Recenzia: Bonusova správa o konci civilizácie

Komerčný hip-hop zomrel. Mainstreamoví raperi sú v jednej lige s tými, proti ktorým na začiatku kariér bojovali. Alebo sa musia prostituovať v reklamách. To však otvára brány pre opačný pól tohto žánru. Nadáva sa tomu inteligentný či intelektuálny rap, základom je však to, že texty neanalyzujú značky topánok, fiktívny gangsterský život na sídlisku, ale hovoria o konkrétnych, často veľmi osobných veciach. A taký je aj debutový album Konec civilizace českého rapera Bonusa.

10.12.2010 17:00
Bonus: Konec civilizace
Bonus: Konec civilizace

Bonus, Bourek alebo občianskym menom Martin Hůla nie je známy iba mnohými menami, ale najmä množstvom projektov. Napríklad jeho gitarová kapela Ememvoodoopöká vyhrala pred takmer piatimi rokmi českú hudobnú cenu Anděl v kategórii alternatívna scéna, v posledných rokoch bol jeho hlavným projektom Sporto, hrajúci elektronikou ovplyvnený indie pop, ktorý zaujal napríklad tým, že svoj prvý album vydal na mp3 prehrávači, druhý zase iba v mp3 a na vinyle. Rovnako, teda bez CD, prichádza na trh i Konec civilizace.

Je to práve Bourkov hudobný vývoj, ktorý očistil platňu Konec civilizace od hip-hopových klišé. Texty sú to totiž úplne otvorené, či už hovoria o drogách a smrti (Pikosmrt), konzume (titulná Konec civilizace) alebo kritike spoločnosti a predsudkov (Squatteři, feťáci, anarchisti). Hudobné poklady z dielne Bonusa, producenta Pe.kla, ale i Karaoke Tundru sa síce prvoplánovo nevymykajú šablóne beatov a jednoduchých melódií, no atmosférou i spracovaním presne sedia do slov.

A keď sa v pozadí celého albumu ozýva blokovanie čiarových kódov nahraté v supermarkete, dostáva názov platne nový rozmer. Taký, že aj na prvé počutie témami jednoduchšie skladby ako Psychológové, Dětem alebo aj asi jediné slabšie miesto platne – Party Track, zapadajú do celkového konceptu albumu.

Konec civilizace nie je žiadnou apokalyptickou víziou, ktorá by rozoberala konšpiračné teórie o budúcnosti tohto sveta.

Apokalyptickou je iba v tom smere, ako kritizuje konkrétne veci, ktoré sú v spoločnosti zlé, ale nikto sa ich neodváži meniť. Svojimi témami je tak osobným pohľadom na ne a zároveň spoveďou autora. Veď ako sa hovorí v skladbe 2540 „Nie som predsa blázon, aby som veril, že práve ja môžem ten systém zmeniť.“

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Bonus: Konec civilizace, Deadred/Starcastic 2010

Nové CD tituly

Jónsi: Go Live, Jónsi, 2010
Spevák islandských Sigur Rós Jónsi tento rok vydal cenený debut Go a práve jeho skladby sú základom pre koncertný záznam a vizuálne pôsobivý film Go Live, ktorý si spevák vydáva bez vydavateľstva a k dispozícií je len cez jeho internetovú stránku. Okrem skladieb zo sólového albumu sa tam nachádza aj niekoľko celkom nových, doteraz nevydaných piesní.

Frederik Teige: Autumn Totem, Bandcamp.com, 2010
Dán Frederik Teige je sprievodným gitaristom kapely Efterklang, ktorá si v posledných rokoch získala dosť pozornosti, napríklad aj vydareným aktuálnym albumom Magic Chairs a 9. marca vystúpi po prvý raz na Slovensku v košickej Tabačke. Teigeho sólová prvotina, trojskladbové EP Autumn Totem, sa na tvorbu Efterklang vôbec nepodobá, čerpá skôr z folk rocku, no i napriek tomu sa ju oplatí stiahnuť zadarmo z profilu na stránke Bandcamp.com.

Paula i Karol: Overshare, Lado ABC, 2010
Jeden z veľkých poľských objavov tohto roka, duo Paula i Karol prichádza po EP Goodnight Warsaw, vydanom vo vlastnom náklade, na trh i s debutovým albumom Overshare, ktorý zábavným, prepracovaným a moderným mestským folkom s anglickými textami definitívne presahuje hranice ich domovskej krajiny. Vychádza pod poľským vydavateľstvom Lado ABC.