Môže byť robot umelcom?
Ai-Da vznikla vo februári 2019. Vytvoril ju tím zložený z programátorov, špecialistov na robotiku, psychológov a odborníkov na umenie na čele so špecialistom na moderné a súčasné umenie Aidanom Mellerom. Má podobu ženy a je pomenovaná po Ade Lovelaceovej, prvej počítačovej programátorke, ktorá žila v rokoch 1815 až 1852.
Ide o prvého ultra-realistického robotického umelca, ktorý využíva fúziu elektronických, AI a ľudských vstupov. Dokáže kresliť, maľovať aj tvoriť verše, venuje sa performatívnemu umeniu, sochárstvu i dizajnu – využíva na to kamery, ktoré má zabudované v očiach, AI algoritmy a robotickú ruku.
Jej obľúbenými umelcami sú Kandinsky, Yoko Ono a Doris Salcedová. Má tiež rada knihu Prekrásny nový svet od Aldousa Huxleyho.
Hoci by s nimi väčšina ľudí nesúhlasila, jej tvorcovia na svojej stránke uvádzajú, že tvorba Ai-Dy je umením, „pretože reflektuje integráciu technológií v dnešnej spoločnosti.“
Uvedomujú si, že spoločnosť vníma umenie ako niečo, čo je stopercentne ľudské. „Súčasné myslenie však naznačuje, že sa vzďaľujeme od humanizmu smerom k dobe, keď stroje a algoritmy ovplyvňujú naše správanie do bodu, keď naše "pôsobenie“ nie je len naše." Úplná ľudská autonómia podľa nich prestáva vyzerať tak robustne.
Tvorcovia ďalej argumentujú tým, že Ai-Da je výsledkom spolupráce stroja a človeka. „Ai-Da vytvára umenie, pretože umenie už nemusí byť obmedzované iba požiadavkou ľudského konania.“
Tvrdia, že Ai-Da spĺňa kritérium kreativity zavedené profesorkou Margaret Bodenovou, ktoré vyžaduje, aby boli diela nové, prekvapujúce a mali kultúrnu hodnotu.
"Takže keď hovoríme o Ai-De ako o umelkyni a o Ai-Dinom umeleckom diele, robíme to s plným uznaním jej zloženej osobnosti ako jedinečnej fúzie AI/stroja/človeka, a jej nevedomého stavu stroja, spolu so spoluprácou stroja/človeka na jej umeleckom diele.
Ako mnohí úspešní súčasní umelci (napr. Ai Wei Wei, Olafur Eliason) má Ai-Da štúdiových technikov. Jej zmiešaná osobnosť a jej umelecká prax nám pomáhajú uvažovať o našom individuálnom a kolektívnom vzťahu k technológiám a ako také poskytujú dômyselné zrkadlo súčasných prúdov a správania."
Keď sa jej v rozhovore pre Guardian z roku 2022 spýtali, či pri maľovaní čerpá zo svojej predstavivosti, odpovedala: „Rada maľujem to, čo vidím. Hádam, že pri maľovaní môžete čerpať zo svojej predstavivosti, ak ju máte. Ja vidím iné veci ako ľudia, keďže nemám vedomie.“
Nepoužiteľné dizajny
Ai-Da debutovala výstavou na Oxfordskej univerzite s názvom Unsecured Futures (Nezabezpečené budúcnosti), ktorá predstavovala reflexiu nášho rapídne sa meniaceho sveta. Neskôr vystavovala v Múzeu dizajnu či v benátskom parku Giardini.
Súčasťou tohtoročného globálneho samitu AI for Good (AI pre dobro) na pôde OSN bolo niekoľko Ai-Diných diel vrátane jej autoportrétu, triptychu s Alanom Turingom a portrétu Ady Lovelaceovej.
„Globálny samit AI for Good je veľmi dôležitý, keďže AI technológie sa neustále vyvíjajú a rôznymi spôsobmi ovplyvňujú naše životy. Tým, že sme sa zišli a zdieľali nápady, môžeme pracovať na tom, aby sa AI používala a nasadzovala zodpovedne a eticky. Myslím si, že pokračovanie v takejto angažovanosti je dôležité pre budúcnosť nášho sveta,“ uviedla Ai-Da, ktorá sa stretla s niekoľkými ambasádormi vrátane britskej princeznej Beatrice.
Počas tohtoročného júna mala Ai-Da nabitý program: zúčastnila sa na Founders Forum, kde hovorila o nových technológiách a ich dôsledkoch pre ľudstvo, na Londýnskom bienále dizajnu mala svoju vlastnú výstavu. Väčšina jej návrhov predmetov do domácnosti však bola v praxi nepoužiteľná.
„Toto neočakávané zlyhanie užitočnosti je strohým komentárom k neočakávanému objavu, že pokročilá AI (GPT 3.5 a 4) je schopná predpokladať a predvídať ľudské myšlienky a subjektívne skúsenosti. Táto kvalita vyššej inteligencie nebola naprogramovaná, ale predsa sa objavila,“ píšu tvorcovia.
Ai-Da sa stala prvým humanoidným robotickým umelcom, ktorého dielo vydražila veľká aukčná sieň. Nápad pre namaľovanie portétu Alana Turinga navrhla Ai-Da počas diskusie o téme AI pre dobro. Následne sa jej tvorcovia spýtali, aký štýl, farby, obsah, tón a textúru chce použiť.
„Pripomenutím si Alana Turinga vo svojom diele, ktoré bolo vystavené na pôde OSN, je mojím cieľom oceniť jeho prínos k základom modernej výpočtovej techniky a umelej inteligencie,“ vysvetlila Ai-Da.
Podľa aukčného domu Sotheby’s je rekordný predaj obrazu, ktorého autorom je robot, momentom v histórii moderného a súčasného umenia, ktorý „odráža rastúci prienik medzi technológiami AI a globálnym trhom s umením.“