Recenzia: Sealovi žiaľ pristane

Tento hudobný rok je plný smútku nad stratenou láskou. Prostredníctvom nového albumu sa s rozchodom vyrovnávala Björk, speváčka Florence Welch a teraz sa do klubu opustených pridáva svojím deviatym štúdiovým albumom aj charizmatický Seal. Nahrávka s názvom 7 prináša jedenásť sentimentálnych balád a vychádza po štyroch rokoch od albumu Soul 2.

27.12.2015 09:02
Seal Foto:
"Neviem či by som to nazval ‚rozchodovou‘ nahrávkou. A ak áno, bolo by na tom niečo zlé?“ hovorí o svojej novinke Seal.

Symbolická sedmička

"Neviem či by som to nazval ‚rozchodovou‘ nahrávkou. A ak áno, bolo by na tom niečo zlé?“ pýtal sa Seal v rozhovore pre Independent. Celkom príznačnou odpoveďou je text pesničky The Big Love Has Died. "Je to láska, je to skutočné. Vždy som ju cítil, to nemôžem poprieť. Ale teraz vo mne vidíš priateľa, tak musím povedať zbohom. Potichu, ty a ja, čas povedať zbohom,“ spieva Seal a vraví, že album je preňho snahou vyrovnať sa s niečím, čo je preňho bolestné, zradné a pravdivé. Zároveň však dodáva, že téma lásky v hudbe nikdy nezostarne. "Je to jedna z najstarších múz, o ktorej sa spieva, píše, ale iracionálne nikdy nezostarne, pretože je taká dynamická,“ uviedol spevák a jeho slová potvrdzujú aj pesničky Every Time I’m With You či Love, ktoré patria k najpodarenejším kúskom na albume.

Téma je jednoznačná. Žiaľ utápa Seal v pomalých klavírnych emocionálnych baladách. Zavŕšením všetkého je samotný názov nahrávky 7, keďže sa spevák so svojou manželkou, modelkou Heidi Klumovou, rozišiel po siedmich rokoch manželstva. Práve osobné skladby boli vždy Sealovou silnou stránkou. Aj teraz by sa dalo povedať, že mu jeho žiaľ pristane a podarilo sa mu spraviť príjemne počúvateľný, hoci jednotvárny, pesničkový album. Je preto pravdepodobné, že fanúšikov nové skladby hudobne potešia.

Čo však možno albumu vyčítať je, že v ňom nič viac ako emotívny výlev nenájdeme, len priamočiare skladby podfarbené bolesťou a sklamaním. Ak sa aj snaží vymaniť z pomalého rytmu, ako je to v prípade pesničky Life On The Dancefloor s tanečným podkladom, ktorá vznikla v produkcii britského deephouseového producenta Jimpstera – Jamieho Odella, výsledok pôsobí skôr rozpačito, až neisto.

Nahrať život

Album vznikal v spolupráci s producentom Trevorom Hornom, ktorý so spevákom spolupracuje už od roku 2003 a stál aj za úspechom Sealových najväčších hitov ako Kiss From A Rose, Killer a Crazy. Viac ako o hudbe sa v štúdiu rozprávali o živote, vzťahoch a pocitoch, ktoré chcel pretlmočiť na nahrávku. "Pochopil, ako má umiestniť môj hlas. Na jednej strane je prepracovaná produkcia príznačná pre Trevora Horna, ale nestrácate prehľad o tom, čo chcem povedať,“ pochvaľuje si spoluprácu s Hornom Seal.

V každom prípade album 7 nesie dobrú správu pre fanúšikov – Seal je späť a dokonca aj s hudobnou príchuťou 90. rokov. Vďaka svojmu hodnovernému koncertnému prejavu je miláčikom publika a hoci album 7 vyšiel ešte začiatkom novembra, podporné turné k nahrávke spevák zatiaľ neohlásil. Možno však očakávať, že na budúci rok sa dočkáme správy, že Seal vyráža s novým albumom na cesty.

3 hviezdičky z 5

Seal: 7, Warner Bros., 2015

Viac na túto tému: #nový album #Seal