Opití brigádnici a nula v peňaženke. Je toto hudobnícky sen?

Pravda začína uverejňovať nový seriál s názvom Ako sa robí... Postupne v ňom nazrieme do zákulisia sveta umenia a kultúry a priblížime, ako sa napríklad robia titulky k filmom, pripravuje festival, divadelná hra, televízny seriál či ako vzniká socha. V prvej časti prinášame pohľad do zákulisia koncertného turné, ďalšie časti nájdete v Pravde v kultúrnej rubrike každý utorok.

02.07.2014 16:00
Le Payaco Foto:
Kapele Le Payaco sa klub zaplniť darí, vernosť svojich fanúšikov si vyskúšajú spoločne s Parou aj na jesennom turné.
debata

Cestovať s kapelou po krajine a večery tráviť v kluboch – to mnohým hudobníkom znie ako splnený sen. Ten, kto však koncertné turné zažil, vie, že to nie je vždy len o zábave. Klubová „šnúra“ stojí organizátorov aj muzikantov množstvo času, energie a tiež peňazí. Či sa im napriek dlhodobej snahe podarí sálu zaplniť, pritom nie je mnohokrát jasné ani tesne pred koncertom.

Prípravy trvajú aj rok

„Som váš verný fanúšik, dajte mi lístok zadarmo.“ S podobnou vetou sa pred bránami klubu stretol už nejeden muzikant. Veľa z nich prosbe neodolá. Guest listy plné kamarátov či známych totiž čiastočne zakryjú problém s nízkou návštevnosťou, finančné problémy kapiel však len prehlbujú. V prípade muzikantov, ktorí nepatria medzi aktuálnu špicu hlavného prúdu, je mnoho ráz úspech dostať sa počas turné „na nulu“.

Zatiaľ čo fanúšik vidí len jagavé svetlá a počuje tóny svojich obľúbených skladieb, pre tím ľudí, ktorí na koncerte pracujú, ide už o vrchol ľadovca. Často nasleduje len zbalenie aparatúry a presun do ďalšieho mesta.

Prečo sa teda kapela či interpret na turné vyberú? Podľa hudobného manažéra Miloša Oríška je za tým najmä prezentácia noviniek. „Muzikant má na pláne nový album alebo nový singel a chce ho dostať čo najbližšie k ľuďom,“ tvrdí. „Potrebuje odohrať čo najviac koncertov v čo najväčšom počte miest na Slovensku, aby si rozšíril počty fanúšikov a tých starých nestratil.“

Oríšek, ktorý má za sebou organizáciu koncertov napríklad pre Billy Barman, Slobodnú Európu, alebo Mango Molas, aktuálne pracuje na októbrovom turné kapiel Le Payaco a Para. Zatiaľ čo „pajáci“ plánujú vydať nový album, Para sa na pódiá vracia s novým singlom. Podľa toho bolo potrebné turné aj načasovať. „Proces vzniku celého turné sa začína oveľa skôr, ako sa ľudia o ňom vôbec dopočujú. Je to minimálne šesť mesiacov vopred, ale mnohokrát to trvá aj rok. Závisí to od toho, aká je situácia v danej kapele a tiež od tímu ľudí, ktorí na turné pracujú.“

Diskotéka verzus koncert

Dôležitým členom tímu je manažér, ktorý musí v predstihu zabookovať voľné termíny v kluboch, a to tak, aby sedeli aj po logistickej stránke. Trmácať sa v dodávke z Košíc do Piešťan a na ďalší deň do Sečoviec je totiž nielen vyčerpávajúce, ale aj zbytočne drahé. V danom čase by sa na cestách nemala nachádzať ani formácia hrajúca podobný žáner, aby sa navzájom neoberali o návštevníkov.

„Sú podniky, kam sú návštevníci naučení chodiť, a idú tam takmer bez ohľadu na to, kto vlastne hrá,“ vysvetľuje Oríšek. „Veľakrát to závisí od miestneho promotéra. Napríklad Hruštín na Orave je taký klenot uprostred hôr. Malá obec je jedine vďaka človeku menom Ľudo Snovák schopná pritiahnuť na koncert 700 ľudí. A, naopak, môžeme ísť do väčších miest a tam sa dostaví len hŕstka fanúšikov. Preto sa snažím pri koncertoch vyberať najmä overené podniky.“

Podľa osobnej skúsenosti si však vyberajú aj prevádzkovatelia klubov. Ak sa majú rozhodnúť medzi piatkovou diskotékou, ktorá pritiahne stovky ľudí, alebo koncertom, ktorý pre nich často nie je zárukou zárobku, vyberú si prvú možnosť alebo si dajú za koncert zaplatiť. S takzvaným fixom, teda vopred danou sumou za odohrané vystúpenie, môžu rátať len tie kapely, ktoré už v minulosti spravili prevádzkovateľovi tržbu. Svoje na počte návštevníkov spraví aj propagácia. Tá spočíva v komunikácii s médiami a súvisí tiež s výlepom plagátov alebo reklamou na sociálnych sieťach.

Veľký tím

Hoci si diváci na koncerte všímajú najmä muzikantov, ich dojem z koncertu majú na svedomí aj ďalší ľudia. Turné, ktoré organizuje Miloš Oríšek, dopĺňa viacčlenný tím. „Chodíme s vlastným zvukom, svetlami a máme tiež vlastných technikov a pomocníkov. Ide síce o vysokú položku, ale nakoľko sa kapely chcú odprezentovať kvalitou aj po technickej stránke, riešime to týmto spôsobom. Je to efektívnejšie a rýchlejšie“ vysvetľuje.

V každom meste je okrem toho potrebné mať k dispozícii brigádnikov, ktorí trhajú lístky, predávajú albumy a tričká a pomáhajú s nosením aparatúry. „S miestnymi pomocníkmi býva často problém. Pred koncertom sú nápomocní, ale potom sa opijú a my ich márne hľadáme po klube. Preto sa občas stáva, že sa muzikanti zničení po koncerte ešte hodiny naťahujú hore-dole po schodoch s aparátmi.“

Podobné situácie rieši priamo na mieste konkrétny tour manažér. „Snažím sa všetko predpripraviť tak, aby bolo čo najmenej problémov, ale skoro vždy niečo vyhorí,“ opisuje Oríšek. „Sú to mnohokrát drobnosti, ale aj tie vám vedia priebeh koncertu skomplikovať. V jednom klube mali napríklad na pódiu veľké piano, ktoré sme nemohli odtiaľ dostať preč. Ako sme sa s ním naťahovali, tak sa nám posunul celý harmonogram.“

Hobby alebo kariéra?

Podľa Oríška pritom muzikanti na rozdiel od tímu, ktorý ich sprevádza, mnoho ráz nemajú honorár. Snažia sa totiž pokryť najmä realizačné náklady. Jednou z možností, ako finančnú situáciu zjednodušiť, je sponzoring, získať ho však nie je jednoduché. Takéto turné je preto pre väčšinu kapiel skôr voľnočasovou aktivitou. Ak však chcete zviditeľniť svoju prácu, nemali by ste ho vynechať. Netreba byť však prehnane pesimistický. Cestovanie z mesta do mesta, z koncertu na koncert prináša hromadu zážitkov a byť klubovým hudobníkom sa tak pre mnohých stáva takmer životný štýl. „Keď raz muzikant začne hrať pred ľuďmi, nechce a nevie sa toho vzdať. Dodáva mu to energiu, ktorá mu za to všetko jednoducho stojí,“ dodáva Oríšek.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #koncertné turné #Ako sa robí #zákulisie hudobného priemyslu