Základy v pohybe
Marek Kvetan je veľmi aktívny – nedávno sa zúčastnil sa aj na výstave A ticho prichádza noc v Modre (trvala do konca decembra), v lete zasa vystavoval v Galérii Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici. Boli sme zvedaví, ako sa líšila jeho tamojšia kolekcia Petrus od tej, ktorú maliar sprístupnil teraz v Bratislave. Nadväzujú výstavy na seba?

„Na výstave v Galérii Steinhauser sú diela, ktoré vznikli zo vzťahu k udalosti alebo k hraničnej situácii,“ hovorí Marek Kvetan. „Výber som formoval ako dialóg s napätím. Výstava v Galérii Jozefa Kollára zasa stála na dvoch cykloch, ktoré spájali osobnú výpoveď (vnútorné prežívanie pandémie) s reflexiou globálnej problematiky.“

Ako sme už naznačili, na výstave Red Horizon uvidia návštevníci inštaláciu rôznych kameňov. Kurátor výstavy Vladimír Beskid spresňuje, že to je šesť základných kameňov rôzneho pôvodu: meteorit, uhlie, smolinec, kryštál kremeňa, ale aj obyčajná skala z poľa. Na výstave si divák opäť pripomenie, že kamene sú s ľudstvom odjakživa a že patria k civilizácii. Marek Kvetan však toto známe zistenie špecifikuje a uvažuje nad ním.
Inštaláciu základných kameňov postavil na vzťahu ľudí (civilizácie) a okolitého sveta (prírody, vesmíru): „Ide o základné premeny, ktoré určujú osud a smerovanie našej civilizácie. Kamene prezentujú rôzne udalosti a ich dôsledky. Meteorit napríklad globálne pozmenil klimatické vlastnosti planéty, uhlie naštartovalo priemyselnú revolúciu a má vplyv na klimatické zmeny, smolinec otvoril atómovú technológiu s jej kladmi aj mínusmi. Kryštál kremeňa predstavuje sekundárnu horninu pri dolovaní striebra v Banskej Štiavnici a odkazuje na zmeny dobývania nerastov a aj zmeny trhovej ekonomiky. Obyčajná skala rozpráva príbeh o ekonomickej migrácii z neúrodných častí sveta. A valivý kameň hovorí o zmene klímy a zmene krajiny v dobe ľadovej.“
Dôležité sú aj stoličky
Umelec sa neuspokojuje so svedectvami kameňov, ale vykladá ich zmysel, ako aj zmysel svojho počínania: „Práca s kameňmi do určitej miery vychádza z môjho prirodzeného záujmu o nájdené objekty a ich spracovanie. Ale v tomto prípade bol na začiatku koncept a samotné kamene som do zámeru vložil. Na výstave prezentované kamene majú čiernu farbu a sú skôr modelom, keďže som ich pozbavil ich pôvodnej podoby prírodných materiálov. Všetky sú modelované, ale je to skôr obraz než ready made. Ten pocit skôr dotvárajú stoličky, na ktorých sú umiestnené kamene ako bytosti rozprávajúce príbeh. Preto bolo dôležité vybrať správne stoličky!“

Ako vidno, Marek Kvetan sa k samotným základom ľudskej existencie vyjadruje aj zábavne. Však žijeme na kameňoch, zdajú sa večné, nezničiteľné, budúcnosť nekonečná. Čo však znamená červená linka na obzore? Je to jediná pestrá farba na inak čierno-bielej expozícii a ťahá sa po stene. Znamená koniec, kraj? Máme sa báť, alebo ponúka výtvarník nádej?
„Áno, často sa hlásime ku skale ako ku konštante istoty, hoci naše počínanie môže mať aj na ňu fatálne dôsledky. Je to krehký vzťah, keďže naše ide len o dočasný podnájom!“
Názov výstavy Red Horizon vychádza z názvu atmosférického javu, ktorý vidíme pri pozorovaní veľkého mesta na horizonte, diania na bojisku, alebo aureoly pri zatmení slnka – je to vždy určitá hraničná udalosť. „A každá zlomová udalosť prináša zmenu, ktorá môže byť nádejou pre jedinca, ale aj pre prostredie, v ktorom žijeme,“ dúfa Marek Kvetan.
Dobre padne výklad
Podobne to cíti aj galerista Patrik Steinhauser. Uvedomuje si, že Kvetanove monumentálne diela (napr. Cornerstones v Red Horizon alebo veľkorozmerná plastika Fuscum Subnigrum, ktorá bola vystavená v Slovenskom národnom múzeu v roku 2021) ako aj menšie diela, ktoré sú vystavené na aktuálnej výstave, veľmi silno pôsobia, ale sú aj náročné.
Divákovi dobre padne odborný výklad: „Vždy je dôležitá myšlienka umelca, príbeh diela, ktorý často musí vysvetliť galerista alebo kurátor. Aj vďaka tomu náročnému obsahu je Marek dôležitým, v múzeách uznávaným umelcom doma i v zahraničí.“ Dnes sa aj výtvarné umenie vyjadruje zložitejšie a dobre je niečo si v galérii vypočuť o jeho vzniku a zámeroch umelca. Dielo, samozrejme, pôsobí aj samo osebe, ale dozvedieť sa príbeh jeho zrodu je vždy veľmi zaujímavé a táto výstava výklad ponúka.
„Naše historické priestory na Laurinskej (prvé poschodie) s vysokými stropmi a štukami sú pre túto výstavu ako stvorené. Všetky tri diela stoja samostatne, ale tematicky a vizuálne spolu veľmi dobre fungujú, takže je asi veľmi subjektívne, ktoré z troch diel (Základný kameň, Nepokojná myseľ, Variácie dopadu) rezonuje v divákoch najsilnejšie. Každý to asi vníma inak.“
Multimediálna tvorba Mareka Kvetana však asi zaujme každého. Umelec je originálny výtvarník a je aj filozof – skúma súčasnú spoločnosť, jej východiská i budúcnosť. Robí to tak, že znepokojí, ale hravým spôsobom. Však aj sediace kamene vyzerajú ako z rozprávky o dvanástich mesiačikoch a zároveň ako tribunál.