Duo Kwiecień – Šaturová v cykle operných hviezd

Hoci program operného večera svetoznámeho poľského barytonistu Mariusza Kwiecieńa a slovensko-českej sopranistky Simony Houda Šaturovej na prvý pohľad trocha zaváňal populárom, interpreti vyvrátili predsudok, že príliš známe árie a duetá sú zľahčujúcim mostíkom kontaktu s publikom. Sú chytľavejšie, zároveň však vzhľadom na ich obohranie zraniteľnejšie.

20.06.2013 07:00
Mariusz Kwiecień a Simona Houda Šaturová Foto:
Mariusz Kwiecień a Simona Houda Šaturová spievali v pondelok v bratislavskej Redute.
debata

V pondelkovom pokračovaní voľného cyklu operných hviezd, usporiadanom v bratislavskej Redute agentúrou Kapos, ani ukážky z najfrekvento­vanejších diel Gioachina Rossiniho (Barbier zo Sevilly) a Gaetana Donizettiho (Lucia di Lammermoor a Don Pasquale) nepreukázali sólistom medvediu službu. Zväčša v nich nielenže ustáli kritérium porovnávania, ale v prípade poľského barytonistu aj udávali tón.

Mariusz Kwiecień má Figara, Enrica či Malatestu odspievaného na najpoprednejších scénach sveta. Tajomstvo jeho úspechu sa publikum dozvedelo razom. Po neplánovanom prológu, vtipne prednesenej serenáde Dona Giovanniho z rovnomennej Mozartovej opery, vtrhol na pódium Rossiniho Figaro nabitý energiou, šarmom, skutočná "hlava celého sveta“. Farebnou krásou materiálu, vyspelou technikou a strhujúcimi výškami si podmanil sálu.

Dramatickejšiu tvár, v nadväznosti na prechod sólistovho pôvodne lyrického barytónu k tzv. spinto odboru, poodhalil elegantne frázujúci a charakter roly cítiaci Enrico z Lucie di Lammermoor. Z oboch titulov zazneli aj dvojspevy, kde Simona Houda Šaturová preukázala koncentrovaný, v koloratúre ohybný a vo výške éterický koloratúrny soprán. Zo sólových árií jej presvedčivejšie vyšla výsostne lyrická Donizettiho Lucia aj napriek orchestrom zavše prekrývaným stredom.

Azda najstrhujúcejším spoločným číslom oboch umelcov bolo dueto Noriny a Malatestu z Dona Pasquala, brilantne zaspievané a ilustrované vkusnou hereckou akciou. Perfektné výšky v závere vyvolali búrku potlesku.

Belcantovú dramaturgiu oficiálnej časti obohatil v prídavku štýlovo príkladný Belcore z Nápoja lásky a dva ďalšie bonbóniky z Dona Giovanniho. V podmanivom dvojspeve titulného hrdinu a Zerliny obaja verifikovali povesť špičkových mozartovských interpretov a "šampanskou“ áriou Mariusz Kwiecień ukázal, ako sa Don Giovanni spieva v newyorskej MET, v Londýne či Mníchove. Bratislava zasa raz nasiakla atmosférou takýchto vysnívaných domov.

K priaznivému výsledku značnou mierou prispela sprevádzajúca a samostatné čísla hrajúca Filharmónia Brno na čele s Julianom Kovačevom. V talianskom opernom teréne výborne zorientovaný bulharský rodák dodal číslam štýlovú architektúru, kontrastné tempá a až na miestami predimenzovanú silu orchestra aj spektrum dynamických odtieňov.

debata chyba