Harfu naučil skladby Depeche Mode

20.12.2012 13:00
41 matejcik Harfista Michal Matejčík vystupoval...
Harfista Michal Matejčík vystupoval aj s Georgeom Michaleom. Dnes sa predstaví v Slovenskom rozhlase. Autor:

Pôsobil vo Viedenskej štátnej opere, no kvôli koncertom s Georgeom Michaelom sa stal hudobníkom na voľnej nohe. Úspešne. Harfista Michal Matejčík pochádza zo Žiliny a vďaka svojmu talentu precestoval celý svet. Vo štvrtok (20. 12.) o 20. h sa predstaví poslucháčom Rádia_FM. V štúdiu č. 5 Slovenského rozhlasu zahrá skladby skupiny Depeche Mode na harfe nielen prítomným, ale tiež naživo do éteru.

Ako ste sa dostali k harfe?
V období, keď som začal študovať, sa na základných umeleckých školách hra na harfe nevyučovala. Tento nástroj ma zaujal až na dni otvorených dverí žilinského konzervatória, kde ponúkali odbor štúdia hry na harfe a tam som aj nastúpil.

Čo je špecifické na hre na harfe?
My harfisti vytvárame tón končekmi prstov a nemáme na to žiadne pomôcky. Klaviristi majú svoje klávesy, gitaristi používajú aj nechty alebo "trsátka“ a my používame priamo dotyk ľudských prstov na strunu.

Harfa vyzerá veľmi ťažká a nekomfortná…
To aj je. Jej výška je 180 cm a hmotnosť 40 kg. Keď ju prevážam vo svojom aute, tak mám zadné sedadlá sklopená a vystlané a jedine takýmto zložitým spôsobom ju dostanem na vystúpenie.

Nerozladí sa?
Má špeciálne ladenie. Každá struna sa musí naladiť zvlášť, a to ich má 47. Trvá to aj pol hodiny.

Ako sa konzervatorista zo Žiliny dostal do Viedne?
Študoval som na konzervatóriu aj v Bratislave a tam mi odporučili, aby som vyskúšal prijímačky aj na štúdium do zahraničia. Skúsil som do Viedne a vyšlo to.

Pôsobili ste v Štátnej opere vo Viedni a vo Viedenskom komornom orchestri. Ako je to s vaším hraním teraz?
Teraz som harfistom na voľnej nohe, hrám podľa jednotlivých angažmánov a ponúk. V Rakúsku ešte stále hrám v Opere komorného orchestra, ale už to nie je prvoradé. Kvôli turné s Georgeom Michaelom som musel prerušiť svoje stále účinkovanie. Počas týchto koncertov s Georgeom Michaelom sa vyskytli ďalšie možnosti a príležitosti a nemohol som sa fixovať na jedno miesto. Uprednostnil som taký voľnejší hudobnícky život.

Ako vznikla vaša spolupráca s Georgeom Michaelom?
Manažment, ktorý organizoval jeho symfonické turné, hľadal hráčov na jednotlivých nástrojoch, čo ma zaujalo. Pozícia harfistu bola v ponuke tiež, poslal som tam prihlášku a oznámil, že v danom čase viem byť k dispozícii – a vzali ma. Oslovilo ma, že to nie sú klasické koncerty, symfónie a opery, ale že je to nová skúsenosť a príležitosť.

Byť súčasťou turné hviezdy ako George Michael asi nie je jednoduché…
Predtým, ako sa turné vôbec začalo, sme s orchestrom cvičili týždeň sami, 12 hodín denne. Po niekoľkých dňoch sa k nám pridal aj George Michael a s ním sme skúšali asi štyri hodiny. Stretávali sme sa s ním aj pred každým koncertom, vždy si s nami prešiel jednotlivé skladby a určoval, čo budeme cvičiť a trénovať.

Aký je váš vzťah k populárnej hudbe?
Tým, že nepochádzam z hudobnej rodiny, kde by rodičia boli profesionálni hráči v orchestri alebo inom hudobnom telese, tak som asi ako každé decko vyrastal na pesničkách z rádia – pope a rocku. Mali sme doma klavír a ja som si tieto pesničky prerábal do klavírnych verzií. Populárna hudba bola popri štúdiu klasiky moje hobby.

A čo Depeche Mode? Ako ste sa k nim dostali?
Ešte ako malého chlapca ma na ľudovej škole umenia zaujímal klavír a všetko, čo sa na ňom dalo robiť. Tak som sa dostal aj k syntetizátorom, ktoré u nás neboli a prenikli ku nám iba vďaka rôznym reláciám a hudbe Depeche Mode a Pet Shop Boys. Tí ukázali, čo dokáže klávesový nástroj v elektronickej podobe. Depeche Mode vôbec nešli typickým komerčným štýlom, dokazujú to texty a tiež štýl hudby. Každú jednu platňu produkovali inak a spolu so syntetizátormi to bola veľká alternatíva.

S týmto projektom vystúpite nasledujúceho leta aj v Basildone, mekke fanúšikov Depeche Mode. Máte ešte v pláne nejaké ďalšie projekty?
Počas turné s Georgeom Michaelom som sa zoznámil s mnohými ľuďmi, ktorí spolupracovali s kadekým, a to ma posúva. V Londýne mi ponúkli rôzne projekty a spolupráce, ale to je otázka budúcnosti.

Viete prezradiť aj niečo konkrétne?
Mal by som spolupracovať s Philom Palmerom, gitaristom, ktorý hral s Georgeom Michaelom, ale aj s Ericom Claptonom či Dire Straits. Pravidelne sa zúčastňuje na nahrávaní v slávnych londýnsky štúdiách Abbey Road a pretože bol spokojný s mojou hrou počas turné, oslovil ma. Keď bude v Abbey Road potrebné nahrať zvuk harfy – mal by som na ňu hrať ja.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk