Všetky obrázky sú dielom Banksyho, umelca z Bristolu, ktorého identita je neznáma. Sám sa k dielam prihlásil na Instagrame, no nedal im názvy ani ich nevysvetlil – čo vyvolalo zúrivé špekulácie o ich význame. „Myslím si, že v skutočnosti ide o horskú gazelu z Palestíny. Takže sa domnievam, že dielo má niečo spoločné s Palestínou,“ povedal miestny umelec Daniel Lloyd-Morgan.
Niektorí používatelia sociálnych sietí nazvali kolekciu Londýnska zoo a vytvorili teóriu, že Banksy by mohol prirovnávať účastníkov nedávnych krajne pravicových protestov v Anglicku ku zvieratám. Iní si myslia, že obrázky odkazujú na Gazu, klimatickú krízu, ktorá ohrozuje ľudstvo, Michelangelovo Stvorenie Adama a pochybnú povahu sociálnych médií.
Každý deň nový obrázok
Britský denník Guardian zmieňuje Paula Gougha z Arts University Bournemouth, ktorý sa zaoberá Banksym a jeho bristolským odkazom, že pre umelca je dosť nezvyčajné urobiť toľko diel v rýchlom slede za sebou týmto spôsobom. „Tým, že uverejnil obrázky rýchlo cez stránky na sociálnej sieti, vylúčil pátranie po tom, kto ich urobil, čím sú globálne médiá normálne posadnuté,“ cituje ho denník.
„Banksy často použil médiá na oznámenie urgentných posolstiev o environmentálnych otázkach, hrozbám voči habitatom a dosahu klimatickej zmeny. Sú to však tiež mocné metafory o stave globálnej politiky a problematickom svete, ktorý sme stvorili.
Domáce zvieratá – kravy, prasatá a ovce – sú nahradené menej sympatickými zvieratami ako šimpanzami či potkanmi.“ Aj Gough, ktorý je tiež umelec a na sieti Tik Tok ho podozrievali, že on sám je Banksy, poukázal na to, že keď Banksy každý deň zverejňuje nový obrázok, možno cez víkend pribudne veľké odhalenie.
A naozaj, v sobotu sa na prázdnom londýnskom billboarde v severozápadnej londýnskej štvrti Cricklewood objavila silueta preťahujúcej sa mačky. Obrázok sa objavil opäť bez komentára na Banksyho Instagrame. V nedeľu Banksy sériu korunoval posledným dielom, keď na sklenenú policajnú búdku v centre Londýna nakreslil ryby, takže celok vyzerá ako nádrž s piraňami.
„Zatiaľ vytvoril zverinec, beštiár, ktorý bude stimulovať pozornosť a vyvolávať dohady. Je to najlepšia ukážka Banksyho marketingu, vyvoláva enormné očakávania. Dielo je okamžite prístupné. Málokedy je vizuálne príliš komplikované, zatiaľ čo jeho jednoduchosť, šablóny a ikonické znaky, sa vám vryjú do pamäti. Navyše má posolstvo, ktoré rezonuje, pretože súvisí s globálnymi otázkami. Je to vysoko aktuálne umenie.“
Vlka už ukradli
Lektorka kritických štúdií na londýnskej univerzite Goldsmiths Dr. Isobel Harbisonová bola obrázkami a rozruchom okolo nich zmätená. „Sú veľmi jednoduché z mnohých aspektov. Možno je niečo zmysluplné na ich jednoduchej siluete a na tom, že ich je viac.“
„Možno je posolstvo o životnom prostredí, ekológii a harmónii medzi vybudovaným a prírodným svetom. Ak je tam posolstvo, ktoré máme pochopiť z týždňa obrázkov v Londýne, myslím, že by to mala byť tolerancia a vzájomný rešpekt. Lenže Banksyho názory sú zvyčajne celkom zjavné, takže je čudné, že tak dlho ostáva tajomný… Verím, že jeho umenie dlho ostane na stenách. Je dobré, že ľudia sa pozerajú hore aj okolo seba,“ dodala.
Podobne ako množstvo predošlých Banksyho diel, aj vlka z Peckhamu ukradli už pár hodín po jeho objavení. BBC zverejnila fotografie maskovaných mužov, ktorí tanier satelitu s vyjúcim vlkom s pomocou rebríka demontujú zo strechy obchodu a odnášajú preč.
V Peckhame pritom už vlani dvojica mužov ukradla krátko po zhotovení iný Banksyho výtvor – dopravnú značku STOP s tromi polepmi znázorňujúcimi drony. Vtedy aj teraz údajné krádeže nakrútili svedkovia.
„Všimli si, že ich nakrúcam a boli trochu nevrlí. Jeden ma kopol do boku a ďalší sa pokúsil hodiť môj telefón na strechu. Našťastie trafil strom a vrátil sa mi späť,“ rozprával Tom Kellow, ktorý incident nahlásil londýnskemu policajtovi.
V sobotu zasa niekoľko hodín po zverejnení na prázdnom bilborde odstránili obrázok mačky. Keď dielo v Cricklewoode demontovali traja muži, ktorých vraj najala dodávateľská firma na demontáž bilboardu z bezpečnostných dôvodov, davy ľudí bučali. Majiteľ bilboardu polícii oznámil, že dielo venuje umeleckej galérii.
Ako podotýka denník Guardian, krádeže potvrdzujú fakt, že Banksy už nie je len pouličným umelcom pracujúcim pod rúškom tmy. Jeho maľby zaznamenali viaceré rekordy na aukciách, vrátane diela Love is in the Bin (Dievča s balónom), ktoré sa v roku 2021 v aukčnej sieni Sotheby’s predalo za 18, 6 milióna libier a bolo označované za „popredné umelecké dielo 21. storočia“.
Firma či národný poklad?
Podľa kritika umenia Jonathana Jonesa toto všetko svedčí o tom, že z Banksyho sa stal podnik. „Stal sa národným pokladom a to nie je dobrý imidž pre pouličného umelca,“ tvrdí Jones.
„Naša kolektívna posadnutosť týmito afektovane roztomilými obrázkami nie je dobrou vizitkou ani pre nás. Skutočne je to trochu patetické. Tieto nemastné-neslané siluety zvierat by mohli byť na letnej výstave Kráľovskej akadémie. Čo je na nich provokatívne, hlboké či zaujímavé? Skutočne niekoho zaujíma, aké zviera bude ďalšie?“
Podľa Jonesa je určite priestor na krásne umenie, ktoré ľudí robí šťastnými, ale pochybuje, že by ho mal robiť Banksy.
Čítajte viac V Londýne sa objavila nová maľba od Banksyho. Odkazuje na boj prírody o prežitie„Robí hrubé šablóny bez nuáns. Ani tieto zvieratá nie sú výnimkou. Nič vám nedajú vizuálne, je okolo nich len rozruch na sieťach. Robí obrázky, aby sa o nich hovorilo, ale nie je to umenie, ktoré je reflexiou. Je nepriateľom senzitivity, je umelcom ľudí, ktorí sú príliš pohodlní a narcistickí na to, aby sa otvorili skutočnému umeniu.“
Podľa Jonesa by bolo najlepšie, keby Banksy „opustil pohrávanie sa, odišiel na dôchodok a odhalil, kto skutočne je, lebo tieto fádne šablóny nám nemajú čo povedať či ukázať. Alebo sme to všetci zle pochopili a celé je to len súčasť komerčnej kampane: o pár dní Banksy uvedie svoju novú značku tropického soft drinku či značky oblečenia“.
Gough zopakoval, že pre Banksyho je dôležité udržať jeho značku na očiach verejnosti. „V poslednom čase si obľúbil jeden trik – vydá spolu so svojím umeleckým dielom aj video.“