Glen Hansard priviedol Bratislavu do hudobnej eufórie

19.08.2013 16:12
Glen Hansard
Glen Hansard zaspieval v bratislavskom klube Ateliér Babylon aj pesničky z filmu Once. Autor:

Tridsaťstupňové teploty, desiatky hudobných festivalov a vyššie vstupné. Nie, klubový koncert v polovici augusta, jednoducho nemôže dopadnúť úspešne. Ten, ktorý zažil bratislavský Ateliér Babylon v nedeľu 18. augusta, však nedopadol dobre, ale fantasticky. Do hlavného mesta sa totiž vrátil írsky pesničkár Glen Hansard.

Kovový hlas z ulice

Svoju slávu si poctivo oddrel na dublinských uliciach. Hrať na nich začal ako trinásťročný a dodnes nestratil prejav mestského trubadúra. Hansardov hlas má silu zvona a v nasadení, s ktorým sa ponára do svojich skladieb, mu môže konkurovať iba jeho kolega a dobrý priateľ Eddie Vedder. Aj on obdivuje výbušnosť hudby írskeho pesničkára.

Na domácej írskej pôde sa Hansard preslávil ako člen kapely The Frames, ktorú založil už v roku 1990. Celosvetový úspech mu však priniesla až hudba k filmu Once. Zložil ju spolu s mladou českou hudobníčkou a vtedajšou veľkou láskou Markétou Irglovou. Spoločne získali Oscara za najlepšiu filmovú pieseň.

Vzťah s Irglovou sa rozpadol v roku 2009. The Frames mali štúdiovú pauzu od roku 2006, a preto všetci hudobníkovi fanúšikovia predpokladali, že sa vráti späť k svojej skupine. Nevrátil. Namiesto toho Hansard nahral debutový sólový album s názvom Rhythm and Repose.

Nekompromisní dobyvatelia publika

Hansard nie je štúdiový spevák. Albumový zvuk totiž drží jeho prejav na uzde. Na svojom sólovom debute sa však predstavil ako vyzretý pesničkár, ktorý rozumie sile ticha. Na Rhythm and Repose tlačí na svoj hlas najmenej v kariére a výsledkom je citlivý album o láske.

Áno, Hansard spieva najčastejšie o nej a robí to dobre a bez gýču. Na pódiu však ticho skladieb z albumu Rhythm and Repose odpáli masívny zvuk jeho sprievodnej skupiny. Do Bratislavy si pesničkár priniesol spoluhráčov z The Frames, husle, violu, violončelo, trombón, trúbku a saxofón. Dohromady dvanásť muzikantov s jasnou víziou: získať si publikum. Hansardovi sa to podarilo už s prvou skladbou Say It To Me Now. Zaspieval ju sám a bez ozvučenia. Tak ako na dublinskej Grafton Street. Potlesk, ktorý si zaslúžil za svoj originálny úvod, nedosiahne väčšina u nás koncertujúcich interpretov ani pri záverečnej "kľaňačke“.

Prvá liga svetového pesničkárstva

To bol však iba začiatok. Glen Hansard je jeden z najdôležitejších pesničkárov súčasnosti. Tento fakt je kľúčom k jeho strhujúcim koncertov. Dokonale fungujúci organizmus hudobníkov, ktorí privádzajú publikum do eufórie, je iba povinný výstup. Dvaapolhodinový koncert, ktorý zažil bratislavský Ateliér Babylon, patril na veľké pódium. Skutočne veľké. Aj tento fakt však svedčí o podivných pravidlách súčasného hudobného biznisu.

Glen Hansard je Bruceom Springsteenom súčasnosti, no na rozdiel od "Bossa“ stále hráva aj v menších kluboch. Aj vďaka tomu mohla Bratislava zažiť jeden z koncertov roka. Na také intenzívne stretnutie publika a interpreta si budeme musieť počkať. Možno až do ďalšej návštevy Glena Hansarda. Kto zažil, aké to je, keď sa celá skupina počas hrania záverečnej skladby vydá na okružnú jazdu obecenstvom, musel pochopiť, že takýto koncert sa nekoná každý mesiac. Glen Hansard a jeho skupina ukázali Bratislave, ako vyzerá prvá liga svetového pesničkárstva.

#Glen Hansard #Ateliér Babylon #Once
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku