Recenzia: Paul Simon to nevie inak. Vydal nový žiarivý album

Polovica legendárnej dvojice Simon and Garfunkel. Paul Simon, geniálny pesničkár s múdrosťou v hlase a muzikant, ktorý neuznáva pasívne starnutie. K svojim 70. narodeninám si daroval dvanásty sólový album So Beatiful or So What. Má 10 skladieb, 38 minút a toľko hudobnej invencie, že by stačila aj na tri albumy. Aj preto budete mať pri jeho počúvaní pocit, že pre vás oslávenec vybral to najlepšie, čo za posledné roky zložil.

02.05.2011 12:00
Paul Simon Foto:
Paul Simon

Hlas tridsiatnika
Sám Paul Simon prirovnáva najnovší album k svojmu bezmennému sólovému debutu z roku 1972. Už na ňom začal americký pesničkár experimentovať s hudobnými žánrami. V jeho skladbách pôsobil mix jazzu, bluesu, latina a reggae vždy prirodzene. Simon prosto vládne jazyku hudby. A vydržalo mu to dodnes. So Beatiful or So What pripravoval rok na svojej chate v Connecticute a všetci muzikanti, ktorí na albume spolupracovali, sú Simonovi dlhoroční priatelia. Je ním aj producent Phil Ramone, ktorý urobil prvotriednu prácu. Celá nahrávka totiž vyniká okrem talentu pesničkára aj mimoriadnym zvukom. Hlasy a nástroje sú zmixované s ľahkosťou, akej je schopný iba skutočný zvukový majster. Výsledkom je muzikantská čistota, ktorá je príznačná pre všetky Simonove albumy. Jeho hlas vďaka nej nestarne a získava na sile. To, že v sedemdesiatich spieva tak ako v tridsiatke, je skutočný hudobný zázrak.

Ticho ako nástroj
So Beatiful or So What otvára energická Getting Ready for Christmas s výraznou rytmikou a samplami v pozadí. Simon sa však nesnaží nasilu pôsobiť priekopnícky. Nezlučiteľné kombinácie sú jeho doménou a cíti sa v nich príjemne. Jeho chuť spoznávať nové zvuky priťahuje poslucháča nevysvetliteľnou energiou. Tou je nabitá aj druhá The Afterlife. Nejde pritom o žiadnu výbušnú ukážku Simonových inštrumentálnych schopností. Americký pesničkár mal vždy bližšie k jemným aranžmánom, ktoré boli postavené na prirodzenosti a ľahkosti jeho speváckeho výrazu, ktorý naplno vynikne v nádherných skladbách Dazzling Blue, Rewrite a Love and Hard Times.

Paul Simon sa svojim poslucháčom prihovára ako starý priateľ. Nebojí sa zvýšiť hlas, ale väčšinou rozpráva potichu a v dobrom. A niekedy vôbec. V tajomnej Amulet zaznie iba gitara s nádychom flamenca a napriek tomu vás prepadne pocit, že Simon ňou povedal všetko, čo potreboval. Question for the Angels pripomenie vrcholné obdobie jeho spolupráce s Artom Garfunkelom. Vtedy Simon pracoval s tichom ako s rovnocenným nástrojom. Pochopil, že slová majú potom väčšiu váhu. Svoj posledný album však uzatvoril najdynamickejšou a rovnomennou skladbou So Beatiful or So What. V nej sa spoja všetky prvky tohto výnimočného albumu do jedného celku. Sample, gitary, rytmika, vokály, píšťala – dokonalo usporiadané a vyčistené na kosť.

Album plný života
Paul Simon sa pri spomínaní nezabudol pozerať dopredu. Vďaka tomu je album So Beatiful or So What plný života. Z každej skladby je cítiť, že vznikal v kruhu priateľov a jeho nahrávanie bolo najmä o radosti z hudby. Výnimoční muzikanti jednoducho starnú pomalšie.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Paul Simon – So Beatiful or So What, Hear Music, Concord Music Group 2011