Recenzia: Richard Müller sa spovedá. Emotívne a ľudsky

Už sa nevládzem tváriť ako kráľ, spieva Richard Müller. A na novom albume Už odhaľuje svoju ľudskú tvár i dušu. Nie je už takým drsňákom, pozérom ani provokatérom ako kedysi. Po rokoch bohémskeho života, kontroverzných vyhlásení, drogových záťahov i depresií, akoby sa Müller upokojil. Nové skladby prezrádzajú človeka, ktorý spoznal, ako chutí najhlbšie dno, a ktorý si naň už nechce siahnuť.

12.05.2010 07:15
Richard Müller: Už
Richard Müller: Už

„Každý zlomok života/Predstavuje hodnotu/Ktorá v danom momente/Zodpovedá životu/Moje zlomky niekedy/Nedajú sa prečítať/Je to matematika/Pre človeka zložitá/Rátaj s tou hrubou čiarou/Pod ňou a nad ňou som ja sám,“ spieva Müller v jemnej gitarovej skladbe Čiara.

Album pôsobí ako spoveď. Najmä o láske. „Možno ťa bolím/A dráždim nerv…/Láska ver mi nie som z tých/Ktorí chcú vziať iným dych“ vyznáva sa a vzápätí sa pýta: „Čo ťa bolí viac/Telo a či ja“. Práve skladba Čo ťa bolí je jednou z najsilnejších na albume. Zaujme úprimným textom i chytľavou dynamickou hudbou. A pripomína časy Müllerovej najväčšej formy.

Müller je však na väčšine albumu komorný, tichší i pomalší, ako býval. A azda aj o čosi smutnejší a nostalgickejší. Skladby Už i Sviečky sú príbehmi vzniknutých i zaniknutých lások. A Müller v skladbách volá práve po láske, pýta si ju aj vzýva jej omamnú silu. „City mrazivé/Len skúšajú/Či sme nažive/Som nočný vták/Čo láme obrazy/Pod nechtami/Až z toho zamrazí/…“ spieva emotívne v piesni Nočný vták.

„Majú ma rady/Žaby a hady/A slizké tvory/Žijúce v mori…/Maj ma ty tiež aspoň trochu rada,“ prosí v skladbe Majú ma rady, do ktorej nežne znejú perkusie a dodávajú nádych Latinskej Ameriky.

Müller venoval jednu z piesní svojmu dvornému skladateľovi a priateľovi Jarovi Filipovi. Práve pri nej si možno uvedomiť, že Müller sa síce na hudobnú scénu vracia s kvalitným albumom, no skladieb ako za Filipových čias, už na cédečku niet. Lenže Filip bol len jeden. A jedinečný.

Na novinke síce nie sú veľkolepé hity, ktoré by si fanúšikovia spievali aj ďalšie desaťročia, ale sú to kvalitné skladby. Skôr na počúvanie a zamýšľanie sa, či vhodné na komorný koncert do klubu, ako na veľké vystúpenia pre masy.

Na albume počuť, že Müllerovi tvorili pesničky mladí hudobníci. Producentsky i hudobne sa na ňom podieľali Peter Graus, Tomáš Zubák či Marián Kachút. Autorom polovice textov je Vlado Krausz. Ktoré slová vzišli z jeho a ktoré z Müllerovho pera, však azda ani nemožno rozpoznať. Texty sú básňami, lyrickými výpoveďami a Müllerovi sa podarilo dosiahnuť, aby z nich bola cítiť človečina.

A hoci v piesňach cítiť tradičný rukopis Müllera, nový tím hudobníkov obalil album do moderných a osviežujúcich elektronických zvukov, čo je azda najväčší rozdiel oproti predchádzajúcim Müllerovým platniam.

Richard Müller: Už, Sony Music, 2010