Sklo je krehké ako materiál, ale silné možnosťami. Vie tlmočiť tie najkrehkejšie pocity tvorcu. V týchto dňoch máme príležitosť spoznať, ako sa vyvíja poľské sklo a dizajn. Tri výstavy, ktoré sú v Bratislave, nám priblížil slovenský umelec Patrik Illo, ktorý sám na jednej vystavuje a v sklárskom prostredí sa vyzná.

Prvá z výstav, Glass Without Borders (Sklo bez hraníc) – je pestrou prehliadkou výsledkov rôznych medzinárodných sklárskych sympózií. Tie sa za účasti sklárskych umelcov z Poľska, Českej republiky, Slovenska, ale aj iných krajín každoročne konajú v sklárňach a sklárskych štúdiách v poľsko-českom pohraničí.

Ďalšia expozícia sa nazýva Krehké tvary predstavivosti (pestrofarebné desaťročia poľského skla) a je inštalovaná v Slovenskom národnom múzeu na Vajanského nábreží. Ukazuje rôznorodosť moderného a súčasného poľského sklárskeho umenia a dizajnu. Hlavná časť výstavy približuje tvorbu významného sklárskeho dizajnéra – zakladajúcej osobnosti moderného poľského sklárskeho dizajnu profesora Zbigniewa Horboweho.


Nasledujúcou časťou výstavy je prezentácia pedagógov Akadémie umenia vo Vroclave profesorky Małgorzaty Dajewskej a Mariusza Łabińskieho a vroclavského umelca Igora Wójcika. Výstava je doplnená práve o diela slovenského umelca a sklárskeho dizajnéra Patrika Illa, ktoré v rokoch 2006– 2008 navrhol pre najväčšiu poľskú skláreň Krosno. Samostatnou kolekciou výstavy sú diela najmladšej generácie sklárskych autoriek – študentiek Akadémie umenia vo Vroclave Julie Ciułek, Justyny Dżaman a Katarzyny Pilic.
Posledným miestom, kde je momentálne možné si pozrieť najaktuálnejšie poľské sklárske umenie a dizajn, je galéria ILLOLA na Májkovej ulici. Tam prezentuje svoje najnovšie experimentálne diela poľská dizajnérka žijúca na Slovensku Aleksandra Stencel – (Ne)možná Alexandra Stencel. Hlavným iniciátorom týchto podujatí je Poľský inštitút v Bratislave v spolupráci so Slovenským národným múzeom a Kultúrnym a umeleckým centrom vo Vroclave.
„Súčasné poľské sklo je veľmi rôznorodé a medzinárodne akceptované a tieto aktuálne výstavy v Bratislave približujú len zlomok súčasných poľských autorov. Väčšinou sú to aj pedagógovia Akadémie umenia vo Vroclave, na ktorej sa nachádza jediná katedra skla v Poľsku,“ povedal Patrik Illo a dodal, že ako v ostatných európskych krajinách, aj poľský sklársky priemysel prežíva ťažké chvíle – v posledných rokoch bolo zatvorených niekoľko tradičných menších poľských sklární – v podstate zostali len najdôležitejší a najväčší výrobcovia. Naopak – v sklárskom umení si poľskí umelci vedú naozaj dobre a začínajú byť veľmi viditeľní v rámci medzinárodnej sklárskej scény.