Nie je správne žiť len hudbou

Keď sa Leon Botstein stal riaditeľom, bol najmladším riaditeľom vysokej školy v histórii Spojených štátov amerických. Dnes riadi prestížnu školu s programom liberal arts (liberálnych štúdií) Bard College, je šéfdirigentom Amerického symfonického orchestra, zakladateľom a jedným z riaditeľov hudobného festivalu Bard Music Festival, uznávaným hudobným historikom. Sedemnásteho júna bude dirigovať symfonický orchester Konzervatória Bard College v Bratislave vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Sólistkou koncertu bude päťnásobná držiteľka ceny Grammy, sopranistka Dawn Upshawová a s orchestrom vystúpi aj slovenský violončelista Rastislav Huba.

16.06.2014 12:21
Leon Botstein Foto:
Leon Botstein sa spolu so symfonickým orchestrom Konzervatória Bard College predstaví v utorok 17. júna vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave.
debata

Pred dvoma rokmi ste dirigovali v Bratislave otvárací koncert Medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos Ethos. Aké máte spomienky?

V Bratislave som sa cítil veľmi dobre, mesto na mňa urobilo veľmi priateľský dojem. Historicky je pre mňa veľmi zaujímavé svojím trojitým historickým dedičstvom. Emigranti z východnej Európy, ako ja, už prestávali dúfať, že mestá za železnou oponou niekedy navštívia. Pre všetkých historikov sú mestá ako Bratislava, Varšava, Praha priam magické. Dosť detailne som ich poznal z literatúry. Moja dizertačná práca bola hudobná história 19. storočia a chcel som sa sústrediť na jedno mesto. Napokon ním bola Viedeň, lebo bola pre amerického vedca dostupná. Všade inde boli archívy pre cudzinca zo Západu tabu. V roku 1989 sa všetko zmenilo. Moji rodičia hovorili doma po poľsky a keď som na svojej prvej ceste do Poľska vystúpil z lietadla a ocitol som sa v poľsky hovoriacom meste, bol to neopakovateľný zážitok.

Konzervatórium Bard College má študentský symfonický orchester, ktorý je na turné po európskych metropolách. Je to propagácia školy alebo povinná prax pre študentov?

Turné má veľa dôvodov. Pri nábore študentov na konzervatóriá v Spojených štátoch vládne rivalita. Všetky chcú tých najlepších. Nie sme veľmi bohatá súkromná škola, takže nemôžeme poskytovať študentom štipendiá v takej miere ako Curtis a Julliard alebo bohaté súkromné univerzity Harvard a Yale. Musíme s nimi súťažiť kvalitou výučby a kvalitou skúseností, ktoré na Bard College získajú. Jedna z vecí, ktorú ponúkame všetkým študentom konzervatória – s výnimkou klaviristov – je koncertná skúsenosť na najvyššej úrovni. V Európe sa vie o Harvardovej či Yalskej univerzite, ale je len zopár ďalších, ktoré sú známe. Bard College je relatívne mladá škola a turné je spôsob, ako dať o sebe vedieť.

Konzervatórium Bard College je neoddeliteľnou súčasťou vysokej školy liberálnych štúdií. V čom je špecifické?

Konzervatóriá v Európe sú samostatné vzdelávacie inštitúcie. Rovnako je to aj v Spojených štátoch, pôsobia však v rámci jednotlivých vysokých škôl. Napríklad Michiganská alebo Indianska univerzita majú svoje hudobné konzervatória. Naše konzervatórium sme sa rozhodli vybudovať ako integrovanú súčasť Bard College. Čo sa týka študentov konzervatória, a v tom sme jedineční, žiadny z nich nemôže študovať len hudobný odbor, musí si zvoliť aj druhý, akýkoľvek iný než hudobný, napríklad históriu, ekonómiu, jazyky, prírodné vedy a podobne. Päťročné štúdium na Konzervatóriu Bard College sa končí získaním dvoch bakalárských titulov: Bachelor of Arts a Bachelor of Music.

Študovali ste tiež na školách s programom liberálnych štúdií?

Áno. Americký systém vysokého školstva je pre Európanov nezvyčajný. V dôsledku pomerne nízkej úrovne amerických stredných škôl nie sú študenti vo všeobecnosti po ich absolvovaní pripravení na to, aby si zvolili jeden odbor štúdia, ako je to po maturite v tradičnom európskom systéme. Na Bard College sme si pomohli tak, že sme prevzali z britského vysokoškolského systému ich model všeobecne vzdelávacieho prvého ročníka. Študoval som na Univerzite v Chicagu, jednej z najlepších škôl s programom liberálnych štúdií. No zároveň som imigrant z Európy, takže základ môjho vzdelania nepochádza zo školy, ale z domu. Význam školského vzdelávania sa podľa mňa vo svete preceňuje. Je to tak napoly. Moji rodičia boli lekári, vedci v oblasti klinickej medicíny, starý otec bol intelektuál v najlepšom zmysle slova. Mali sme doma veľkú knižnicu a jedinou bernou mincou u nás bolo vzdelanie.

Vymenovať všetky vaše aktivity a pozície by trvalo hodnú chvíľu. Stíhate?

Odmala som hral na hudobný nástroj, ale nikdy ma to neobmedzovalo, neznižovalo to moju intelektuálnu zvedavosť. Jednoducho pracujem. Venujem sa hudbe a študujem. Je mnoho hudobníkov, ktorí riadili významné inštitúcie. Americký hudobný skladateľ George Chadwick bol riaditeľom konzervatória, Antonín Dvořák stál na čele Newyorského konzervatória, Gustáv Mahler riadil viedenskú dvornú operu… Nechcem sa k nim prirovnávať, ale stáť na čele školy, v ktorej má umenie a vedy významné postavenie, a byť výkonným umelcom, sa skvelo dopĺňa.

Získali ste mnoho ocenení, napríklad aj cenu Leonarda Bernsteina za popularizáciu hudby v spoločnosti. Je občianska angažovanosť výsledkom vzdelávania v programe liberálnych štúdií?

Byť hudobníkom bolo vždy ambiciózne povolanie, čosi ako byť vrcholovým športovcom. Spomínam si na zázračné dieťa – chlapec hral výborne na klavíri, ale zaujímal sa aj o matematiku a bol vášnivým čitateľom. Otec ho zaviedol k známemu klavírnemu pedagógovi, aby sa vyjadril k jeho nadaniu. Učiteľova rada znela: Ak chce byť klaviristom, musí sa venovať výhradne hre na klavír a na všetko ostatné zabudnúť. Rozumel som rade, no nemyslel som si, že je to tak správne. Hudba je integrovanou súčasťou môjho života, teda aj mojej občianskej existencie. Bol som vždy presvedčený, že hudobníka spája s istou skupinou ľudí ich rovnaká životná filozofia, pohľad na politiku či etiku.

AUTORKA JE SPOLUPRACOVNÍČKA PRAVDY

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter