Skladať hity na povel nevie nikto

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazrieme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V tejto časti prinášame pohľad na tvorbu popovej pesničky, ďalšie časti nájdete v Pravde v kultúrnej rubrike každý utorok.

03.09.2014 16:00
serial pesnicka 1 Foto:
Členovia Hexu Ďuďo (vľavo) a Fefe (vzadu) s producentom Marekom Rakovickým pri nahrávaní nového singla.
debata

Z niektorých sa stane hit, iné sa napriek ambíciám nikdy nedostanú do povedomia poslucháčov. Zložiť popovú pesničku, ktorá by zaujala, vôbec nie je jednoduché. K úspechu totiž vždy treba aj veľký kus šťastia. Dopomôcť k tomu však výrazne môže talent aj skúsenosti. Konečný výsledok skladby je odvodený z niekoľkých fáz, okrem samotnej tvorby je potrebné skladbu primerane nahrať a sprodukovať. Svoje o tom vedia skladatelia, hudobníci a producenti Peter „Ďuďo“ Dudák a Marek Rakovický.

Od obsahu k forme

„Umenie pochádza z českého slova "umět“, takže písať pesničky treba vedieť. Je to remeslo. Musíte mať, samozrejme, inšpiráciu a talent, ale je dobré mať aj skúsenosti, aby ste vopred vedeli, čo a ako môže v danej chvíli fungovať," myslí si Ďuďo, skladateľ, spevák, gitarista a klávesista skupiny Hex. Ten má na konte v poslednom období hneď dva obrovské slovenské hity. Jedným je Keď sme sami jeho domácej kapely a druhým Neľutujem, ktorý produkoval pre Adama Ďuricu. Ďuďo hudobnú kompozíciu vyštudoval. Podľa jeho slov takéto odborné vedomosti môžu proces skladania urýchliť aj skvalitniť. Ale každá minca má dve strany. „Naopak, samouk môže prísť s niečím zaujímavým a netradičným, niečím, čo študovanému hudobníkovi ani nenapadne. Na štúdiu kompozície pesničky nemali veľký priestor, takže v pope som samoukom aj ja,“ vysvetľuje.

Proces, ktorý tvorbu skladby sprevádza, je individuálny. Niekto má v hlave text a „napasuje“ k nemu hudbu, ďalší naopak. „Kedysi som robil hudbu najprv s orientačným, akoby anglickým spevom, na ktorý som potom napísal slovenský text. Ono to však príliš nefunguje, pretože frázovanie v angličtine a slovenčine je dosť odlišné, a preto výsledný spev neznie často prirodzene.“ Ďuďo sa aktuálne snaží komponovať pieseň na hotový slovenský text, ktorý už má svoj rytmus, a teda môže byť inšpiráciou aj pre melódiu.

„Takže postup je od textu k melódii, od obsahu k forme. Často to vzniká aj paralelne. Napadne mi napríklad melódia a prehrabem hotové texty nášho gitaristu Fefeho, či by sa niečo nedalo spojiť.“

Úspech pesničky možno vyčísliť

Aj keď sú už text a melódia hotové, nemusí to vždy znamenať úspech. Hudobný album obsahuje väčšinou okolo desať pesničiek, nie každá má však tendenciu zaujať v rádiách, teda stať sa singlom. Vedia to muzikanti už skôr, ako ju nahrajú?

„Či bude skladba populárna, by sa malo dať vyčísliť. Nakoniec, to je práca dramaturgov v rádiách alebo ľudí vo vydavateľstvách. Ja si viem po práci zhodnotiť, či je to o.k., alebo treba ešte ďalej pracovať. Ale hity na objednávku nevie robiť nikto. Raz za čas sa môže podariť niečo, čo v danej chvíli osloví väčší počet ľudí, ale vždy bude okolo aj nejaký balast. Samé hity mali len Beatles,“ hovorí so smiechom spevák Hexu.

Aj on však má vytvorený súbor pravidiel pri komponovaní, ktoré sa snaží dodržiavať. A raz za čas aj porušovať, pretože úspešná pesnička musí mať aj niečo špecifické a originálne, čo sa len ťažko definuje a škatuľkuje. Ďuďovi sa tento balans pri skladaní podarilo nájsť. Hudbou sa živí a ako sám dodáva, mal šťastie, že to vyšlo a jeho koníček sa stal jeho prácou.

Len prirodzený výsledok má efekt

Hex momentálne pracuje na novom singli. Štvorica ho nahráva v štúdiu Mareka Rakovického, ktorý je tiež hudobníkom. Do povedomia verejnosti sa dostal najmä ako spevák Lavagance, veľa pre slovenský hudobný priemysel však robí aj spoza nahrávacieho pultu. Ako producent začínal skladbou Abstinent od Pary a v jeho štúdiu sa striedajú formácie a interpreti od Vidieka, cez Zuzanu Smatanovú až po Majka Spirita.

„Keď ku mne príde kapela, musíme si v prvom rade ujasniť zadanie. Niekedy chce singel do rádií, niekedy im stačí len zdokumentovať to, čo robí, zachytiť ich vlastnú tvorbu. Sú to odlišné veci a treba k nim zaujať aj odlišný pracovný postup,“ vysvetľuje. Mnoho z nich so sebou do štúdia vezme aj nahrávku nejakého svojho vzoru, teda kapely, ktorej by sa chceli po zvukovej stránke podobať.

Daná pesnička sa v štúdiu najprv vymyslí po technickej stránke, Marek sa s hudobníkmi dohodne, či budú nahrávať všetko spolu, alebo sa nástroje nahrajú jednotlivo. Pri prvom spôsobe sa jednoduchšie zachováva živelnosť kapely, nie vždy je však skladba vhodná do komerčných médií. „Väčšine interpretov nezasahujem do schémy pesničky, hlavne keď sú to už skúsení muzikanti a vedia, ako na to. Treba však utriasť zvuk, dodať jemné aranžmány, aby to znelo dobre aj v rádiu, nielen na koncerte. Dôležité je, aby bol výsledok reálny a prirodzený, vtedy to má žiadaný efekt,“ hovorí.

Nahrať jednu pesničku trvá približne dva až tri dni. Keď sa tento proces skončí, nasleduje mix a mastering. Finančne sa takáto výroba v jeho štúdiu pohybuje od 400 do 500 eur, s produkciou sa môže suma za jednu skladbu vyšvihnúť na tisícku.

Otázka peňazí a šťastia

Napriek tomu, že sa skladanie a nahrávania slovenských popových pesničiek z roka na rok posúva na vyššiu úroveň aj po technickej alebo odbornej stránke, domáci muzikanti dosiaľ nezaujali na svetovom trhu. Podľa Ďuďa je však porovnávanie slovenských a zahraničných skladieb otázkou štatistiky.

„Keďže je nás málo, tak je logicky aj menej hudby. Na Slovensku, ako aj vo svete sú popoví interpreti, žánrová hudba a hromada balastu. Pri troche snahy nevidím dôvod, prečo by sa časom slovenský hit nemohol stať celosvetovým. Už sa to podarilo trebárs rumunským kolegom,“ vysvetľuje. „Samozrejme, nie je to len o schopnostiach skladateľov, muzikantov či producentov. Spraviť celosvetový hit je aj otázka peňazí a šťastia.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hex #Lavagance #Ako sa robí #seriál denníka Pravda