Záver Roka slovenskej hudby v Slovenskej filharmónii

19.12.2016 12:00
Takashi Yamamoto
Sólistom koncertu pre klavír a orchester č. 3 c mol Ludwiga van Beethovena bol japonský klavirista Takashi Yamamoto. Autor:

Koncertmi Slovenskej filharmónie vo štvrtok a piatok vstúpil Rok slovenskej hudby, ktorý bol na rok 2016 oficiálne vyhlásený ministerstvom kultúry, do svojho finále.

O týždeň skôr v bratislavskej Redute zaznel pod taktovkou Rastislava Štúra symfonický cyklus Metamorfózy Eugena Suchoňa, spolu s Čajkovského Husľovým koncertom D dur vo vyzretom podaní Dalibora Karvaya. Tentoraz sa s orchestrom predstavil jeho ďalší stály hosťujúci dirigent – Leoš Svárovský.

Koncert otvorila oneskorená premiéra skladby Magnificat pre zbor a orchester slovenského skladateľa Jána Zimmera (1926 – 1993). Vznikla v období 50. rokov, keď autor mohol len ťažko pomýšľať na uvedenie diela s duchovnou tematikou. O to viac, že jeho verejne prezentované názory na komponovanie sa ostro rozchádzali s direktívne nastoľovanou estetikou socialistického realizmu, čo preňho napokon malo aj existenčné dôsledky: prepustenie z postu pedagóga na bratislavskom konzervatóriu. Magnificat, v ktorom jednohlasný gregoriánsky chorál prechádza do mohutného oslavného spevu, ožil po 65 rokoch od svojho vzniku ako symbolický darček k skladateľovým nedožitým deväťdesiatinám. Už štandardne skvelý výkon opäť podal Slovenský filharmonický zbor (zbormajster Jozef Chabroň).

Nasledoval Koncert pre klavír a orchester č. 3 c mol Ludwiga van Beethovena. Sólistom bol 33-ročný japonský klavirista Takashi Yamamoto, ktorý už v minulosti so Slovenskou filharmóniou spoluúčinkoval v rámci jej japonského turné. V Bratislave teraz niekoľko dní predtým odohral aj samostatný recitál z diel Fryderyka Chopina, čím potvrdil svoju povesť odborníka na interpretáciu tvorby tohto poľského majstra. Rovnako sebaisto sa však cítil aj v tónoch Beethovenovho klavírneho koncertu. Sólový part prednášal zanietene, pozorne strážiac každú notu, no po celý čas z neho vyžarovala skromnosť a pokora. Publiku z vďačnosti za aplauz venoval chopinovský prídavok – známe Nokturno Es dur op. 9/2, resp. lyrické prelúdium „Dažďová kvapka“ z cyklu 24 prelúdií op. 28.

Po prestávke sa k orchestru pripojil popredný český organista Aleš Bárta. Symfónia č. 3 c mol „Organová“ francúzskeho skladateľa Camilla Saint-Saënsa nemá podobu virtuózneho koncertu pre organ a orchester, predsa si však vyžaduje hráča najvyšších kvalít. Nový organ z dielne Rieger, ktorý už viac než štyri roky slúži koncertnej sieni Slovenskej filharmónie, sa v rámci výrazovo a dynamicky pritlmenej prvej časti symfónie pod rukami Bártu zapájal do orchestra len na dokreslenie zvukových plôch, vytvárajúc dojem zvukov akoby „z iného sveta“. Až fortissimo druhej časti dalo kráľovskému nástroju priestor vyniknúť v celej jeho monumentalite.

Slovenskú filharmóniu v najbližších dňoch čaká ešte séria vianočných koncertov i tradičný silvestrovský a novoročný koncert.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Slovenská filharmónia #Rastistav Štúr
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku