Hudobná revolúcia podľa Beyoncé

Populárna hudba musí byť populárna. Jednoduchá poučka, ktorá už desaťročia hýbe hudobným biznisom. Dobrý produkt je ten, ktorý sa predáva. Bez ohľadu na to, čo si myslí menšina s náročnejším vkusom. Hity, kvalitné promo, veľkolepé koncerty a malá dávka kontroverznosti. To nie sú žiadne nové tromfy na zvýšenie predaja nosičov. Fungujú už od čias Elvisa a nič nenasvedčuje tomu, že by sa opotrebovali. Skutočný úspech si musí interpret oddrieť. Áno, aj v popmusic.

20.01.2014 07:00
Beyoncé Knowles Foto:
Speváčke Beyoncé Knowles nemožno uprieť cieľavedomosť.
debata

Ak chce na scéne prežiť viac ako jednu sezónu, musí diktovať pravidlá. Beyoncé ich 13. decembra minulého roku opäť porušila. Svoju najnovšiu nahrávku vydala bez akejkoľvek promo kampane a iba ako virtuálny nosič pre iTunes. Odštartovala tak afroamerická speváčka novú éru populárnej hudby?

Na odpoveď si budeme musieť chvíľu počkať. Navyše sa do našich končín dostane so značným oneskorením. "Digitálna hudba“ sa u nás totiž ešte stále nepredáva vo veľkom. "Zaplatiť za niečo, čo nemôžem chytiť do ruky? Navyše ak si to môžem stiahnuť zadarmo,“ pomyslí si našinec s výborným prehľadom pirátskych serverov. Päťapolmiliónové Slovensko však vo svete popmusic znamená menej ako ktorékoľvek väčšie americké mesto. O "pani Carterovej“ si môžete myslieť čokoľvek, no cieľavedomosť jej neupriete.

Ikona, ktorá nerobí chyby

Štrnásť skladieb, sedemnásť videoklipov. Sláva vždy patrila novátorom. Beyoncé nemusí mať strach o priazeň svojich oddaných fanúšikov. Tí by ju zbožňovali, aj keby recyklovala osvedčené. Speváčka a skladateľka si vždy dávala vyššie méty. Aj preto si získala rešpekt kritiky. Novinka Beyoncé je prehliadkou toho najlepšieho, čo súčasná popmusic ponúka. Hudobná revolúcia? Určite nie. Áno, Beyoncé tentoraz stavila na modernú produkciu, experimentovanie s vokálmi a na tvrdé beaty. To z nej však nerobí hrdinku odvážnej alternatívy.

Prekvapujúcu novinku nenahrávala pre zanietených fanúšikov elektronickej hudby ani pre kaviarenských intelektuálov. Najdôležitejší je pre ňu stále komerčný úspech a postavenie na scéne. Na to by prekvapený poslucháč nemal zabúdať. K vydaniu digitálneho albumu ju vraj inšpiroval David Bowie. Ten minulý rok vypustil singel Where Are We Now? po desaťročnom tichu a bez akejkoľvek kampane. Šesťdesiatsedem­ročná legenda však nerobí reklamy na nealkoholického nápoje a jej skladby nenájdete ani v playlistoch mainstreamových rá­dií.

Beyoncé je popová ikona so všetkým, čo k tomu patrí. Mimoriadne talentovaná a s nosom na dobrý biznis. Drake, Timbaland, Pharrell Williams, Justin Timberlake, Frank Ocean a, samozrejme, Jay-Z. Zoznam prominentných hostí na novinke hovorí sám za seba. Beyoncé sa nepúšťa do prehratých zápasov.

Na rade sú poslucháči

"Dnes si ľudia vypočujú iba niekoľko sekúnd pesničky na svojom ipode a nezaujímajú sa o celkovú výpoveď albumu. Všetko je iba o singloch a ,hype'.“ Za toto vyhlásenie by si Beyoncé zaslúžila poklonu, ak by na spomínanom probléme nemala vlastný podiel. Na princípe "hity, hity, hity“ totiž stojí aj jej kariéra. Obchodník v kabáte oduševneného skladateľa je stále obchodník. Napriek tomu je speváčkina snaha o posunutie žánru dobrým znamením. Takmer 70 minút nahrávky ponúka prepracované vokály, veľkolepé refrény a najmä výnimočný hudobný talent.

Ak novinke Beyoncé venujete niekoľko vypočutí, objavíte komplexnú nahrávku s odkazom. Bulímia, popôrodná depresia, obavy z materstva. To nie sú štandardné témy na diskotékové parkety. Zatiaľ. Beyoncé nahrala popový album, ktorý sa snaží povedať viac. Z každej skladby cítiť jej snahu o osobnú výpoveď. Teraz je rad na poslucháčoch. O definícií populárnej hudby totiž vždy rozhodovali oni.

Ďalší premyslený krok k popovému Olympu

Tridsaťdvaročná ikona rozumie tvrdým pravidlám svojej profesie. Spievať začala už ako sedemročná, tak ako väčšina afroamerických hviezd. Prvý veľký úspech zažila v šestnástich, vtedy ešte ako súčasť skupiny Destiny's Child. Všetko ostatné je súčasťou modernej histórie populárnej hudby. Na sólovú dráhu sa manželka jedného z najzásadnejších raperov súčasnosti (Jay-Z) vydala v roku 2002. Miliónové predaje neboli prekvapením. Beyoncé prevalcovala všetky potenciálne konkurentky. Hity, nekompromisná produkcia a perfekcionizmus. Jednoduchý recept, podľa ktorého však dokážu navariť iba tí najlepší.

Beyoncé: Beyoncé
Beyoncé: Beyoncé Beyoncé: Beyoncé

Kritériá sú totiž z roka na rok vyššie. Albumy s miliónovými predajmi produkujú celé producentské tímy a zoznam hostí je často dlhší ako všetky texty skladieb dohromady. Poslucháč sa preto môže právom obávať, či sa v mase nápadov a zvukov nestratí. Ak áno, znamená to, že daný interpret nenahral dobrý album. Diskusia o jeho prínose a nepochopenej genialite je zbytočná. Beyoncé sa však takýmto osudovým chybám vždy s úspechom vyhýbala. Aj nová nahrávka je jej ďalším premysleným krokom k Olympu populárnej hudby.

Beyoncé: Beyoncé
Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Beyoncé Knowles #hudobná recenzia