Galéria Telegraph práve oslávila 5. narodeniny, vznikla totiž z bývalej továrne na výrobu telegrafov. Za návštevu stojí už pre samotnú budovu. Jej esenciou je funkčnosť a genius loci. Dom z roku 1908 bol architektonicky dômyselne prestavaný, a tak, ako účelom vynálezu telegrafu bolo zbližovanie, snaží sa o to aj rovnomenná galéria.
štvrtá výstava zo zbierky Roberta Runtáka, zakladateľa galérie Telegraph predstavuje diela 38 umelcov z 80. rokov
Na jednom mieste sa tu tak stretávajú umelci a ich priaznivci, podnikatelia i zamestnanci, pretože kým spodná časť budovy slúži ako galéria, jej horné poschodia poskytujú originálne coworkingové priestory. Im všetkým by Telegraph mal poskytovať inšpiráciu.
Galéria vzdialená len pár krokov od olomouckej železničnej stanice vždy hostí zaujímavé výstavy. Pred Chapmanovou s názvom flotsam a jetsam (anglicky to znamená trosky plávajúce na hladine) tu tento rok od apríla do augusta vystavoval slovenský výtvarník Andrej Dúbravský. Jeho expozícia s názvom Good Boy sa zamýšľala nad krásou v umení v histórii i dnes.
Anonymné portréty z cesta
Nebol by to Telegraph, keby robil veci tradične. Veď v rámci osláv 5. narodenín sa napríklad návštevníci galérie koncom novembra mohli stať súčasťou neobvyklého fotografického projektu Dough Portraits pod vedením dánskeho konceptuálneho umelca Sorena Dahlgaarda.
Ten tvoril sériu portrétov, kde je základným materiálom kysnuté cesto. Počas fotenia umelec sľuboval pokryť tvár záujemcu masou cesta, čím potlačí osobné črty a zdôrazní gestá a výrazy tela, ktoré sa stanú hlavným vyjadrením identity a individuality. Absurdná technika vraj skúma anonymitu a uniformitu a prináša divákom otázky o povahe ľudskej identity. Dán tak mieša humor s kritikou a jeho diela bavia i nútia k zamysleniu zároveň.
Knížák aj Tvrdohlaví
Nuž a najnovším projektom Telegraphu je prehliadka diel 80. rokov z Československa, pričom dôraz sa kladie na neoficiálne prúdy, ktoré sa vyvíjali v ústraní, ďaleko od cenzúry a hodnotiacich komisií. Túto kolekciu buduje Robert Runták koncepčne viac než desaťročie. Všetky vystavené diela sa do zbierky dostali s odstupom minimálne dvoch dekád od svojho vzniku.
Čítajte viac Kontroverzný Knížák v krehkom vydaní. Bývalý šéf Národnej galérie v Prahe vystavuje v Lednických RovniachKurátorka Pavla Kosař vraví: „Z dnešného pohľadu sa ako jedinečné javí, že táto výstava z exponátov z jedinej súkromnej zbierky neponúka len subjektívny pohľad zberateľa, ale súčasne funguje ako komplexnejší vhľad do českej výtvarnej scény 80. rokov.“ Spolukurátor Miroslav Jiřele dodáva: „Môže sa zdať, že osemdesiate roky boli na povrchu dosť neviditeľné, v oficiálnom zornom poli sa toho dialo veľmi málo. O to viac sa ale dialo pod povrchom, v rámci súkromných akcií či v prostredí ručne vytváraných životných štýlov. Osemdesiatky sú z môjho pohľadu ‚ne/viditeľné’ vďaka týmto dvom rôzniacim sa a striedajúcim sa perspektívam.”
Neoficiálne diela sa dali vidieť v súkromných a alternatívnych priestoroch či v prírode. Mladá generácia umelcov sa formovala prostredníctvom krátkodobých výstav vo verejnom priestore ako Chmelnice či Konfrontace I–IV, ktoré často sprevádzala policajná perzekúcia. Výstava Signál IV: Osmdesátky predstavuje dve hlavné generačné línie umelcov. Nastupujúcu generáciu priblížia diela spojené so skupinou Tvrdohlaví, ku ktorej sa hlásili napríklad Jiří David a Jaroslav Róna, ale aj práce ďalších autorov ako Václav Stratil, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Tomáš Císařovský či Marian Palla.
Ich pomyselnými mentormi, ktorí tvorili už v predošlých dekádach a sú zastúpení v Runtákovej zbierke, sú napríklad Milan Knížák, Adriena Šimotová, Aleš Veselý, Alena Kučerová či Jiří Načeradský. Ďalší vystavujúci: Daniel Balabán, Stanislav Diviš, Bedřich Dlouhý, Michal Gabriel, Dalibor Chatrný, Věra Janoušková, Magdalena Jetelová, Josef Jíra, Richard Konvička, Marius Kotrba, Martin Mainer, Petr Nikl, Ivan Ouhel, Viktor Pivovarov, Jaroslav Róna, Tomáš Ruller, Zbyšek Sion, Vladimír Skrepl, Otakar Slavík, Jiří Sopko, Antonín Střížek, Čestmír Suška, Margita Titlová Ylovsky, Květa Válová, Aleš Veselý, Petr Veselý, Josef Žáček. Výstava v Telegraph Gallery trvá až do 20. marca 2025.