Slovenský filharmonický zbor je Sagan v zborovom umení

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazrieme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V dnešnej časti prinášame pohľad na prácu Slovenského filharmonického zboru.

10.02.2016 09:05
Slovenský filharmonický zbor, Jozef Chabroň Foto:
Zbormajster Slovenského filharmonického zboru Jozef Charboň.
debata

Keď Slovenský filharmonický zbor vystupoval v londýnskej Royal Albert Hall, publikum po koncerte vytvorilo koridor a svoje emócie dalo najavo hlasným pokrikom „Bravo, Slovakia“. Od založenia zboru uplynie tohto roku 70 rokov a renomé speváckeho telesa ďaleko presiahlo hranice Slovenska. Spolupracuje už 28 rokov s Viedenskou štátnou operou, ale predstavil sa aj v Berlínskej filharmónii, aténskej Acropole či v parížskom Trocadere a spievali so svetovými hviezdami ako José Cura, Plácido Domingo, José Carreras alebo Anna Netrebko a Oľga Borodina. Za úspechom zboru stojí podľa zbormajstra Jozefa Chabroňa v prvom rade kvalita.

Zbor ako živý organizmus

V Slovenskom filharmonickom zbore začal pracovať pred desiatimi rokmi, keď mal len 23. Z pozície asistenta zbormajstra, pripravujúceho však samostatné tituly, si vybudoval prirodzenú autoritu a stal sa vôbec najmladším zbormajstrom v Slovenskom filharmonickom zbore. Jozefa Chabroňa zaujíma samotný ľudský hlas a výsledný zvuk, ktorý vylúdi dvadsať spevákov jednej hlasovej skupiny. „Znejú ako jeden, a to je to, čo ma fascinuje. Nesmie tam nikto trčať. Sólista je obmedzený dychom, nedokáže vydržať takú dlhú frázu. V zbore je dvadsať ľudí a striedavým dychom môžu spievať takmer donekonečna,“ vraví zbormajster, ktorý je dirigentom hrajúcim na ľudský hlas. „Je to obrovská zodpovednosť. Nikto si nepovie, že spevák spieval zle, ale každý ukáže na zbormajstra.“

Výrazným činiteľom v zbore je ľudský faktor – štruktúra telesa odrážajúca sa vo farbe zvuku zboru, a tiež vnútorné väzby. V ovládaní ľudského hlasu sa skrýva určitý adrenalín, a hoci zbor tvoria výhradne profesionálni speváci, zbormajster musí vedieť predvídať situáciu, odhadnúť vnútorné rozpoloženie spevákov ovplyvňujúce ich výkon a chvíľami sa mení na psychológa. „Momentálne skúšame štyri programy. Musím rozplánovať skúšky tak, aby ich bolo dostatok, no zároveň, aby som to neprestrelil a ,neotrávil' spevákov,“ uviedol Chabroň.

Štyri základné hlasové skupiny – dve ženské a dve mužské (soprán, alt, tenor, bas) – sú zladené do jedného celku. Úlohou zbormajstra je naštudovanie diela a príprava zboru, aby dokázal vydať zo seba maximum. „Musím byť prvý, kto dielo ovláda. Vytvorím si vlastnú interpretačnú predstavu. V prípade, že sú to veľmi náročné diela, mám skúšky zvlášť s mužmi a zvlášť so ženami,“ vysvetľuje Chabroň. Na úvod prechádza, „číta“ so spevákmi v pomalom tempe notu za notou a odhaľujú charakter a náročnosť svojho údelu.

Ak ide o repertoárové dielo, ktoré je pre zbor dobre známe, spevákom stačí cvičiť niekedy len dva dni, no existujú aj diela s polročnou prípravou. „Diela dodekafonické ako Mojžiš a Áron, jedna z najťažších opier vôbec, nemajú žiadnu melódiu a je pre ne charakteristický komplikovaný rytmus. Speváci sa to musia notu po note naučiť a nájsť v tom nejakú logiku,“ rozpráva zbormajster. Náročné na koncentráciu pre spevákov sú tiež a cappella koncerty bez sprievodných hudobných nástrojov, no zároveň nechávajú vyniknúť rozmanitosti a farbe zborového hlasu. „Keby Sagan jazdil iba ľahké preteky, je stále prvý. Titul majstra sveta je pre neho taký dôležitý, lebo to boli najťažšie preteky, aké absolvoval. Slovenský filharmonický zbor je Sagan v zborovom umení,“ dodáva zbormajster s úsmevom.

Slovenský filharmonický zbor oslávi svoje 70.... Foto: JÁN LUKÁŠ
Slovenský filharmonický zbor, Jozef Chabroň Slovenský filharmonický zbor oslávi svoje 70. výročie koncertom, ktorý sa koná v Slovenskej filharmónii 19. februára.

Dôraz na dokonalosť

Dobrý sólista automaticky nemusí byť vhodným kandidátom na miesto v zbore. Pri výbere spevákov si nekladú vekové obmedzenia, aj keď hlas vekom starne a môže strácať na kvalite potrebnej pre zbor. Prvoradá je však hlasová pripravenosť a schopnosť zapadnúť do hlasovej skupiny. Slovenský filharmonický zbor hľadá špičku, preto kandidáti musia najskôr prejsť dvojkolovým náročným konkurzom. „Nemôže to byť hlas, ktorý je síce krásny, ale v danej hlasovej skupine nebude fungovať. To je celá alchýmia,“ vraví Chabroň a na ideálneho speváka je ochotný čakať. „Radšej si počkáme rok, dva alebo aj tri, akoby sme mali zobrať niekoho priemerného.“

Po tom, čo zbormajster nacvičí dielo so zborom, na preberacej skúške sa k dirigentskej taktovke dostáva dirigent s cieľom spojiť hlasovú a inštrumentálnu časť do jedného celku. Na formovaní zboru majú teda svoju zásluhu aj dirigenti. V minulosti zbor spolupracoval s Claudiom Abbadom, Jamesom Conlonom či Ralfom Weikertom. Práve pod jeho vedením pocestuje Slovenský filharmonický zbor už budúcu sezónu do Ománu s operou Richarda Wagnera – Lohengrin.

Pre mladého zbormajstra je inšpiratívna aj spolupráca so Semjonom Byčkovom vo Viedenskej štátnej opere. „Okrem toho, že je to človek s veľkým „Č“, je to neskutočne dobrý muzikant. Nasával som ako špongia, keď som videl, ako pracuje, s akou chuťou. Pre mňa to bol zážitok,“ prezradil Jozef Chabroň. Čarovný moment priniesla aj ich posledná spolupráca, keď pri preberacej skúške Byčkov povedal: „Škoda, že nie sú zatvorené hranice, bol by som rád, keby sa znova zatvorili, aby ste tu mohli zostať.“

Kvalitu Slovenského filharmonického zboru majú možnosť spoznávať diváci v Slovenskej filharmónii. Pri príležitosti osláv 70. výročia zboru sa 19. februára uskutoční slávnostný koncert, počas ktorého zaznejú pod taktovkou Jozefa Chabroňa Otče náš Leoša Janáčka, Góreckého Totus tuus, O horách, op. 8 Eugena Suchoňa alebo v premiére aj Slovenské balady Viliama Gräffingera.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská filharmónia #Ako sa robí #Royal Albert Hall #Slovenský filharmonický zbor #Jozef Chabroň #zbormajster