Hummela znovuobjavia na festivale. Aj svetovou premiérou

Jeho diela v súčasnosti zažívajú celosvetovú renesanciu. A hoci bratislavského rodáka Johana Nepomuka Hummela už počas života považovali za najtalentovanejšieho Mozartovho žiaka a Beethovenovho rivala, množstvo jeho diel takmer dve storočia spalo zabudnutých.

23.04.2010 06:00
Francúzsky dirigent Didier Talpain propaguje... Foto:
Francúzsky dirigent Didier Talpain propaguje diela bratislavského rodáka Johanna Nepomuka Hummela.
debata

V nedeľu sa začínajú Komorné dni J. N. Hummela. Festival uvedie diela skladateľa, ktorý je následníkom veľkého „papá“ Haydna. „Hummel možno nie je géniom, pretože géniom jeho doby je Beethoven, ale on je v rebríčku hneď za ním. A, žiaľ, globálne je podceňovaný,“ povedal dirigent Didier Talpain, propagátor Hummelových diel a francúzsky kultúrny atašé na Slovensku.

Na nedeľnom otváracom koncerte zaznejú v podaní študentov Vysokej školy múzických umení a Konzervatória Josepha Haydna v Eisenstadte okrem Hummela aj diela Roberta Schumanna, Frederika Chopina či Franza Liszta. Vstup na koncert je zdarma.

Len prednedávnom znovuobjavené Hummelovo dielo Prechod cez Červené more si vypočujú poslucháči na druhom koncerte festivalu 6. mája pod taktovkou českého dirigenta Petra Zejfarta. Túto hudobnú fresku, inšpirovanú Hummelovým predchodcom – Haydnom, hudobníci dlho považovali za stratenú. Objavili ju až pred niekoľkými rokmi v knižnici v Londýne. V slovenskej premiére zaznela na posledných Bratislavských hudobných slávnostiach pod taktovkou Talpaina.

Za dirigentský pultík sa Talpain postaví aj počas záverečného koncertu festivalu 4. júna. So slovenským súborom pre starú hudbu Solamente naturali uvedie Cherubiniho žalospev Chant sur la mort de Joseph Haydn, ktorý skladateľ zložil v januári 1805 po tom, čo si v novinách prečítal mylnú správu o Haydnovej smrti. Okrem Hummelovej Omše d mol zaznie na poslednom koncerte i svetová premiéra Hummelovej jedinej melodrámy Ďakovné pocity zachránenej.

„Ak chcem ísť hlbšie k Hummelovi, predvádzam ho na dobových nástrojoch. Hoci odporcovia hrania na autentických nástrojoch argumentujú tým, že na nich nemožno dosiahnuť takú dokonalú intonáciu ako na moderných nástrojoch. Ale zvuk huslí z romantizmu nie je ten istý, ako moderných koncertných huslí,“ vysvetlil Talpain, ktorý sa špecializuje na hudbu 18. a 19. storočia.

Program bratislavského festivalu

25. apríla o 16. h Hummel, Schumann, Chopin, Liszt, Sarasate poslucháči VŠMU v Bratislave a Konzervatória J. Haydna v Eisenstadte Zrkadlová sála Primaciálneho paláca

6. mája o 19. h Hummel poslucháči siedmich európskych konzervatórií a vysokých hudobných škôl, dirigent: Petr Zejfart Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu

10. mája o 19. h Míča, Schumann, Martinů Graffovo kvarteto, klavír: Marcel Štefko Koncertná sála DVORANA (HTF VŠMU)

17. mája o 19. h Hummel, Schumann, Chopin klavír: Madoka Inui Mozartova sieň Rakúskeho veľvyslanectva

4. júna o 19. h Cherubini, Hummel Solamente naturali, dirigent: Didier Talpain Zrkadlová sála Primaciálneho paláca

Facebook X.com debata chyba Newsletter