Operné hviezdy pokrstili svoje milované piesne

Všetci štyria patria do kategórie "veľké slovenské hlasy a spievajú na najvýznamnejších operných scénach sveta.

25.09.2016 09:00
Viva Musica! festival Foto:
Pavol Bršlík, Jana Kurucová, Adriana Kučerová a Štefan Kocán - veľké slovenské hlasy.
debata

O Adriane Kučerovej sa hovorí ako o pokračovateľke slávnej tradície slovenských sopranistiek ako Lucia Popp alebo Edita Gruberová, mezzosopranistka Jana Kurucová je od roku 2009 sólistkou Deutsche Oper Berlin, Štefan Kocán je momentálne vo svete najžiadanejší slovenský bas a Pavol Bršlík, „liebling“ nemeckého publika, ktorého v cudzine poznajú pod ľahšie vysloviteľným menom Brslik, zasa patrí k najúspešnejším slovenským tenoristom. Na záverečnom koncerte festivalu Viva Musica! na konci augusta hviezdna štvorica po prvý raz vystúpila na jednom pódiu. Počas trojhodinového programu predstavili výber ich najmilších piesní z profilových CD, ktoré vydali počas posledných dvoch rokov pod hlavičkou hudobného vydavateľstva Viva Musica! records. Na záver koncertu štvorica Kučerová, Kurucová, Bršlík a Kocán pokrstili limitovanú edíciu 4-CD boxu s názvom Beloved Songs. Krstní rodičia boli dvaja – operná diva Gabriela Beňačková a minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák. Krstilo sa lúčnymi kvetmi, ktoré majú symbolizovať Slovensko a krásu prírody. A aké piesne naše veľké hlasy označujú za milované?

Jana Kurucová, rodáčka z Tvarožnej pri Kežmarku, celé svoje CD venovala Antonínovi Dvořákovi. Ako pred časom prezradila v rozhovore pre náš magazín, miluje Dvořákove nádherné dlhé frázy, v ktorých cíti priam nekonečnosť. Páči sa jej, že tvorba českého skladateľa má hlboké korene v ľudovej hudbe. „Jeho melódiami je človek akoby opitý a pri neustálom opakovaní sa mu zdajú frázy ešte romantickejšie, vzdušnejšie alebo beznádejnejšie. Vždy piesne (v starobylej češtine) spievam tak, akoby to bolo po prvýkrát a dotýkali sa ma práve v tej chvíli,“ povedala.

Štefan Kocán, ktorý pravidelne hosťuje v Metropolitnej opere v New Yorku, vo Viedenskej štátnej opere či v milánskej La Scale, vydal pozoruhodné cédečko Songs of Love and Death. Spojil na ňom Perzské ľúbostné piesne od Rubinsteina s Piesňami a tancami smrti od Musorgského. Odlišné piesňové cykly si zvolil pre ich kontrast. „Kým jeden cyklus je až ošúchane známy, druhý býva absolútne ignorovaný. Oba cykly dohromady vytvárajú veľmi širokospektrálnu paletu nálad človeka,“ povedal v rozhovore pre magazín. Celé CD naspieval vo vynikajúcej ruštine, ktorú sa naučil počas štúdií u Jevgenija Nesterenka. V porovnaní s nemčinou je podľa neho omnoho tvárnejšia, farebnejšia, rôznorodejšia, hlbšia a má viac rozmerov.

Tenorista Pavol Bršlík pre zmenu spieval v slovenčine – piesne Mikuláša Schneidera-Trnavského. Na recitáloch v zahraničí vždy ako prídavok spieval práve Trnavského. „Je to literatúra povinná pre každého speváka. Od ZUŠ s tou hudbou vyrastáte. Veľa ľudí nevie, že mnohé katolícke pesničky skomponoval on. Trnavský je náš Schubert, mali by sme si ho vážiť,“ povedal ešte v roku 2014 pre náš magazín. Mimochodom, kedysi Trnavského súťaž aj sám vyhral.

Adriana Kučerová na svojom CD prináša popri výbere piesní Bélu Bartóka (Dedinské scény), Leoša Janáčka (Šest národních písní, jež zpívala Gabel Eva) a Bohuslava Martinů (Nové slovenské písně) aj výber z piesňovej tvorby Eugena Suchoňa. Nechýba ani známa Sedemdesiat sukieň mala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Adriana Kučerová #Štefan Kocán #Pavol Bršlík #Jana Kurucová