Recenzia: McCartney ešte nepovedal posledné slovo

Záhradka, vnúčatá, noviny a dokonalý prehľad o televíznom programe. Tak vyzerá každodenný život väčšiny slovenských dôchodcov. Nie je na tom nič zlé. Zaslúžený odpočinok v krajine sociálnych istôt im nechce nikto vyčítať. Po sedemdesiatke sa patrí spomaliť a platí to aj v hudobnom biznise.

18.11.2013 09:00
paul mccartney Foto:
Paul McCartney dokáže prekvapiť aj tých najoddanejších fanúšikov. Do dôchodku sa, našťastie, zatiaľ nechystá.
debata (2)

Po rokoch strávených na koncertných turné a sústavnej snahe o úspech prichádzajú na radu "výberovky“, prípadné spomienkové albumy. Niektorí králi však nechcú zostarnúť. Sir Paul McCartney by pokojne mohol byť ich predsedom. Skôr ako ktorýkoľvek kritik začne hodnotiť jeho najnovší počin, musí sa poriadne nadýchnuť. Paul je jedným z posledných. Bez preháňania a pátosu. Láska k hudbe mu srší z očí rovnako ako za starých "zlatých“ čias. Na svojom najnovšom albume New navyše dokázal, že stále nespustil prst z tepu súčasných trendov. Ak neveríte tomu, že sedemdesiatnik dokáže nahrať modernú platňu, pripravte sa na veľké prekvapenie.

Neúnavný novátor, ktorý nikdy nenariekal

Beatles. Niekedy stačí jediné slovo. Nemá zmysel písať o McCartneyho hudobnej minulosti. Kto ju nepozná, akoby nikdy nepočúval hudbu. Paul, John, Ringo, George. To neboli len štyria chlapci z Liverpoolu. Ak sa môže nejaký žijúci interpret oprávnene oháňať spojením "hudobná revolúcia“, tak je to McCartney. Nikdy neprestal hľadať novú inšpiráciu, zvuky a talentovaných spolupracovníkov.

Po rozpade najslávnejšej skupiny všetkých čias pokračoval v tom, čo mu ide najlepšie. Skladal dobré pesničky, koncertoval a popritom nezabudol počúvať inú hudbu. Áno aj tu novú. Kým jeho kolegovia húževnato komentovali tragický vývin hudobnej scény, McCartney v nej hľadal to dobré. Oplatilo sa. V jeho sólovej diskografii nájdete klenoty aj menej vydarené nahrávky. To sa však po 56 rokoch na scéne stáva. Je to stále ten istý Paul, komentovali sólové počiny vizionárskeho "beatlea“ kritici. A mali pravdu. McCartney nikdy nestratil cit pre silnú melódiu, výborné aranžmány a hudobnú hĺbku. Novinkou nazvanou jednoducho New nám to opäť s ľahkosťou pripomína.

Žiadny comeback, iba ďalší dobrý album

Keď sa Paul McCartney objavil v dokumente Sound City bývalého bubeníka Nirvany a lídra Foo Fighters Davea Grohla bol to zážitok. Spoločne s basgitaristom Kristom Novoselicom začali improvizovať a výsledkom bola hutná kombinácia Beatles a Nirvany. „Keby to vždy išlo takto ľahko,“ povedal Grohl po nahratí skladby Cut Me Some Slack. „Veď ide,“ odvetil mu vtedy McCartney. Ak má interpret charizmu a silu výpovede, ostatné príde samo. Aspoň tak to bol v časoch Beatles.

Doba sa však zmenila a McCartney to pochopil. S fanúšikmi pravidelne komunikuje na sociálnych sieťach a jeho snaha o novátorstvo nie je iba prešpekulovaným marketingovým ťahom. Nie, Paul McCartney nie je estrádny spevák, ktorý sa zúfalo snaží o veľkolepý comeback. Nikdy totiž z vrcholu neodišiel. Stačí, ak sa mu pozriete do očí a pochopíte, že nadšeného chlapca z Liverpoolu má stále v sebe. Pokojne by si mohol užívať prinajmenšom uspokojivý majetok a slávu z minulosti. O čo by však potom išlo?

Nové neznamená horšie

Paul McCartney je stelesnením hudobnej noblesnosti. Posledným albumom Kisses on the Bottom z roku 2012 vzdal hold zlatej ére popovej piesne. Nádherná nahrávka paradoxne vyplašila niektorých fanúšikov. Je to rozlúčka? Labutia pieseň hudobníka, ktorý už povedal dosť? Nie, Paul McCartney iba nahral ďalšiu dobrú platňu. Tá najnovšia nemá so svetom džezu a swingu nič spoločné. Na New nájdete agresívne gitary, sample, vkusnú elektroniku aj krehké pesničkárstvo. Mark Ronson, Ethan Johns, Paul Epworth. McCartney sa opäť obklopil producentskou špičkou. S albumom mu pomáhal aj Giles Martin, syn legendárneho producenta väčšiny beatlesovských platní Georgea Martina. Tradícia a novátorstvo v elegantnej kombinácií.

Paul McCartney: New (2013)
Paul McCartney: New Paul McCartney: New (2013)

New nie je McCartneyho najlepšou sólovou nahrávkou. To nie je dôležité. Tí, ktorí chcú dokola počúvať vrcholové skladby, si aj tak vystačia s "výberovkami“. Early Days, On My Way To Work, Queenie Eye, Appreciate, Looking At Her alebo ukrytá Scared. To sú dôvody, pre ktoré sa oplatí vypočuť si New. Nové neznamená horšie. Paul McCartney to vie už od začiatku svojej kariéry. Aj preto dokáže prekvapiť aj tých najoddanejších fanúšikov. Nie prepracovanou reklamnou kampaňou, ale hudbou. Táto hudobná legenda sa do pohodlného dôchodku nechystá. Našťastie.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #nový album #recenzia #Paul McCartney #New