bola som zvedavá, ako sa k tejto krásnej práci dostal: „Ponúkla mi to Výtvarná komisia známkovej tvorby, čo ma potešilo, lebo prácu majstra Kubala som vždy obdivoval a možnosť vytvoriť známku s touto tematikou som pokladal za poctu. Viktora Kubala som stretol možno dva razy v živote, počas vernisáží, keď som ešte študoval na VŠVU, inak sme sa osobne nepoznali. Jeho tvorbu som však poznal dobre. Kresby a filmy Viktora Kubala sprevádzali, ako je to iste aj u mnohých iných, moje detstvo. Vždy som bol obdivovateľom jeho práce a mnohé z jeho kreslených filmov mi dali veľa radosti.“
Tieto dobré pocity z Viktora Kubala sú viditeľné aj na samotnej známke. A sú tam aj jeho hrdinovia Puf a Muf, ktorých tiež každý pozná. Ako prišiel Karol Felix na toto riešenie? „Výber motívov na známku je vždy limitovaný zadaným rozmerom známky. Vedel som, že chcem nakresliť v prvom rade portrét umelca a pridal som k nemu jeho kreslené postavičky, ktoré si pamätám z detstva. Práve dvojicu kocúrov Puf a Muf.“
Karol Felix priznáva, že mal plno nápadov, aké motívy z Kubalovej tvorby použiť a pridať k portrétu: „Ďalšie postavičky z jeho animovanej tvorby som potom použil v návrhu obálky prvého dňa vydania známky (FDC) a aj pri návrhu pečiatky.“ Autor známky nám ešte prezradil, čo všetko má rád na Viktorovi Kubalovi: „Všetko, čo vytvoril, je autentické a jedinečné, a to nielen v rámci Slovenska. Najmä čo sa kresleného filmu týka. Miloval som aj jeho osobitý a inteligentný humor a nezameniteľnú schopnosť výtvarnej skratky v jeho skvelých kresbách.“
Čítajte viac Majster kreslených postavičiek Viktor Kubal sa objaví na poštovej známke k jeho storočnici