Recenzia: Kulymu srdcervúce balady nemožno uveriť

Z "garážovej" kapely sa vypracovali na špicu slovenskej popovej scény. Na konte majú stovky koncertov, množstvo zlatých i platinových platní za predaj albumov i nemálo ocenení Slávik a Aurel. A obrovská fanúšikovská základňa je nitrianskej kapele Desmod verná. Aj preto patria hudobníci na čele so spevákom Máriom Kollárom alias Kulym medzi najobľúbenejšie domáce skupiny. Ich pesničky znejú z rádií azda častejšie ako modlitby v kostole.

16.06.2010 07:00
Desmod: Vitajte na konci sveta

Lenže byť jednotkou medzi fanúšikmi ešte neznamená aj byť kvalitným interpretom. Desmod je skôr továrňou na rýchle hity ako na hudobné umenie.

Teraz skupina vydáva svoj siedmy album. S apokalyptickým názvom Vitajte na konci sveta. A trinásť nových skladieb by si nezainteresovaný poslucháč mohol pokojne zmýliť s piesňami z predošlých cédečiek. Pretože Desmod veru veľa nového ani objavného na album nepriniesol. Zachoval si svoj typický „desmoďácky“ rock, nuž a líder Kuly zase kričí i plače o zašlej láske. A opäť sú najväčším mínusom skladieb texty. Sú banálne, plné fráz a priveľmi patetické. Väčšinu napísal Kuly.

„Zastavil sa čas, dnes tu máme súdny deň, viem, ako každý z vás, ani ja mu neujdem, zastavil sa čas, stíchla celá naša zem, viem, ide z toho strach, čo ak len ja prežijem?“ pýta sa Kuly v úvodnej piesni Vitajte na konci sveta. A do týchto slov znie uplakaný rock, ktorý sa hrá na tvrdý. A rovnako ako spieval Kuly kedysi o láske vo veľkom hite Vyrobená pre mňa, spieva aj o apokalypse. V jeho speve niet žiadneho rozdielu, hoci témy sú na míle vzdialené.

A hoci by sa nejeden nádejal, že Desmod si konečne vybral inú tému ako láska a vzťahy, nie je to tak. Lebo Kuly aj na novom albume roztáča bludný kruh svojich tragických balád o láske, čo sa pominula. Nuž a to je najväčší Kulyho problém. Isto, na plač v hlase i srdcervúce skladby mu skočia mladé fanúšičky, ale azda nik viac. Pretože jemu ten smútok a silné emócie jednoducho nemožno uveriť.

„Za tebou odchádzajú spomienky, tvojich vlasov pramienky, sa mi strácajú, povedz mi, kde sú, tvoje úsmevy, tvoj hnev, všetko vrátiť by som chcel, moje výčitky, povedz mi, kde sú,“ spieva Kuly v skladbe Za tebou. A o podobných myšlienkach nôti aj v skladbách ako Strom, Pandorina skrinka či Vojna slov. Vynorí sa otázka, ako muž, čo opustil svoju manželku a dieťa pre mladú partnerku, môže spievať o niečom takom.

Kuly na tlačovej konferencii k novému albumu hovoril, že koniec sveta v názve albumu sa dá pochopiť aj inak ako len zánik ľudstva – napríklad ako zánik niečoho vlastného a začiatok niečoho nového. Kuly však akoby sa stále vracal do minulosti. K ľútosti nad bývalou láskou i k hnevu nad bulvárnymi škandálmi.

V rýchlej vypaľovačke Nové časy spieva o skazenosti bulváru. „Zrazu sa mi darí v mojej novej práci, dúfam, že raz budem slávny papparazi, fotím od celebrít až po politika, no najradšej chodím cvakať na Slávika, tak mi jedna mladá žaba padla hneď do oka, keď sa trošku posnaží, tak bude Skokan roka,“ spieva dôrazne.

Desmodu nemožno uprieť, že vytvoril skladby, z ktorých bezpochyby vzíde viacero rádiových hitov a ktoré budú na ľudí vyskakovať kdekoľvek. Lenže to je stále málo na to, aby sa dal jeho album nazvať dobrým.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

Desmod: Vitajte na konci sveta, Universal Music 2010