Festival BHS otvorí hudba 20. storočia

Šéfdirigent Emmanuel Villaume so Slovenskou filharmóniou otvorí 49. ročník Bratislavských hudobných slávností trojicou diel významných symfonikov 20. storočia - Eugena Suchoňa, Pétera Eötvösa a Igora Stravinského.

27.09.2013 16:00
emmanuel villaume Foto:
Dirigent Emmanuel Villaume
debata

Na úvod zaznie Suchoňova Malá suita s passacagliou, ktorú Eugen Suchoň skomponoval v rokoch 1931–1932 počas štúdia kompozície u Vítězslava Nováka v Prahe. Tento rok v lete uplynulo 20 rokov od smrti predstaviteľa zakladateľskej generácie slovenskej hudobnej moderny.

Slovenská premiéra výnimočného diela

Autorom violončelového koncertu, ktorý zaznie na otváracom koncerte BHS v slovenskej premiére, je rodák z Transylvánie. Maďarský skladateľ, dirigent a pedagóg Péter Eötvös je jeden z najvšestran­nejších a najrenomovanejších interpretov a znalcov hudby 20. a 21. storočia.

Hneď od skončenia štúdií sa datuje jeho raketová umelecká kariéra v západnej Európe. Pred dvoma rokmi mal premiéru svojho Koncertu pre violončelo, ktorý skomponoval na objednávku niekoľkých európskych orchestrov. V premiére ho uviedli Berlínski filharmonici pod taktovkou samotného autora.

Sólový part interpretoval Miklós Perényi. Tento popredný violončelista má na Bratislavu určite dobré spomienky, veď tu odštartoval svoju mimoriadne úspešnú kariéru, keď sa v roku 1975 stal laureátom Medzinárodnej tribúny mladých interpretov v rámci BHS.

Škandál spred sto rokov

Suita Svätenie jari Igora Stravinského, ktorá uzavrie program otváracieho koncertu, patrí medzi prelomové hudobné skladby 20.¤storočia. Jej význam a slávu nezatienili ani škandalózne udalosti okolo jej prvého uvedenia pred sto rokmi – práve naopak. Dielo vzniklo ako súčasť skladateľovho tzv. ruského obdobia na objednávku slávneho ruského baletného majstra Sergeja Ďagileva a jeho parížska premiéra dňa 29. mája 1913 pod taktovkou dirigenta Pierra Monteuxa a v choreografii Václava Nižinského vyvolala jeden z najväčších škandálov v dejinách hudby.

„Obrazy z pohanskej Rusi“ svojím barbarstvom priam šokovali prítomné publikum: podľa uchovaného svedectva súčasníkov hľadisko divadla Champs Elysées už krátko po začiatku predstavenia hvízdalo, trúbilo, dupalo a húkalo. Ďagilev musel počas produkcie niekoľkokrát v sieni vypnúť svetlo, aby ako-tak utíšil rozdivočený dav, a rozčúlený Stravinskij opustil divadlo ešte pred koncom predstavenia.

Stravinského Svätenie jari je dnes kultovým dielom vždy s napätím očakávaným na svetových koncertných pódiách.

debata chyba
Viac na túto tému: #BHS #Eugen Suchoň #Igor Stravinský