Recenzia: Majstrovské dielo hluku

Skladby sa začínajú ticho, postupne gradujú, skôr ako na výrazné melódie sa sústreďujú na atmosféru, až kým vypuknú v distorovaný hluk, v ktorom sa stráca zvuk všetkých nástrojov. Tak nejako znie úplne štandardná skladba žánru, ktorému sa hovorí post-rock. Alebo ešte jednoduchšie ho hodnotí postupka ticho - nahlas - hlučne. Hoci vplyvy post-rocku počuť pomerne často napríklad pri sentimentálnych gitarovkách, stále nepatrí k najvyhľadávanejším a najaktuálnejším žánrom dneška. Má však svojich stálych priaznivcov, ktorí mu zostávajú verní, aj keď väčšina z jeho reprezentantov znie v zásade stále rovnako. Škótska Mogwai patrí k tým skupinám, ktoré sa dokázali dostať k širšiemu okruhu poslucháčov, aj keď hrajú niečo, čo dokonale napĺňa post-rockovú šablónu. Má výhodu - prišla totiž skoro. Po pätnástich rokoch na scéne prvý raz rekapituluje: živým albumom Special Moves a koncertným filmom Burning.

02.09.2010 10:56
Mogwai: Special Moves/Burning
Mogwai: Special Moves/Burning

V prípade hlučných, prevažne inštrumentálnych skladieb si Mogwai zvolila tú najlepšiu možnú formu výberovky. Záznam pozbieraný z troch po sebe idúcich koncertov v New Yorku totiž na jednej strane rovnomerne hodnotí jej doterajšiu tvorbu (z každého štúdiového albumu sú na CD po dve skladby), na druhej zachytáva Mogwai v jej inštrumentálnom majstrovstve tam, kde jej to ide najlepšie. Na pódiu. A na rozdiel od štandardných záznamov koncertu sa pri následnej mixáži skôr zamerali na kvalitu záznamu kapely ako na zvýraznenie freneticky pištiacich ľudí. Zvuk je v tomto prípade kľúčový. V celku pôsobí oveľa kompaktnejšie a pútavejšie ako na ktoromkoľvek z doterajších albumov Mogwai.

Film v súčasnosti veľmi vyťaženého režiséra hudobných snímok Vincenta Moona, nazvaný Burning, zachytáva rovnaké koncerty, no iné skladby a podobne ako samotná hudba Mogwai aj on si v zrnitom čiernobielom obraze vychutnáva skôr atmosféru ako konkrétne zábery. Spolu s niekoľkými dokumentárnymi zábermi z turné tvorí, rovnako ako hudobná stopa, nielen skvelú začiatočnícku príručku pre nových fanúšikov Mogwai a post-rocku zároveň, ale aj pre ľudí, ktorí túto kapelu sledujú a počúvajú už roky. Jednoducho Special Moves je majstrovské dielo post-rocku, a hoci už mierne za zenitom, i jeho manifestom.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Mogwai: Special Moves/Burning
Rock Action, 2010