Plagát je mŕtvy? Kdeže, stále žije

Víťazom 8. ročníka medzinárodnej súťažnej prehliadky Trienále plagátu Trnava sa stal fínsky výtvarník Piippo Kari. Medzinárodná porota vyznamenala jeho plagát Where is my vote, Russia? hlavnou cenou Grand Prix. "Je to čistá abstraktná konštrukcia, ktorá využíva minimum prostriedkov na to, aby zvýraznila myšlienku, že voličské hlasy sa strácajú, nikto ich nerešpektuje," povedal kurátor Robert Paršo. Výsledky vyhlásili včera na slávnostnom udeľovaní cien v trnavskom Divadle Jána Palárika.

10.11.2012 10:00
debata (1)

Do súťaže zaslalo tento rok 389 autorov z 33 krajín spolu 1 240 plagátov. Z nich medzinárodná porota, ktorej predsedal Pekka Loiri, vybrala do finále 445 plagátov od 237 autorov z 30 krajín. Súťažilo sa v troch kategóriách: profesionáli, poslucháči vysokých škôl a študenti výtvarných škôl od 14 do 18 rokov.

Grand Prix si odniesol do Fínska Piipo Kari. Foto: TPT
48 piippo kari grand prix Grand Prix si odniesol do Fínska Piipo Kari.

Už tri desaťročia sa hovorí, že plagát umiera. V storočí moderných technológií vraj pripomína dinosaura. Trienále plagátu Trnava však naznačuje niečo iné. „O plagát je vo svete stále záujem. A moderné technológie umožňujú komukoľvek vo svete vyrobiť si plagáty aj v malých nákladoch, tým pádom možno vystavovať aj autorské plagáty, ktoré reagujú na sociálne a svetové globálne problémy,“ spomenul kurátor.

„Najzaujímavejším hlavným trendom bola záplava čínskych plagátov. Od momentu vyhlásenia prišli ako prvé a bolo ich v podstate najviac. Problémom bolo, ž v hodnotení medzinárodnej poroty ich toľko neobstálo. Čínski autori si viac trúfajú, sú draví a chcú sa presadiť v zahraničí,“ povedal Robert Paršo. Doplnil, že do súťaže prišlo aj množstvo plagátov z Iránu a Kórey.

„Plagát, to je v podstate necelý meter štvorcový papiera. Možno to vyplýva z mojej profesie grafického dizajnéra, ktorej sa venujem celý život, pre mňa je ten papier nekonečným kreatívnym priestorom. Na ňom môžem vyjadriť svoje myšlienky, idey, cezeň môžem niečo podporovať, proti niečomu protestovať. V minimálnej grafickej forme sa môžem k čomukoľvek vyjadriť. A komunikovať s ľuďmi, obecenstvom,“ povedal Dušan Junek. Popredný slovenský grafický dizajnér, ktorého zaradil International Centre v Cambridgei do Top 100 Communicators, zvíťazil v kategórii profesionálov. Medzinárodná porota považuje ocenený plagát za vrchol Junekovej momentálnej tvorby. Druhé miesto získal Karel Míšek z Česka, tretie obsadil Lex Drawinski z Nemecka.

Záujem o súťaž mali aj vysokoškoláci, ktorí poslali takmer toľko plagátov ako profesionáli. „Má to svoje dôvody. Profesionáli sa už nepotrebujú až tak prezentovať. Študenti majú v sebe rivalitu, chcú ešte niečo dokázať a chcú sa potom možno aj stretávať a komunikovať. Profesionáli majú väčšinou svoj vyhranený štýl, študenti viac experimentujú,“ zhodnotil kurátor. Prekvapujúcimi plagátmi na dobrej úrovni sa predstavujú aj stredoškoláci.

Ocenenie, určené medzinárodne uznávanej osobnosti grafického dizajnu, Master's Eye Award si včera prevzal Fons Rickmann z Nemecka. Výber z jeho tvorby prináša výstava v Synagóge. „Predseda medzinárodnej poroty Pekka Loiri výstavu hodnotí ako momentálne jednu z najväčších v Európe. Podľa neho si Trienále plagátu Trnava udržiava kvalitu porovnateľnú s Chicagom, Lahti a Varšavou,“ dodal Robert Paršo.

Výber súťažných a ocenených plagátov predstavujú výstavy v Synagóge a v kláštore jezuitov, ktoré potrvajú do 3. februára. Súčasťou 8. ročníka medzinárodnej prehliadky je viacero ďalších výstav – napríklad Ad hoc! Umenie fínskeho plagátu či Jozef Dóka ml. a Trienále plagátu Trnava v Galérii Jána Koniarka.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba