História ťažby vzácnych kovov v okolí Banskej Bystrice a Štiavnice je známa, ale umelec v nej nachádza asi niečo iné než dejepisec či ekonóm. Čo vás na tejto téme zaujalo?
Fascinuje nás premena Banskej Bystrice ako lokálneho „strediska diania“, a to od obdobia prosperity až po súčasnú postsocialistickú realitu. Výstavou reflektujeme tieto historické a sociálne premeny cez symbolickú a metaforickú rovinu, ktorá je pre našu tvorbu charakteristická. Človek, ktorý si výstavu pozrie, si v nej môže všimnúť skryté naratívy honby za bohatstvom. A aj to, aká je jeho cena.
Však v bystrickom kraji sú mnohé pamiatky na slávne časy ťažby. Navštívili ste ich? Museli ste si niečo naštudovať, alebo ste mali dosť inšpirácie a znalostí na túto tému?
Áno, inšpiráciu sme čerpali aj z poznania historických miest spojených s ťažbou, hoci výstava nie je dokumentárnym spracovaním histórie. Naším cieľom bolo skôr kreatívne priblížiť tému, ktorá má stále význam pre identitu regiónu. História Fuggerovcov a Thurzovcov, ktorí ťažili meď v regióne, nás fascinovala a stala sa myšlienkovým východiskom. Bohatstvo nevzniká nikdy samo osebe – vždy je to z potreby človeka. V tomto prípade boli podnetom bohaté rody, ktoré ťažbu rozvinuli a tým i život regiónu. Tento vstup človeka v obrazoch vidieť ako symboly moci a mamonu – ruky, amuletu alebo kľúča od mesta. Kombináciou znalosti histórie a umeleckej intuície sme sa snažili tieto príbehy preniesť do súčasného umeleckého kontextu.
Už predtým ste sa venovali námetu peňazí. Nadviazali ste na to? Radi tvoríte o peniazoch?
Peniaze a ich symbolika sú univerzálnou témou. Ich dopad na spoločnosť skúmame už od projektu Break the wall (2021). Tému sme rozvinuli na výstave Peniaze nikdy nespia (2022) v Galérii Národnej banky Slovenska a výstava Cuprum Civitas v bystrickej Galérii Rozkvet pod kurátorským vedením Vladimíra Beskida je prirodzeným pokračovaním tejto línie.
Názov výstavy Cuprum Civitas znie učene, ale aj elegantne. Je výstižný?
Chceli sme, aby názov odrážal historický kontext Banskej Bystrice a zároveň priniesol poetický a metaforický rozmer. Latinské Cuprum Civitas vystihuje tému nielen ťažby medi, ako zdroja bohatstva, ale i spoločenského rozmeru občianstva – preto Civitas.
Ako ste nazvali svoje konkrétne exponáty a ako ste si rozdelili teritórium medi medzi sebou?
Spolupracovali sme na všetkých exponátoch, ktoré sa prirodzene formovali počas procesu tvorby. Výstava zahŕňa kombináciu veľkorozmerných malieb a dvoch site-specific nástenných diel (Vidina moci, Medená izba), ktoré sme prispôsobili priestoru galérie a téme.
V čom je táto výstava iná?
Cuprum Civitas nie je len reflexiou minulosti, ale vďaka svojej symbolike odráža i aktuálne spoločensko – finančné výzvy. Prostredníctvom obrazov a murálu sme chceli zdôrazniť, ako bohatstvo a zdroje formujú identitu miest a ich obyvateľov.