Bratislavu zaplaví filmová hudba

Tanečný potenciál balkánskej hudby, dramatické hudobné okamihy z kultových filmov, ale aj francúzska ľahkosť budú súčasťou nabitého februárového hudobného programu v Bratislave.

22.01.2015 16:00
Goran Bregović Foto:
Goran Bregović sa vracia po roku a pol do Bratislavy.
debata

Koncerty, ktoré sa oplatí vidieť, uvedú hudbu z filmov Emira Kusturicu, ale aj snímok Amélia z Montmartru, Good bye, Lenin, Vtedy na západe či Lolita. Bratislava privíta filmových hudobných skladateľov – energického Gorana Bregovića, emotívneho Yanna Tiersena a talianskeho velikána Ennia Morriconeho.

Kráľ balkánskych rytmov

Šnúru koncertov filmovej hudby odštartuje balkánsky temperament a rytmika cigánskej hudby v podaní bosnianskeho skladateľa Gorana Bregovića a jeho kapely Wedding and Funeral Band. Bregović s kapelou odohrá dvojhodinový koncert v bratislavskom NTC už 11. februára a podľa organizátorov sa na to veľmi teší, pretože cíti kultúrnu spriaznenosť s tunajšími ľuďmi. Fanúšikovia kráľa balkánskej hudby sa môžu tešiť na kultové skladby z filmov režiséra Emira Kusturicu ako Dom obesenca (1988), Arizonský sen (1992) či snímky Underground (1995), ktorá získala Zlatú palmu v Cannes. Okrem filmových hitov ponúkne aj akúsi koncertnú prehliadku hitov svojej 40-ročnej kariéry a tiež pesničky z aktuálneho albumu Champagne for Gypsies.

Pre balkánskeho skladateľa je cigánska hudba vášňou, ktorá podľa jeho vlastných slov nikdy nevyjde z módy. „Mne sa na Balkáne zdala moderná vždy len cigánska muzika, ostatní len hlúpo kopírovali anglosaskú produkciu. Cigáni však žili z toho, čo im publikum zaplatilo za ich hudbu. A ak od ľudí chcete dostať peniaze, musíte sa im pozerať do očí,“ uviedol pre Pravdu pred niekoľkými rokmi skladateľ.

Kým koncert Gorana Bregovića s kapelou bude divokou zábavou plnou tanca, hudobné predstavenie slávneho filmového skladateľa Ennia Morriconeho bude prebiehať vo vážnejšej atmosfére. Talian spolu so 170-členným orchestrom prevedie publikum svojou bohatou filmovou tvorbou. Na svoje by si mohli prísť 20. februára v Slovnaft aréne fanúšikovia westernov režiséra Sergia Leoneho, ale aj hudby k novším snímkam ako dráma Baaria (2009) alebo Najlepšia ponuka (2013) od sicílskeho režiséra Giuseppeho Tornatoreho.

Soundtrack za desať dní

Film Amélia z Montmartru (2001) možno niektorí ani nevideli, ale hudba bretónskeho hudobníka Yanna Tiersena im je dobre známa. História vzniku soundtracku predstavuje sériu náhod. Režisérovi Jeanovi-Pierrovi Jeunetovi položil na stôl Tiersenovo CD asistent produkcie. Hudba si ho okamžite získala. Rýchlo zorganizované stretnutie skladateľa s režisérom rozhodlo o spolupráci, ktorá však mala jeden nedostatok, a tým bol čas. Yann Tiersen napísal za desať dní štyri nové pesničky, ostatné skladby pochádzajú z Tiersenovej predchádzajúcej tvorby. „Keď sme sa stretli, ukázal mi nejaké sekvencie z filmu s mojou hudbou a bol som očarený – fungovalo to krásne,“ uviedol pre portál soundonsound.com Tiersen, ktorý v roku 2003 napísal aj soundtrack k nemeckej komédii Good bye, Lenin!

V bratislavskom Ateliéri Babylon sa multiinštrumen­talista Yann Tiersen predstaví so svojou rockovou kapelou 23. februára. Vzhľadom na to, že jeho filmová tvorba je postavená na základoch vážnej hudby, bude zaujímavé sledovať, akým spôsobom stvárni práve svoje filmové skladby. Tiersen rekapituluje svoju dvadsaťročnú hudobnú kariéru, ale jeho fanúšikovia sa môžu tešiť aj na kúsky z minuloročného albumu Infinity, ktorý je inšpirovaný krásami Islandu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #koncerty #filmová hudba