Recenzia: Youcoco - punk s dušou

Jeden z najzásadnejších hudobníkov poslednej dekády - gitarista a spevák Jack White z dua The White Stripes sústredil tvorbu svojej kapely okolo troch nástrojov. Na ich nahrávkach tak počujete len hlas, bicie a gitaru, prípadne klavír. Rozbehol tak trend. Dokonca aj u nás sa pred časom objavila kapela, ktorá je zložená len z dvoch inštrumentov a jedného hlasu. Slečny si hovoria Youcoco, pochádzajú z Trenčína a na pultoch majú debutový album Big Now!

02.07.2010 09:00
Youcoco: Big Now!

Big Now! je silný a najmä rýchly debut. Ponúka trinásť skladieb, z ktorých len dve majú viac ako tri minúty. Postavené sú na lo-fi bicích, nápaditých gitarových melódiách a spevavých linkách. Najväčšie čaro má však ich garážová atmosféra. Youcoco sa totiž podarilo s pomocou dvoch producentov – klasika slovenskej gitarovej scény Karola Mikloša a bubeníka z elektronických The Autumnist Matúša Homolu – nahrať zvukovo veľmi autentickú kolekciu. Vytvorili nahrávku, ktorá prenáša na kompaktný disk atmosféru živých koncertov a dravého domáceho dema.

Popri dvoch základných nástrojoch tu poslucháč len výnimočne nájde nejaký navyše. Sem-tam je to basa, inokedy klávesy, ako napríklad v singli Afrika – inak asi najodlišnejšie a najmenej surovo znejúcej skladbe. Veľká devíza Youcoco nie je v technike, ale v chytľavých hudobných nápadoch, či už v punkových, alebo nepateticky romantických skladbách.

Porovnávať The White Stripes s ostatnými dvojčlennými gitarovými kapelami je príliš zjednodušené. Radmila a Ria, teda Youcoco, majú bližšie k ranej, punkovo agresívnej PJ Harvey alebo britsko-americkým The Kills, ako k bluesu, z ktorého čerpajú Whiteovci. Big Now! je však výsmechom všetkým prepracovaným a čisto znejúcim nahrávkam súčasného mainstreamu. Dokonalý a bezchybný zvuk totiž skladbám nedodá dušu a atmosféru. Teda to, čo tejto dvojici rozhodne nechýba.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Youcoco: Big Now!, Deadred/Wegart, 2010