Recenzia: Národniari vo vlastnom svete

Ak by sa mal presne datovať úpadok ošiaľu okolo poslednej vlny gitarového indie rocku, bol by to rok 2007. Britská skupina Arctic Monkeys vtedy nahrala svoj posledný zaujímavý album asi na dosť dlhé obdobie. A jej newyorskí kolegovia zo skupiny Interpol vydali príliš predvídateľnú platňu Our Love To Admire.

22.07.2010 10:25
The National Foto:
The National - High Violet

Ak v tom čase vzniklo niečo nadčasové či spätne zaujímavé, bolo to len preto, že ku klasickým nástrojom sa pridávala elektronika alebo interpreti úplne prekopali štandardné gitarové postupy. A presne vtedy vydala americká skupina The National svoj štvrtý album, nazvaný Boxer, ktorý sa umiestnil na popredných miestach v niekoľkých anketách o najlepší album toho roku.

Novinka High Violet, s ktorou kapela prešla pod kultovú značku 4AD, však minimálne vo vlnách kapiel z nezávislých vydavateľstiev prekonala všetko, čo dosiaľ vydala. Sentimentálne znejúca skupina The National prišla hneď s niekoľkými metódami, ako zaujať. Vo vlne detských kapiel pôsobia dospelo a dôstojne.

Frontman so skvelým hlbokým hlasom Matt Berninger je nesmierne charizmatický, píše inteligentné texty, z ktorých si aj človek menej zdatný v angličtine odnesie časti, ktoré sa ho nejakým spôsobom dotknú. The National sa zároveň nebojí využívať sláčiky a dychové nástroje, no iným spôsobom, ako to robia rockové dinosaury pri svojich spomienkových koncertoch.

Orchestrácie sa tak stávajú jednou z kľúčových zložiek jej skladieb, podobne ako klasické rockové rytmy zahrané úplne inak, úsporne, no nápadito. A napriek tomu, že tieto postupy využila pri všetkých zo svojich ostatných troch albumov, každý z nich je v niečom iný. High Violet je z nich najsmutnejší. A najmenej gitarový.

Prirovnávať The National k doznievajúcej vlne gitaroviek by bolo degradujúce, žáner zvaný „rock“ zase znie v jej svete skôr ako nadávka. Počuť tam vplyvy britskej Joy Division, amerického bosa Brucea Springsteena i od neho o generáciu mladších kolegov z R.E.M., no stále nie tak výrazne, aby ich táto pätica citovala. A tak, ako keď v čase ďalšieho úpadku gitár kapela The National vydala skvostný album, aj dnes, o tri roky neskôr, potvrdzuje, že je vo svete samostatnou jednotkou.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

The National: High Violet

4AD/Wegart, 2010