Žijeme na horizonte pozláteného veku, odkazuje Pasta Oner

Na svojej najnovšej výstave The Gilded Age vzdáva umelec Pasta Oner hold zlatému veku, zároveň ale poukazuje na to, že naša spoločnosť balansuje na hrane globálnych kríz a spochybňuje blahobyt.

03.06.2023 14:00
Pasta Oner Foto:
Pasta Oner reaguje výstavou The Gilded Age na konečnosť ľudského blahobytu, ktorý podlieha kríze.
debata

Pasta Oner odovzdáva správu v Oblastnej galérii Liberec prostredníctvom desiatok nových diel, v ktorých, ako je pre neho typické, pracuje s odkazmi na pop-art aj diela slávnych majstrov. Z obrazov a objektov vytvoril site-specific inštaláciu v podobe postapokalyptickej krajiny, ktorej však nechýba nadhľad.

Drvivá väčšina z desiatok prezentovaných prác vznikla špeciálne pre libereckú výstavu a vidieť ich možno prvýkrát. Výstava The Gilded Age potrvá v Oblastnej galérii Liberec od 2. júna do 1. októbra a jej kurátorom je Pavel Kubesa.

Pasta Oner reaguje výstavou The Gilded Age na...
Pohľad na výstavu v bývalých kúpeľoch.
+2Pasta Oner: Lions Den (2023)

Multimediálny umelec Pasta Oner vychádza z pop-artu a cartoon estetiky. Vo svojej tvorbe s nadhľadom zachytáva hodnoty a symboly súčasnej popkultúrnej spoločnosti a s ňou spojeného konzumerizmu. Vytvára nové napätie medzi svojimi autorskými aj už existujúcimi dielami tým, že ich stavia do vzájomného kontaktu i rozporu. Tejto rétoriky sa drží aj v desiatkach obrazov a objektov na novej výstave v bazénovej hale niekdajších libereckých kúpeľov, po rekonštrukcii premenenej na Oblastnú galériu Liberec.

„Výstavou The Gilded Age vzdávam hold ére, ktorá už pominula, hoci sa o ňu neustále usilujeme – zlatý vek Západu druhej polovice 20. storočia – a súčasne obhajobou doby, v ktorej aktuálne žijeme a v ktorej sme si možno ešte nevšimli, že ona obávaná pohroma sa už deje,” vysvetľuje umelec.

Pohľad na výstavu v bývalých kúpeľoch. Foto: Oblastná galéria Liberec
Pasta Oner Pohľad na výstavu v bývalých kúpeľoch.

Nové Pastove obrazy, niektoré až s rozmermi dvoch metrov, odkazujú k pop-artu šesťdesiatych rokov či americkým pin-up ilustráciám. Samostatná séria recykluje s komiksovou štylizáciou motívy z malieb barokového majstra Rubensa či rokokových diel Giovanniho Battistu Tiepola. Pasta Oner v týchto obrazoch zachytil túžby, sny a ľudské príbehy, ktoré slobodný západný svet nesie na svojom civilizačnom vrchole.

Ako významový protipól potom pôsobia umelcove objekty ako naftové barely či Michelangelov David, ktoré prostredníctvom vizuálnej skratky a autorskej manipulácie s ready-made objektami zachytávajú rozpadajúci sa svet blahobytu a hojnosti. Aj v nich sa Pasta Oner popri postmodernom sochárstve pohráva so sakrálnymi motívmi. Výsledná postapokalyptická krajina, ktorá všetko prepája v site-specific inštalácii, je zjavným odkazom na celosvetové krízy, či už environmentálne, klimatické alebo kapitálové.

the julius koller Čítajte viac Imaginatívna geografia prekročí hranice v galérii The Július Koller Society

Všetky diela uvidia návštevníci výstavy prvýkrát. Jej esenciou je dielo tvorené basketbalovým košom a božím okom. Pasta Oner sa preň inšpiroval vetou, ktorú hovorí prasiatko v závere animovaného seriálu Looney Tunes. Oznámenie „Toto je koniec“ v umelcovom poňatí vystihuje postapokalyptickú náladu výstavy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Liberec #Pasta Oner