Ako prežívate tohtoročné bienále?
V ochromujúcich stresujúcich otrasoch pociťujem aj rozpaky. Ilustrátori nebývajú v centre záujmu, tak je to nezvyklé. Roky som za lacný peniaz maľoval obrázky do knižiek a moja práca bola vo svete umenia bagatelizovaná, nenápadná. Ale teraz nastal paradox. Vplyvné skupiny šíria moju slávu po svete. Asi by som mal byť vďačný svojim nepriateľom za reklamu. Ľudia, čo ma poznali, ma teraz majú radi a ľudia, čo ma nepoznali, o mne teraz vedia.
Tešíte sa z ocenenia, ktoré ste dostali za ilustrácie ku Gulliverovým cestám? Tušili ste komplikácie?
Vopred som vedel, že BIB bude bojiskom, kde hrozí rana od chrbta. Bol som pred účasťou varovaný a aj vydieraný. Bojkot bol pripravovaný dlhodobo, zišli sa na ňom tri rôzne záujmové skupiny, prepojené politikou. Spolu s ocenením som si uvedomoval možné nepríjemné dôsledky pre mňa. Scéna, keď som s úsmevom, kyticou a cenou v rukách prechádzal nenávistným davom v maskách, bola naozaj strašidelná. Oceňujem dobrú prácu organizátorov bojkotu. Len tie ich jednotné masky nemali otvory na ústa. Pľutie si museli dodatočne objednať pre novinárov, ktorí tiež boli usilovní. Áno, mám za sebou ťažké časy a nie je im koniec.
Ako ste prijali obvinenia, že ste ocenený dva razy za to isté? Otrávilo vás to?
Jednoduché pravidlá štatútu BIB 2025 som s prehľadom splnil, ale pri ohováraní rozhoduje aj sila hlasu. Moji ohovárači majú dosah na médiá. Nadácia Otvorená kultúra dokázala v tomto mesiaci svojím vydieraním zvrátiť rozhodnutia nadnárodného koncernu Škoda a aj veľkej banky, v prípade výstavy ceny jej nadácie. A ja mám na ochranu len pár priateľov a malého psíka. Áno, cítim sa zraniteľne, ale nie otrávene. Dostáva sa mi uznania od mnohých mnou obdivovaných kolegov od nás a aj z osloveného zahraničia. Ľudia, ktorí vedia pracovať, vedia oceniť aj moju prácu.
Gulliver je zrejme vaša životná štvrťstoročná téma. Koľko ste k nemu vytvorili ilustrácií (obrazov)? Vraciate sa k nemu rád, ako van Gogh k slnečniciam?
Dvadsaťpäť rokov pri jednej knižke znie divne a chcem to spresniť. Moju úplne prvú knihu som začal chaoticky bez hlbších znalostí o pravidlách kompozície obrázkov s textom. Za mojich prvých 19 farebných ilustrácií som dostal Zlaté jablko BIB 1999, ale nebola to dobrá kniha. Rozšírením knihy na všetky štyri diely v roku 2008 som len prehĺbil spomenuté problémy. V knihe bolo len 14 ilustrácií vytvorených ako celostranové. Mnoho menších obrázkov bolo len zväčšených na celostranu. To nevyzeralo dobre.
A aj narýchlo maľované drobné ilustrácie v knihe z roku 2008 neboli v poriadku. Viaceré som pri neskoršom vydaní vyhodil. Až ovládnutím mojich techník od skenovania až po digitálnu maľbu a koláž som sa naučil opravovať chyby vo svojich obrázkoch. V roku 2023 som takto mohol dokončiť knihu k svojej spokojnosti. S počtom 48 celostránok je mojou druhou najväčšou knihou. Ak počítam aj drobnosti, kniha má 119 ilustrácií.
Prečo vás Guliver baví? Čím je to pre vás inšpiratívne a čo oceňujú tí, ktorí vaše ilustrácie hodnotia?
Uprednostňujem obraznosť pred dôležitosťou príbehu. Gulliverove príbehy sú plné zaujímavých obrazov. To je pre mňa hodnotné. Hra s priestorom v prvých dvoch príbehoch, lietajúca Laputa. A mám rád texty, v ktorých si môžem vyberať.
Nedávno ste vystavovali Gullivera aj v Danubiane. Máte viacej výstavných kolekcií?
Po úspechu s projektom Sám proti Liliputu z roku 2015 som mal sen realizovať niečo podobné aj vo veľkej galérii. Žiaľ, moje veľké priestorové inštalácie už boli zničené a zachovali sa len ako obálka novej knihy. Pre výstavu v Danubiane v roku 2024 som preto použil svoj obraz Laputa 2024. V kontraste s malými originálmi ilustrácií z novej knihy vytvoril ten 3,5-metrový obraz pôsobivú kompozíciu. Už samotný obraz Laputa je unikát, ktorý vznikol kolážovaním mojich malieb. Jeho pracovné dáta presahujú 90 GB. V pokračovaní projektu bol tento obraz vytlačený aj na šesťmetrový panel v piešťanskej knižnici v máji tohto roku. Jeden z jeho variantov bol použitý ako titulný list Gulliverových ciest, a teraz nenápadne visí na BIB.
Ako ste vyberali, čo dáte na tohtoročný BIB? Napadlo vám, že môže prísť k nedorozumeniu?
Nemal som v danom vročení inú knihu pre deti. Knihy sa pripravujú dlhodobo vopred. Na dané vročenie malo vplyv spolitizovanie grantového systému FPU za predošlej vlády. Zvýhodňovanie politických aktivistov odstavilo mnoho umelcov. Podporou bojkotu by som schválil dôsledky tejto korupcie. Gulliverove cesty boli vydané nezávisle od štátnej podpory. Bolo to síce pokračovanie úspešného projektu, ale výrazne obohateného s novou obálkou a prepracovanými ilustráciami. Spolu s výberom ilustrácií, ktoré nikdy neboli na BIB, som nové prepracované vydanie mohol prihlásiť v súlade s pravidlami súťaže.
A zúčastnil som sa aj preto, že úspešnosť bojkotu by zabila BIB. My všetci by sme prišli o poslednú výtvarnú udalosť medzinárodného významu a v rebríčku kultúrne vyspelých štátov by sme spadli z prvej do tretej tretiny. Nikdy som sa napríklad nevyrovnal s traumou po zániku Trienále maľby v Košiciach zo začiatku deväťdesiatych rokov. Tam boli moje sny. Trienále ľahko zaniklo a naši maliari padli do bahna provinčnosti, lokálnosti. Nechcem, aby sa to stalo aj ilustrátorom. Ale nenapadlo mi, že dostanem cenu, zastavím vrahov (ničiteľov) BIB a že ma za to budú fackovať. Vytvára sa z toho hrdinský príbeh, len ten koniec je u nás príliš tradičný.
Obyčajne nenasleduje žiadny hrdinský čin, ale krok späť, spokojnosť s teoretickým víťazstvom. Vy ste na začiatku bienále maľovali na nádvorí SNG na reklamný automobil. Mala táto zážitková akcia veľa divákov? Čo ste maľovali?
Maľba naživo je vždy riziko a bez motivácie by som do toho nešiel. Prvou bola podpora BIB. Chcel som pomôcť v rámci mojich schopností. Druhá súvisela s mojím osobným programom. Mňa desí priepasť, ktorú vytvára elitárstvo súčasného umenia vo vzťahu k náhodnému návštevníkovi. Vnímam to ako pascu, ktorá nás (výtvarných umelcov) zničí. Maľba naživo je príležitosťou na preklenutie tejto priepasti. K zaujatiu pozornosti je nutné mať schopnosti a vedieť ich v reálnom čase prezentovať. Kresebná a maliarska príprava ilustrátora je preto ideálna. Maľba na povrch auta bola aj technologická výzva. Znásobujúca viditeľnosť každého ťahu na hladkom povrchu je nočnou morou.
Musel som z toho urobiť výhodu. Pracoval som maľbou štetcom za pomoci zubatých stierok. Farebne aj kompozične som imitoval indigo starých tetovaní. Mojím cieľom bolo pokryť techno-telo škodovky rozprávkovými tetovaniami. Na vytvorenie potetovaného tela škodovky som si vyhradil tri dni. Žiaľ, už po prvom štvorhodinovom maľovaní auto odtiahli. Moje dielo bolo ohovorené na začiatku rozpracovanosti a následne zničené. Výnimočnosť tejto krivdy má obdobu azda v temných rokoch totality. Prekročili sa hranice, ktorých narušenie poškodí celú výtvarnú obec. A bola publikovaná obhajoba toho zničenia.
Už ste to robili aj v minulosti, či to len horlivo kvôli bienále?
Dvakrát som maľoval na hudobnom festivale Hodokvas. Na Cowparada Praha 2004 som maľoval na model kravy v životnej veľkosti. A v roku 2015 som maľoval v Dánsku na 11-metrovú lodnú plachtu. Takéto akcie vyžadujú aj výnimočnú športovú kondíciu. Sú neporovnateľné s ateliérovým maľovaním.
Autá potom vysťahovali z nádvoria a akcia bola kritizovaná. Nemáte strach, že sa takto vylúčite z výtvarnej obce? Idete proti vetru. Čo ste Gulliver?
Ilustrátori sa vždy líšili od zvyšku výtvarnej obce. Pri svojej optike svetovosti uznávajú predovšetkým odbornosť. Túto veľkorysosť majú aj iní umelci nadnárodného významu. Nebojím sa ľudí, čo ma môžu umlčať dobrou maľbou alebo sochou, ale v bahne provinčnosti víťazia krikľúni. To je prekliatie našej výtvarnej obce. Neláka ma temnota, kde ukričaní Uránovia žerú deti. Treba budovať nový Olymp na pravidlách súvisiacich s výtvarným umením.