Recenzia: Epilóg navyše - gratulácia jubilantovi Valčuhovi

Pred poslednou časťou opery-oratória Igora Stravinského Oedipus Rex zahlási recitátor epilóg dramatického deja.

14.03.2016 14:00
Juraj Valčuha Foto:
Dirigent Juraj Valčuha už dobyl takmer všetky hudobné Olympy.

Piatkový koncert Slovenskej filharmónie mal však dospev navyše. Účinkujúci svorne venovali „happy birthday“ dirigentovi Jurajovi Valčuhovi. V deň umelcovej štyridsiatky.

Jeho meno bolo pomerne dlho známe skôr v zahraničí ako doma a v opere to platí dodnes. Juraj Valčuha je našou bezkonkurenčnou jednotkou a dobyl už takmer všetky hudobné Olympy. Jeho ostatný bratislavský koncert opäť potvrdil, prečo je to tak. V prvej časti zaznela Symfónia č.¤6 F¤dur Pastorálna od Ludwiga van Beethovena s takou paletou dynamických nuáns, filigránskeho výrazu a zároveň technickej brilantnosti (skvelý výkon všetkých nástrojových skupín vrátane omladenia konzervatoristami), aká v klasicistickom repertoári býva u nás skôr vzácnosťou. Juraj Valčuha kreslil zvukové obrazy, pocity, vlniacu sa atmosféru. Estetika dirigovania nie je podstatným kritériom kvality, u Valčuhu však ide o bonus vskutku neprehliadnuteľný.

Stravinského Kráľ Oidipus vo zvláštnom žánrovom poňatí spája prvky vokálno-inštrumentálneho symfonického diela s dramatickým dejom. Možno ho interpretovať bez divadelného javiska i na ňom. Vo filharmónii zvolili kompromis, keď javiskovú ilúziu dotvárali antické kostýmy sólistov. Sóla a zbory sú v latinskom jazyku, hovorený part zaznel v slovenskom preklade.

Juraj Valčuha dal dielu pevné kontúry, ale aj bohato diferencovaný, drámou pulzujúci vnútorný obsah. Kvalita naštudovania stojí na interpretoch, kostýmová zložka je nepodstatná. Plne v službách dirigentovej koncepcie bola Slovenská filharmónia, mohutne a sonórne znejúca mužská časť Slovenského filharmonického zboru (pripravil Jozef Chabroň), nie však natoľko homogénni boli sólisti. Najmä Jan Vacík v titulnej roli uspel len výrazovo, boj s vysokou polohou prehrával. Zvučným mezzosopránom zaujala Julia Gertseva (Jocasta) a pilierom ansámblu bol kovový basbarytón Gustáva Beláčka (Creon, Posol). Juraj Kukura (Rozprávač) vložil do prednesu nadmerný pátos a aby ho bolo z balkónovej lóže počuť bez ozvučenia, hlas forsíroval.

• 4 hviezdičky z 5
  • Beethoven: Symfónia č.¤6, Stravinskij: Oedipus Rex / dirigent: Juraj Valčuha / 11. marca v Koncertnej sieni SF Bratislava
  • / dirigent: Marián Vach / réžia: Roman Polák / scéna: Jaroslav Valek / kostýmy: Peter Čanecký / premiéra: 5. marca v Štátnej opere Banská Bystrica