Recenzia: Ďalší punkový kabaret Amandy Palmer

Pred takmer troma rokmi si americké punkovo-kabaretné duo The Dresden Dolls dalo na čas pauzu, čo pre jeho speváčku znamenalo možnosť skúsiť sólovú dráhu.

05.02.2011 12:00
Amanda Palmer: Amanda Palmer Goes Down Under

Amanda Palmer tak debutovala skvelým albumom Who Killed Amanda Palmer, ktorý sa však pre nezáujem jej vlastného vydavateľstva takmer vôbec nepredával v obchodoch a jediný predaj robila samotná interpretka na vlastných koncertoch. Po sérii niekoľkých incidentov začala proti nim Palmer verejne brojiť. Vo svojej početnej komunite oddaných fanúšikov hrala súkromné koncerty, rozpredávala svoj šatník a organizovala rôzne akcie, aby sa zo svojej zmluvy mohla vykúpiť. To sa jej takmer pred rokom úspešne podarilo.

Vďaka tomu pochopila, v koľkých veciach ju veľký vydavateľ obmedzoval a svoju hudbu začala šíriť cez profil na stránke Bandcamp.com, ktorá interpretom slúži na jednoduché distribuovanie svojich nahrávok, či už fyzicky, ale aj digitálne. Amanda Palmer je na nej dlhodobo najpredávanejším interpretom. V lete napríklad vydala EP coververzií kapely Radiohead, ktoré nahrala na ukulele, a v sérií pokračuje novým albumom Amanda Palmer Goes Down Under.

Je možno škoda, že práve príbeh okolo vydávania vlastnej hudby trocha zatieni samotnú hudbu. Skladby na koncepčnom albume vznikali v Austrálii alebo na Novom Zélande, kde boli aj nahrávané. Či už v štúdiu, ako v prípade troch skladieb na čele s elektro-popovým singlom Map of Tasmania, ktorý je paradoxne asi najslabším miestom celej nahrávky, alebo počas koncertov s rôznymi miestnymi hosťami. Celá nahrávka tak osciluje v klasických hraniciach speváčkinej tvorby, teda niekde medzi smutno-zábavnými a nápaditými vtipnými skladbami, ktorým však vtip neuberá na kvalite.

Hoci v posledných rokoch sa Amanda Palmer venuje ukulele, jej prvoradým nástrojom je stále klavír, na ktorom hrá väčšinou bez sprievodu iných nástrojov. Najmä v záverečnej coververzii Nicka Cavea – The Ship Song, vlastnej skladbe Australia alebo spolupráci s projektom Jane Austen Argument vie pretaviť kabaretné emócie do takej podoby, že im nechýba ani štúdiová kvalita nahrávky. Goes Down Under je tak síce medzistupňom medzi ďalšou "naozajstnou” platňou speváčky. Aj keď jej forma mierne zatieňuje obsah, stále je čo počúvať.

Amanda Palmer: Amanda Palmer Goes Down Under, Bandcam­p.com 2011

Nové CD tituly

Iron and Wine: Kiss Each Other
4AD/Wegart, 2011
Samuel Bean, vo svete známy pod menom Iron and Wine, nahral po štyroch rokoch od vydarenej platne The Shepherd's Dog novinku Kiss Each Other, v ktorej naznačuje čiastočný odsun od sentimentálneho pesničkárstva k jednoduchším aranžmánom.

Stares: Life Stories
Stares, 2010
Bratislavská trojica Stares si v nenápadnosti sebe vlastnej po dvoch rokoch opäť sama produkovala celý nový album, tentoraz nazvaný Life Stories. Kapela, ktorá hrá spolu už takmer dekádu, ponúka nahrávku na bezplatné stiahnutie zo svojej stránky.

Jane Austen Argument: The Birthing Pyre
Bandcamp.com, 2011
Austrálska kapela Jane Austen Argument zaujala prevažne spoluprácou na novej nahrávke Amandy Palmer, no na svoje vlastné náklady zároveň vydala i svoje debutové EP, nazvané The Birthing Pyre. Melancholické duo z Melbourne ho ponúka na svojom Bandcampe za symbolický poplatok.