Recenzia: Kate Bush vydáva nový album plný starých pesničiek

Kate Bush je v hudobnom svete unikátom. Hudobníčka, ktorá svoju kariéru začala koncom 70. rokov, nikdy nezapadala do šablóny úspešnej speváčky. Svoje albumy vydávala iba vtedy, ak bola stopercentne presvedčená o ich kvalite. Práve preto sú v jej diskografii niekoľkoročné odstupy.

17.05.2011 08:00
Kate Bush nahrala "režisérsku verziu" svojich... Foto:
Kate Bush nahrala "režisérsku verziu" svojich starších piesní.

Za posledných dvadsať rokov nahrala iba dva albumy, čo by väčšina jej konkurencie považovala za neakceptovateľné. Posledný Aerial vyšiel v roku 2005 a odvtedy nás Kate Bush nechávala čakať na ďalší záblesk jej geniality. Ten do obchodov prichádza práve dnes a má názov Director´s Cut. Tento termín v kinematografii označuje nezostrihanú režisérsku verziu filmu. Tvorcovi dáva voľnosť, ktorú často docenia iba jeho najvernejší fanúšikovia. Presne takých má aj Kate Bush. A sú ich milióny.

Žiadna kríza tvorivosti
Kate Bush netvorí nasilu. Director´s Cut nie je albumom s novými piesňami, no rozhodne ani „výberovkou“ do kaviarne. Hudobníčka na ňom prerobila 11 piesní, ktoré pochádzajú zo slávnych albumov The Sensual World a The Red Shoes. Pokorila tak ďalšiu hudobnú métu. Dvadsať rokov staré skladby dostali nadčasovú podobu a poslucháčovi nezostáva nič iné, ako byť ohromený. Muzikanti väčšinou nemajú radi svoje staršie nahrávky, pretože si myslia, že dnes by ich dokázali spraviť lepšie. To je aj prípad Kate Bush.

„Už nejaký čas som cítila, že chcem prerobiť skladby zo spomínaných dvoch albumov a že môžu získať tým, ak im vdýchnem nový život.“ Hudobníčka sa ponorením do staršej tvorby vybrala na veľmi tenký ľad. Veľké množstvo jej kolegov na takýchto výletoch do minulosti nedopadlo najlepšie. Stačí si spomenúť na nedávny Stingov album so symfonickým orchestrom. Nenapodobiteľná Angličanka však presne vedela, čo chce. Žiadna nostalgia ani veľké hity. Director´s Cut obstojí ako samostatný album. Bush prerobila aranžmány, prespievala všetky spevové linky a do štúdia zavolala fantastického bubeníka Stevea Gadda a soulovú speváčku Micu Paris. Z ich spolupráce vznikla nádherná nahrávka, ktorá rozhodne nepripomína svojich predchodcov.

Plnohodnotný album s jedinečnou atmosférou
Kate Bush je známa tým, že sa aktívne podieľa na mixovaní vlastných albumov. Dokonalý a jedinečný zvuk preto charakterizuje celú jej tvorbu. Ani Director´s Cut nie je výnimkou. Perfekcionizmus autorky cítiť v každom tóne. Každý zvuk má svoje miesto a počúvanie albumu je skutočným zážitkom. Najvýraznejšou zmenou prešla titulná Flower Of The Mountain. Pôvodne išlo o skladbu The Sensual World, ktorú chcela Bush otextovať úryvkom z Ulysessa spisovateľa Jamesa Joycea, no nezískala na neho práva. To sa jej podarilo až o 22 rokov neskôr, a tak skladba dostala aj nový názov.

Druhá Song Of Solomon otvára dvere do súčasného tvorivého sveta Kate Bush. Ten je plný jemných náznakov, nádherných melódií a atmosféry, pre ktorú ju jej poslucháči obdivujú viac ako tridsať rokov. Ženská krehkosť zmiešaná s divokosťou Davida Bowieho. Také sú skladby Lily, Top Of The City, The Red Shoes a Rubberband Girl. S nikým iným sa Kate Bush jednoducho nedá porovnať. Director´s Cut však stojí na jemných skladbách, ktoré majú miestami až meditatívny charakter. Cítiť z nich pokoj a umeleckú vyrovnanosť.

Prvým singlom sa stala progresívna Deeper Understanding, ktorá znie vďaka netradičnému refrénu skutočne nadčasovo. This Woman´s Work, Moments Of Pleasure a Never Be Mine zase odhaľujú hudobníčkin cit pre detail v plnej kráse. Pomaly sa vynárajúce témy a ustavičný dôraz na udržanie atmosféry. Kate Bush nahrala plnohodnotný album, ktorý nemá hluché miesto. Jeho čaro sa nestráca ani po niekoľkonásobnom počúvaní. Aj preto je Director´s Cut hudobnou udalosťou a jedným z najlepších albumov tohto roka.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Kate Bush: Director´s Cut