Hudba bez emócií neoslovuje

Nadpozemsky magickej lyrike Mahlerovej Piatej symfónie podľahol aj legendárny taliansky režisér Luchino Visconti.

27.09.2015 07:00
Andrey Boreyko High Res 2 - credit Christoph... Foto:
Dirigent Andrey Boreyko.
debata (1)

Motívmi z jej Adagietta umocnil vo filme Noc v Benátkach silu nostalgického príbehu skladateľa von Aschenbacha, uvedomujúceho si neodvratnosť vlastného konca. Kombináciou starostlivo zvolenej hudby a výtvarne precízne koncipovaných obrazov povýšil rovnomennú literárnu predlohu Thomasa Manna na piedestál výsostného umenia.

Vynikajúci dirigent, no pochybnosťami mučený skladateľ Gustav Mahler necháva v úvode Symfónie č. 5 vysnívaného Titana (či vlastné ja?) opustiť pozemský svet. Aby ho pred znovuzrodením previedol očistcom aj peklom.

„Dobrý dirigent by sa mal vždy držať v tieni skladateľa,“ tvrdí Andrey Boreyko. Podľa kritiky v posledných rokoch jeden z najdynamickejších a najvzrušujúcejších dirigentov z východnej Európy. "Hudba, v ktorej niet emócií, ma sotva osloví,“ pridáva syn Poliaka a ruskej baleríny, snívajúci ako tínedžer o kariére skladateľa. "Aj keby som bol dnes úspešným skladateľom, musel by som o každé uvedenie svojich diel dlho bojovať. Ako dirigent si užívam luxus voľby, aké diela od ktorých skladateľov zaradím do svojho repertoáru,“ dodáva.

Pod Boreykovou taktovkou otvorí Konzerthausor­chester Berlín, ktorý sa môže pochváliť viac ako šesťdesiatročnou históriou, svoje vystúpenie 28. septembra Koncertom pre husle a orchester g mol Maxa Brucha. Nemeckého skladateľa, ktorý považoval komponovanie za hru a radosť z tvorby. Sólistom večera bude izraelský huslista s ukrajinskými koreňmi Vadim Gluzman, ktorý hrá na vzácnom nástroji ex-Leopold Auer z roku 1690.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #skladateľ #Andrey Boreyko #Konzerthausorchester Berlín