Vážime si radosť
Festival na svojom 16. ročníku prináša desiatky diel domácich aj zahraničných umelcov z Francúzska, Belgicka, zo Španielska, z Ukrajiny, Poľska, Česka alebo Maďarska. Program na verejnom priestore na viac ako 50 adresách je z veľkej časti prístupný zdarma, vstup k vybraným dielam v interiéroch je spoplatnený. Okrem peknej a vizuálne pôsobivej zábavy zobrazuje umeleckým jazykom aj mnohé vážne témy ako ekológia, vojna či medziľudské vzťahy pod tlakom doby, postavenie žien, dezinformácie, silnejúci ľudský egoizmus.
Pozrite si na fotografiách, čo zažijete naživo na festivale súčasného umenia.
"Žijeme v turbulentnej dobe a festival zameraný na súčasné umenie sa stáva prirodzenou sondou do tém, ktoré dnes hýbu spoločnosťou aj nami samotnými. Niektoré diela odrážajú napätie a krízy, ktorým ako spoločnosť čelíme, iné prinášajú humor a nadhľad, zvýrazňujú mestskú architektúru a pozývajú k vizuálnemu zážitku,” približuje program festivalu jeho riaditeľka Zuzana Pacáková. Festival podľa jej slov odráža vážnosť situácie, ale zároveň do ulíc vnáša radosť z pekných zážitkov.
K Bielej noci patria digitálne projekcie a svetelný dizajn, obľúbené mappingy a unikátne site-specific inštalácie, koncerty a performancie, ale aj netradičná fontána či objekty, výstavy, ilustrácie a kreatívne workshopy pre deti. V Bratislave festivalové trasy povedú okrem nábrežia a historického centra aj do Nového Mesta či Vydrice, pribudne živá štvrť v okolí VŠMU a otvoria sa dvere viacerých bežne neprístupných budov – vrátane impozantnej vstupnej haly prvorepublikovej banky na Štúrovej 5. Návštevník si môže pozrieť vlastný portrét na fasáde alebo sa za pomoci umelej inteligencie stať múzou niektorého z maliarskych velikánov histórie.
Na obľúbenej vodnej trase od Eurovey po Vydricu uvidíte okrem zahraničných diel aj hravú inštaláciu Kobra viazanková od Viliama Slaminku či svetelné objekty od umelcov BN Label, ktorých pre neónové kresby inšpirovali Bratislavčania a ich život na nábreží – pri „venčení“ psa, čítaní v tráve, stretnutiach.
Neprehliadnuteľná multimediálna inštalácia TYTYTY od Lousyho Aubera digitálne prepojí ikonické fasády Hotela Kyjev a bývalého OD Prior na Kamennom námestí – vďaka fotobúdke sa na nich objavia videoportréty samotných návštevníkov. Len o pár metrov ďalej belgickí Superbe pozvú ľudí vyskákať si farebnú audiovizuálnu symfóniu a pražské Lunchmeat Studio návštevníkom vygeneruje unikátnu digitálnu auru.
Primaciálnemu námestiu bude dominovať kinetická inštalácia svetoznámeho francúzskeho štúdia Collectif Scale, v ktorej spája chirurgicky presnú choreografiu svetla s hudbou. Rybné námestie oživí svetelná alej, ktorá sa prebúdza v multimediálnej performancii – a rovnako ako iné diela vyzýva návštevníkov na interakciu. Umelecká dvojica Ryś & Revický umožní okoloidúcim spoznať špecifiká výtvarných smerov na vlastnom portréte – stačí si sadnúť pred impozantný rám, zvoliť historické obdobie a dovoliť umelej inteligencii vygenerovať našu podobizeň.
Nové trasy, nové témy
Nastupujúca generácia vizuálnych umelcov, scénografov, dizajnérov, tanečníkov, hudobníkov, svetelných dizajnérov aj performerov oživí univerzitnú štvrť medzi Zámockou a Panenskou ulicou hudbou, mappingom, performanciami aj interaktívnymi prvkami. Spoločnosť im budú robiť aj streetartoví Exoti – hravé svetelné „plameniaky”, ktoré sa vyberú skúmať mágiu zrodenia do opustenej pôrodnice na Zochovej ulici.
Novinkou na mape Bielej noci je aj Vydrica, kde český umelec Michal Pustějovský site-specific svetelnými a kinetickými inštaláciami prebudí bývalé ľadovne, BN Label prinesie do Kempelenovho parku poetiku jemných svetelných bodov a priestorová inštalácia Niny A. Šoškovej s názvom Hlavne sa usmievaj! plná smajlíkov odráža vizuálny jazyk popkultúry, v ktorej je úsmev často maskou, za ktorou chýbajú skutočné emócie.
Umenie reaguje na dianie v spoločnosti a na Bielej noci sa objavia viaceré súčasné témy. Monumentálna ružová fontána Zuzany Svatik otvára otázky postavenia žien v spoločnosti. Španielsky umelec Marc Vilanova v inštalácii Cascade prekladá do vizuálneho jazyka ľuďmi nepočuteľné zvuky vodopádov, ktoré sú však zásadné pre orientáciu migrujúcich vtákov, vyzýva na rešpekt k prírode. Umelec slovensko-ukrajinského pôvodu Peter Baran sprítomňuje vojnu v susednej krajine priam fyzicky – inštaláciou, fotografiami a sochami, vrátane fragmentov zničených domovov po ruských útokoch. Animátorky z Ové Pictures pracujú s témou dezinformácií a kritického myslenia, Dionýz Troskó s hosťami ted01 a so Zuzanou Sabovou reflektujú spoločenské turbulencie a bujnejúci egocentrizmus.
Ako sa máš, Slovensko?
Festival odráža aj dianie na Slovensku. Oceňovaný fotograf Boris Németh sa cez portréty ľudí a ich osobné odkazy pýta Slovenska, ako sa má. Matúš Maťátko v inštalácii Revolucionár pracuje s nahrávkami z masových protestov. Michael Bukovanský sleduje v krátkom dokumente maliara Andreja Dúbravského, ktorého tvorba a námety sa politizujú. Slovenskí ilustrátori vyjadrujú úctu k renomovanej prehliadke Bienále ilustrácií Bratislava (BIB) tým, že jej aktuálny ročník bojkotujú – divákov však pozývajú spoznať to najlepšie z detskej ilustrácie počas piatkového premietania do TOTO! je galéria.
Festival hostí aj performanciu NE-PRÍBEH, kde sa padajúce telá stávajú metaforou vyčerpaných kultúrnych pracovníčok a pracovníkov, ako aj celkovej deštrukcie kultúrnych inštitúcií v krajine. Andrea Čepiššáková v Charitnej záhrade pod mestskými hradbami rozprestrie site-specific inštaláciu, v ktorej rôznorodá zbierka tanierov odkazuje na rôznorodosť ľudí, rodín, ich ciest a príbehov. Michaela Bednárová sa predstaví s netradičnou prezentáciou textilných objektov, v ktorých sa snúbi nostalgia s jemným humorom a ironickým komentárom k našim estetickým a hodnotovým stereotypom.
Diela vo verejnom priestore sú prístupné pre každého zdarma. Na zážitok z pôsobivých interiérových inštalácií je potrebné kúpiť si festivalovú permanentku – Trojdňový BN Pass v hodnote 20 eur je aj vyjadrením podpory festivalu.