Cenu Oskára Čepana získala Mira Gáberová

Víťazkou 17. ročníka súťaže Cena Oskára Čepana je Mira Gáberová. Jej videonštalácia Performance Group zaujala medzinárodnú porotu najviac. Porotcov oslovilo jej "citlivé a mnohovrstvové odhaľovanie podstaty komunity, skúmanie vlastnej kreativity, ako aj ozveny histórie performatívneho umenia".

20.09.2012 19:00
cena Oskara Cepana Mira Gáberová: Performance... Foto: ,
Mira Gáberová: Performance Group
debata

Po vyhlásení víťaza prestížnej súťaže mladých výtvarníkov do 35 rokov nasledovala vernisáž v bratislavskej Galérii Slovenskej výtvarnej únie. Výstava predstavuje diela štyroch finalistov: okrem Miry Gáberovej sa o vavríny uchádzal aj Tomáš Džadoň, Oto Hudec a Matej Vakula. Porotcovia upozornili na „spoločné črty jednotlivých projektov, medzi ktoré patrí spoločný záujem umelcov o v súčasnosti relevantné otázky i problém participácie“.

Umenie z kuchyne a obývačky
Pohľad do obývačky, potom záber na ruky umývajúce nohy iného. Obraz nevdojak pripomína biblický výjav – Ježiša umývajúceho nohy svojim učeníkom. Mladí ľudia sa zhovárajú, gestikulujú, text pod obrazom hovorí: O čom nemôžeme hovoriť, radšej mlčíme. Pohľad do kuchyne na ženskú ruku, ktorá čistí vodovodný kohútik. Na štyroch plátnach videoinštalácie Miry Gáberovej Performance Group sa odohrávajú štyri rôzne situácie, v ktorých možno objaviť príbehy.

„Najčastejšie som zavretá doma, lebo mám malé bábo. Ale aj kvôli sebe sa snažím iniciovať kreatívne prostredie, v ktorom sa pokúšam vytvoriť možno iniciatívu, možno inšpiráciu. V mojej obývačke a kuchyni sme sa s Performance Group snažili vytvoriť kolektívne performance. Každý sa mohol do nej zapojiť, každý si mohol pripraviť rolu, ktorú chcel hrať,“ komentovala svoje dielo čerstvá laureátka Ceny Oskára Čepana.

Na začiatku bola autorkina práca s názvom Dieťa spí. „Odštartovala celú sériu. Vždy si pozývam nejakého umelca, jedného či dvoch, ktorí majú v rukách réžiu celej práce a zapájajú do nej ďalších. To, čo vidíte na výstave, je výber z toho, čo bolo nakrútené, teda štyri performance,“ pokračovala Mira Gáberová.

Štyri steny inštalácie netvoria štvorec, neveľký otvorený priestor pozýva zvedavca dovnútra. Aj odtiaľ môže sledovať situácie premietané na plátna. Objaví tam aj výtvarníčkin Pracovný zošit. „Je v ňom veľa nápadov. Opísané sú v ňom všetky situácie, ktoré pri tvorbe vznikli – aj s kresbami, sú v ňom aj ľudia, ktorí na projekte participovali,“ dodala tridsaťtriročná autorka. V roku 2006 absolvovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave a porotu oslovila aj spoločenským rozmerom svojich diel aj tvorivou metódou spolupráce.

Má zmysel dávať ceny?
Veľkým žltým valcom s názvom Cena sa predstavuje Tomáš Džadoň, ktorý oslovil porotu myšlienkovou priezračnosťou. Inštaláciu Manuály na použitie verejného priestoru vytvoril Matej Vakula, ktorého zaujíma kyberpriestor, biológia a ľudské túžby. Problémy globalizácie a životného prostredia rieši Oto Hudec v hravom a invenčnom objekte Keby som mal rieku. Vraví sa, že dávať ceny za umenie je nezmysel. Napriek tomu sa však tento rok uchádzalo o Cenu Oskára Čepana 35 mladých výtvarníkov. Víťazka Mira Gáberová si zo včerajšieho slávnostného vyhlásenia výsledkov súťaže odniesla okrem ceny aj finančnú odmenu 2 600 eur, pozvánku na šesťtýždňový rezidenčný pobyt v New Yorku a možnosť predstaviť svoju tvorbu na samostatnej výstave v Slovenskej národnej galérii.

S dielami finalistov súťaže o Cenu Oskára Čepana sa možno v Galérii Slovenskej výtvarnej únie zoznámiť do 14. októbra. Výstava prináša zaujímavý pohľad na objavy mladej slovenskej výtvarnej scény.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba