Recenzia: Oceán sa vplyvom vesmíru opäť rozvíril

Českí Depeche Mode. Aj takouto prezývkou zvykli fanúšikovia častovať českobudějovickú kapelu Oceán, ktorá na prelome 80. a 90. rokov úspešne stavila na temnejšiu elektroniku.

03.08.2016 14:00
skupina ocean Foto: ,
Speváčka Jitka Charvátová spolu s klávesistom Petrom Kučerom.

Úspech kapely netkvel len v kopírovaní slávnej britskej formácie. Priazeň „miestnych“ si skupina získala aj vďaka charizmatickému prejavu speváka Petra Muka, ktorý dokázal chladný zvuk syntetizátorov hravo "ukočírovať“. Po rozpade kapely v roku 1993 si nejeden fanúšik prial vidieť pôvodnú zostavu opäť spolu, no smrť Petra Muka tieto želania zmarila. Zvyšní členovia však chystali prekvapenie. Po tom, čo sa v roku 2011 koncertným turné v obmenenej zostave vrátili na scénu, vydali nedávno takmer po 25 rokoch aj nový štúdiový album Ve smíru.

K "rybkám v oceáne“ – Petrovi Kučerovi (klávesy) a Janovi Vozárymu (bicie) – medzičasom pribudol Petr Hons, dvorný textár kapely, ktorý sa ochotne ujal basgitary. Najočakávanejšia výmena sa však konala na poste speváka. Nahradiť Petra Muka bolo nemožné a rozhodne to nebolo ani cieľom. Aby však aspoň sčasti predišli porovnávaniu, hudobníci sa rozhodli pre speváčku – Jitku Charvátovú. Staršie hity s novým hlasom síce odradili ortodoxných fanúšikov, no tých, ktorí sa rozhodli načúvať a Oceán pre nich znamenal viac ako len jedno meno, čakalo príjemné prekvapenie. Rodáčka z Českých Budějovíc rozhodne nie je len nastrčená pekná tvárička, čo potvrdil aj nový album, ktorý vznikal ako kolektívne dielo.

Ve smíru – tak znie symbolický názov celkom 43-minútovej nahrávky zloženej z intra a 10 skladieb. V zmieri medzi sebou, v zmieri s fanúšikmi – očakávania postavili kapelu pred neľahkú úlohu. Aby dokázali ladne premostiť časovú bariéru, znieť ako starý Oceán, no zároveň súčasne, prizvali si na pomoc producenta a milovníka elektroniky Armina Effenbergera. Ten neváhal a pri tejto príležitosti sa rozhodol oprášiť aj svoju zbierku starších syntetizátorov.

Už prvý singel Dante, ktorý zverejnili v apríli, ukázal, že spolupráca nabrala správny smer. Nádielku tvrdších bítov v skladbe postupne prebíja speváčkin hlas a refrénové "ťaháky“, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani zosnulý spevák. Bývalému členovi kapely však venovali ďalší singel – Bludný Holanďan. Skladba, kde si spev z nízkych polôh robí nečakané výlety k výškam a späť, je akoby napísaná na telo práve Petrovi Mukovi. Jitka Charvátová sa nedala zahanbiť nielen ako speváčka, ale ani ako skladateľka. Autorský talent využila v skladbe Den za dnem, ktorá celý album uzatvára.

Obnovená formácia sa za svoj návrat hanbiť nemusí a je už na fanúšikoch, ako jej odkaz "ve smíru“ prijmú. Ak však dajú novinke šancu, bude to práve hudba, ktorá v jej prospech silno argumentuje. Tak či onak, dobrou správou je, že popmusic sa v tomto prípade vezie na veľmi príjemných vlnách Oceánu. Jeho hudba nezostala stáť na jednom mieste. Rovnako ako svetové vody, ktoré sú pod vplyvom vesmíru stále v pohybe. Onedlho sa o tom môže presvedčiť aj publikum v Bratislave. Kapela chystá 19. augusta na bratislavskej Magio pláži "slovenský“ krst novinky.

p-124517-full

• 4 hviezdičky z 5

Oceán: Ve smíru