Francúzske rendezvous v Slovenskej filharmónii

Predtým, ako šéfdirigent Slovenskej filharmónie Emmanuel Villaume po trojtýždňovom pobyte v Bratislave odcestoval s orchestrom na koncertné turné do Ománu, uviedol na koncertoch v stredu a vo štvrtok (26. a 27. februára) program zostavený výlučne z tvorby francúzskych skladateľov.

01.03.2014 09:00
Slovenská filharmónia Foto:
V Poulencovom Koncerte pre dva klavíry a orchester d mol ako sólisti vystúpili Marián Lapšanský (generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie) a francúzsko-americký klavirista Eugen Indjic.
debata

Od roku 2009, keď nastúpil na čelo slovenského filharmonického orchestra, opakovane prejavuje vášeň pre hudbu svojej rodnej krajiny. Naposledy sme s ním čisto francúzsky večer mohli zažiť v apríli minulého roka (s dielami Messiaena, Debussyho a Saint-Saënsa). Tentoraz dramaturgiu naplnila hudba Arthura Honeggera, Francisa Poulenca a Mauricea Ravela.

Koncert otvorila Honeggerova komorne ladená symfonická báseň Letné pastorále. V kompozícii striedmej obsadením (orchester tvorí kvinteto dychových nástrojov s dominantným lesným rohom a sláčiky) vytvoril dirigent nádhernú poetickú atmosféru. Na ňu nadviazal Poulencov Koncert pre dva klavíry a orchester d mol, v ktorom ako sólisti vystúpili Marián Lapšanský (generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie) a francúzsko-americký klavirista Eugen Indjic.

Zahraničný hosť v utorok odohral aj samostatný sólový recitál s mimoriadne pestrým programom (Mozart, Chopin, Schumann, Debussy, Stravinskij), teraz však prenechal dominantnejší part prvého sólového klavíra slovenskému interpretovi. Obaja sa prejavili ako umelci s veľkým nadhľadom, hudobnou inteligenciou a aj v diele neoplývajúcom okázalou technickou virtuozitou vytvorili živý vzájomný dialóg s orchestrom.

Po prestávke sa k orchestru pripojil Slovenský filharmonický zbor. Druhú polovicu večera zaplnila hudba z Ravelovho baletu Dafnis a Chloé, ktorý autor koncipoval ako "choreografickú symfóniu“ na mytologický ná­met.

Hoci sprievodný bulletin poslucháčom neposkytol dostatočnú informáciu o rozvíjanom príbehu a názvy častí boli uvedené len v angličtine a vo francúzštine, predsa bolo počúvanie hodinu trvajúceho diela veľkým zážitkom. Výborne pripravený zbor (zbormajster Jozef Chabroň) sa prezentoval sýtym zvukom a tiež intonačnou istotou v acapellovej pasáži. Dirigent Villaume zase veľmi pozorne dohliadal na kreovanie zvukovo-farebných plôch, gradujúcich v záverečných Bakchanáliách.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská filharmónia #Emmanuel Villaume #francúzska hudba