Talianski architekti chcú zachovať šarm kúpeľov Grössling

Pri príležitosti Dňa talianskeho dizajnu vo svete pricestovala do Bratislavy trojica talianskych architektov zo štúdia OPPS architettura z Florencie, ktoré zvíťazilo v medzinárodnej architektonickej súťaži na obnovu kúpeľov Grössling. Francesco Polci (35), Antonio Salvi (34) a Paola Chiriatti (31) chcú spojiť eleganciu pôvodnej budovy s ľahkosťou, priehľadnosťou a priestorovou otvorenosťou rekonštruovanej stavby. Okrem toho, že sa trio stretlo so študentmi Fakulty architektúry na STU, predstavili tvorbu svojho štúdia aj na vernisáži výstavy ADAGIO pozvoľna, ktorá vo Výstavnej sále Univerzitnej knižnice v Bratislave potrvá do 30. apríla.

20.03.2023 07:00
architekti kupele grossling Foto: ,
Zľava Antonio Salvi, Paola Chiriatti a Francesco Polci. Architektonické trio zo štúdia OPPS architettura z Florencie stojí za víťazným návrhom rekonštrukcie kúpeľov Grossling.
debata

Mestské kúpele Grössling ste riešili vďaka medzinárodnej súťaži. Čím vás zaujal tento projekt a vďaka čomu ste vyhrali?

Antonio Salvi: Táto medzinárodná súťaž bola úžasne zaujímavá. Na takejto budove sme ešte nepracovali. Keď do kúpeľov Grössling vstúpite, cítite istú auru, akoby sa tu vo vzduchu vznášali spomienky obyvateľov. Toto miesto bolo v geografii Bratislavy významné. Porota zrejme ocenila, že chceme zachovať rovnováhu medzi novými štruktúrami a staršími časťami. Nové a staršie veci podľa nášho návrhu budú viesť dialóg.

Niet sa čo čudovať, že projekt ste vyhrali. Kúpele mali vždy južanský šmrnc. Bolo to tam ako v nejakom elegantnom paláci. Sedelo vám to aj preto?

Šarm budovy je zjavný, preto sme ho chceli zachovať. Otázkou bolo, ako redizajnovať budovu dnešnými prostriedkami a s dnešným citom tak, aby sme zachovali melanchóliu a atmosféru a pritom nezničili históriu. Odpoveďou bolo dať tomuto palácu šancu vnímať ho nanovo.

Rekonštrukcia a revitalizácia je naplánovaná aj...
V objekte kúpeľov bude sídliť aj Mestská...
+14Návrh interiéru kúpeľov Grossling.

Robíte radšej nové stavby alebo rekonštruujete objekty s históriou?

Pre nás talianskych architektov je to zvláštna otázka, lebo 99 percent zákaziek v Taliansku súvisí s už existujúcimi stavbami. Nemôžete postaviť niečo nové bez toho, aby ste zohľadnili situáciu – väčšinou už tam niečo stojí. Samozrejme, niekedy to môže byť ťažké, pretože nemáte až takú voľnosť, no dá sa to premeniť na výhodu.

Kedy ste po prvý raz videli objekt kúpeľov?

Veľká časť medzinárodnej súťaže na rekonštrukciu kúpeľov Grössling sa odohrávala počas pandémie. Kým sme s mestom uzavreli kontrakt, trvalo to niekoľko mesiacov. Prvýkrát sme kúpele na vlastné oči videli pred rokom v marci, v rovnakom týždni sme podpísali zmluvu. Zrazu to bolo celé reálne. Po mesiacoch čakania to zrazu na nás pôsobilo ako revolúcia. Veď v našom štúdiu sme mali všetci menej ako 35 rokov a získali sme taký veľký projekt!

Paola Chiriatti: Bolo to zvláštne, všetko sme už teoreticky poznali, ale až pred rokom sme budovu videli na vlastné oči. Keď sme tam prišli, priam sme videli, čo na tom mieste bude. Aj keď tam, samozrejme, ešte nie je voda, my už vidíme bazény, kde sa budú kúpať ľudia.

Bazény budú vnútorné aj vonkajší. Foto: Metropolitný inštitút Bratislavy
Kúpele Grössling Bazény budú vnútorné aj vonkajší.

Chceli ste Grösslingu vrátiť starú tvár alebo vás inšpiroval aj k inováciám?

Antonio Salvi: Dobrá otázka, vždy ide o rovnováhu. Architektúra sa dotýka mnohých oblastí, nejde len o samotnú stavbu, ale aj o ľudí, ich pocity, politiku, ekonomiku… Z toho všetkého treba vychádzať, musíte to brať do úvahy, transformovať minulé skúsenosti tak, aby ste z nich vytvorili niečo súčasné, čo vám však bude pripomínať minulosť.

Ako to robíte?

Francesco Polci: To bude prekvapenie.

Antonio Salvi: Budeme rešpektovať vonkajšiu fasádu, ktorú vidíte z ulice, aj bazénik na sedenie atď. Niektoré časti zostanú tak, ako boli, zmenia sa len detaily a materiály, iné časti budú nové, aby zodpovedali súčasným potrebám a reguláciám a vznikli tak dobré kúpele. Tieto dva svety teda chceme prepojiť. Už keď sme do Bratislavy prišli, cítili sme, že tu ľudia majú vzťah k zeleni, Bratislava je celkom zelené mesto. Využijeme tiež hru s prirodzeným svetlom, kúpele sú plné svetla, použijeme veľa skla. Cieľom je priniesť do budovy prirodzené svetlo. Chceme prepojiť rôzne priestory, pretože v Grösslingu budú aj ďalšie priestory, saunový svet, knižnica, kaviareň. Steny by mali zostať jednoduché, aby sa zdôraznili existujúce objemy.

Oživia kúpele celú štvrť?

To je náš cieľ, architektúra má byť pozitívna a zlepšiť celé okolie. Vnútri budovy by mala byť cítiť identita mesta.

Riešili ste aj vonkajší vzhľad? Aký bude vchod do kúpeľov?

Vonkajšok sa nemôže meniť kvôli pamiatkarom, ale s tým súhlasíme, takže zachováme vzhľad fasády. Pridáme len pár bodov, schody, pretože prízemie bude o meter vyššie, a vytvoríme aj vstup pre vozičkárov. Cieľom celej súťaže je dať obyvateľom pridanú hodnotu, ktorá im môže spríjemniť život.

Rekonštrukcia a revitalizácia je naplánovaná aj... Foto: štúdio OPPS architettura
kupele grossling Rekonštrukcia a revitalizácia je naplánovaná aj v exteriéroch pred budovou. Parčík so zeleňou bude priamo pred kaviarňou a vstupom do kúpeľov.

Odkiaľ vy traja vlastne pochádzate?

Paola Chiaritti: Všetci sme z menších miest v Toskánsku, ale stretli sme sa na fakulte architektúry vo Florencii.

Naštudovali ste si niečo aj o meste Bratislava? Čo ste o nej vedeli?

Antonio Salvi: Máte určite väčšiu rieku ako my vo Florencii, Dunaj je päťkrát väčší ako rieka Arno, ktorá je druhá najväčšia talianska rieka.

Paola Chiriatti: Pozerali sme si Bratislavu cez Google, videli sme stredovekú konfiguráciu mesta, Bratislavský hrad, centrum mesta, Dunaj. Veľa bodov nám pripomínalo talianske mestá.

Antonio Salvi: Zaujímali nás aj ľudia a ich identita. Teraz som v Bratislave po štvrtý raz za posledné tri roky.

V objekte kúpeľov bude sídliť aj Mestská... Foto: štúdio OPPS architettura
kupele grossling V objekte kúpeľov bude sídliť aj Mestská knižnica a kaviareň.

Máte skúsenosti s podobnými projektmi?

Toto je dosť unikátny projekt, raz sme robili návrh, za ktorý sme získali tretiu cenu, v strednom Taliansku. Išlo o kúpele na vidieku. Nešlo však o rekonštrukciu kúpeľov v meste. Teraz sme však museli začínať celkom od začiatku, bol to odlišný projekt.

Povedzte niečo o vašom tíme – ako ste sa dali dovedna a akým spôsobom pracujte?

Keď sme začínali, my s Francescom sme mali 26 rokov, Paola sa pripojila o trochu neskôr. V začiatkoch, keď sme mali nanajvýš ročné- či dvojročné skúsenosti a bolo nás len pár, sme fungovali ako veľká rodina, kde každý vie všetko. Ako sa naše štúdio rozrastalo, práca sa delila, to je prirodzený vývoj. Dôležité je komunikovať, riešiť interné konflikty, ktoré sa občas týkajú kreativity, inokedy administratívy či ekonomiky. Snažíme sa všetky oblasti zvládať. Všetci traja sme rovnocenní, všetci sme dizajnérmi. Grössling je veľký projekt a všetci sa na ňom chceme podieľať.

Aká je súčasná talianska architektúra? Čím je jedinečná?

O súčasnej talianskej architektúre by som mohol rozprávať celý deň. Chcete to zhrnúť do pár viet? Väčšinou pracujeme v Taliansku, pretože milujeme Taliansko, našu krajinu, ľudí, kultúru. Niektorí sa presťahujú do zahraničia, ale vo všeobecnosti Taliani milujú svoju krajinu. My Florenťania sme hrdí na renesanciu, na jednej strane je to naše kultúrne dedičstvo, veľká hodnota, no na druhej strane nesmieme uviaznuť len v minulosti. V renesancii bola taká architektúra súčasná, ale aj my musíme vytvárať svoje nové súčasné hodnoty, pracovať v našom čase. To je veľká úloha talianskych architektov.

kupele Grössling Čítajte viac Zo zatvorenej plavárne Grössling vynosili vyše 1 500 ton sutiny

Kto sú veľké mená súčasnej talianskej architektúry?

Asi najväčší taliansky architekt je dnes Renzo Piano, slávny po celom svete. Ale inak nemáme top desiatku talianskych architektov. Možno si viac ceníme zahraničných architektov, ale nie preto, že by sme mali niečo proti našim talianskym, alebo preto, že by pre nás boli konkurenciou, to nie. Samozrejme, máme veľa dobrých architektov. Všetci traja máme radi napríklad štúdio Barozzi Veiga, ktoré vzniklo v roku 2004 v Barcelone a má veľa medzinárodných projektov (filharmónia v Štetíne, Bündner Kunstmuseum vo švajčiarskom meste Chur či múzeum výtvarného umenia v Lausanne).

Stane sa vám, že sa medzi sebou vy traja tvorivo povadíte?

V skutočnosti je nás viac, v štúdiu je nás šesť, máme aj stážistov. Ale často platí, že keď sa traja bavíme, máme aj štyri názory. Neplatí to stále, ale vždy sa snažíme dohodnúť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #architekti #architekrúra #kultúrna pamiatka #Kúpele Grössling