Romantická opera očami Michaela Hanekeho

Michael Haneke, jeden z najvýraznejších európskych režisérov súčasnosti získal tento rok v Madride Zlatú medailu Okruhu Krásnych umení za kultúrny prínos svetovému filmu.

27.04.2013 10:00
Madrid Haneke Foto:
Juan Francisco Gatell ako Ferrando, William Shimell ako Don Alfonso a Andreas Wolf ako Guglielmo v opere Cosi fan tutte.
debata

V hanblivom príhovore priznal, že si špeciálne váži ocenenie od národa, ktorý má takú bohatú kultúru, a zároveň prejavil vďaku umeleckému riaditeľovi Kráľovskej opery Gerardovi Motierovi, ktorý mu v španielskej metropole umožnil režírovať Mozartovu slávnu kompozíciu Cosi fan tutte. Túto ponuku dostal Haneke presne v čase tvorby filmu Láska, no návrh madridského kolosu prekvapujúco prijal. Tak vznikla opera, ktorá vyvolala obrovskú vlnu záujmu širokých radov fanúšikov opery aj filmu.

Súbežne s vrcholiacimi prípravami premiéry Mozartovej opery v Madride v Los Angeles vrcholili prípravy prestížnych odovzdávaní Oscarov. Španielske publikum s napätím očakávalo Hanekeho prítomnosť na premiére, no dočkalo sa len listu na ospravedlnenie. "Keď sa rozhodovalo o premiére Cosi fan tutte, tieto nominácie vôbec neboli očakávané. Preto dúfam, že pochopíte, že nemôžem byť na premiére a osobne prijať prejavy vášho súhlasu alebo odmietnutia. Prajem vám vzrušujúci večer. Ak sa vám páči, držte mi na Oscaroch palce, ak nie, žiadam Vás, aby ste urobili to isté.“ Film Láska, nominovaný v piatich kategóriách, nakoniec získal Oscara za najlepší cudzojazyčný film a madridské publikum sa dočkalo vskutku osobitého operného zážitku.

Zaujímavá štruktúra opery

Michael Haneke pochádza z rodiny rakúskych divadelných hercov a už v roku 2006 režíroval operu Don Giovanni v Národnej opere v Paríži, po ktorej sa mu začali hrnúť ponuky na režírovanie iných opier, no všetky návrhy odmietal, až kým neprišla ponuka Kráľovskej opery v Madride. A tú prijal, lebo ho zaujala jej téma.

Začalo mu vŕtať v hlave, ako by sa táto opera dala realizovať. "Táto opera ma zaujíma pre svoju štruktúru. Dostal som mnoho ponúk robiť operu, ale necítim sa v prvej línii opernej réžie. Mojou profesiou je filmová réžia. Ale v dnešných dňoch sa nedostávajú často ponuky na Mozarta. Je to otázka toho, na akej úrovni sa pracuje, záleží na vynaloženom úsilí.“

Mozart bol v čase vzniku tejto opery veľmi deprimovaný. Nemal úspech a zároveň mal problémy v manželstve. Preto odišiel hľadať prácu do Viedne. Toto obdobie je celkovo poznačené veľkou krízou, veľa ľudí bolo bez práce, rovnako ako v súčasnosti v Španielsku. Láska, túžba či sex sa dostávajú do centra svetského záujmu. Moderná spoločnosť poznačená priemyselnou revolúciou už potrebuje rozprávať aj o týchto prekérnych témach, ktoré boli predtým tabu.

Cosi fan tutte je príbehom dvoch mladých zaľúbených párov a Dona Alfonsa, ktorý spochybňuje lásku, vernosť a všetky čisté ľudské city a do popredia stavia – túžbu. Fyzický chtíč, no zároveň túžbu byť milovaný. Kýmkoľvek len pre slastný nadnesený pocit lásky a obdivu zo strany iného človeka.

Don Alfonso uzatvorí s dvoma zamilovanými mladíkmi presvedčenými o vernosti svojich priateliek stávku. A v priebehu jedného dňa ich mladé krásky skutočne podvedú. S nimi samými, no v prezlečení. Groteskná, no zároveň tragická zápletka Hanekeho zaujala. Jednak svojou témou ľudských vzťahov, jednak kvôli otázke času. Mozartova opera sa odohráva v 18. storočí. Haneke hovorí o tom, že by bolo divné ukazovať operu ako svet v čase Mozarta, lebo – divák je dnešný. "Vo všetkých divadelných inscenáciách je história veľmi dôležitá, ale rovnako je dôležitá aj súčasná interpretácia. Prepojenie týchto dvoch rozdielnych historických etáp považujem za svoju povinnosť.“

Pracuje rovnako vo filme aj v divadle

Ambícia vytvorenia súčasnej opery s romantickým libretom sa niesla celým tvorivým procesom a Hanekeho triezve a minimalistické filmové videnie sa zameralo najmä na ponor do psychológie zamilovaného človeka.

Dobové libreto je silne poznačené machizmom – muži sa zaoberajú otázkou, ako to tie ženy mohli urobiť, pričom ich pokúšajú oni sami a de facto sú primárnymi iniciátormi vzniknutej nevery. Veľké operné finále sa však končí zmierlivým mravným ponaučením, ktoré rozpačitý štvorlístok so zamenenými partnermi adresuje publiku. Vždy treba vidieť dobrú stránku vecí.

V opere sa bravúrnym spôsobom zaskveli mladé talenty súčasnej opery, ktoré Haneke sám vybral spomedzi obrovského počtu záujemcov. Spojil medzinárodný spevácky ansámbel unikátnych kvalít, s ktorým vraj pracoval rovnako ako pri vzniku filmu. "Za istých okolností sa mi dokonca podarí lingvistický lapsus a volám spevákov hercami.“

Na Hanekeho operu bolo uvalené informačné embargo, on sám počas svojho pobytu neposkytol žiadne súkromné novinárske rozhovory okrem jediného, už spomínaného, stretnutia s novinármi. Na verejnosť až do dňa premiéry neprenikol ani najmenší detail. "Najskôr treba operu vidieť, potom interpretovať… ale celkovo si myslím, že opera a kino majú toho veľa spoločného, viac ako kino a divadlo. Dôvodom je rytmus. Môžete mať dobrý scenár a hercov, ale napriek tomu natočiť zlý film, ak máte zlý hudobný sluch a chýba vám cit pre rytmus. S hudbou sa deje to isté.“

debata chyba