Do Bratislavy dorazil severský prízrak menom Jenny Hval

Zmapovať súčasné trendy v hudbe, filme, divadle a mediálnom umení.

28.04.2017 08:56
Jenny Hval Foto: ,
Nórska hudobníčka Jenny Hval počas koncertu v Bratislave.
debata

Takýto ambiciózny cieľ si v rámci medzinárodného projektu Fresh Air dal bratislavský priestor súčasnej kultúry A4. Medzi najvýraznejšie osobnosti súčasnej nezávislej scény rozhodne patrí aj nórska hudobníčka, performerka a vizuálna umelkyňa Jenny Hval, ktorej koncertom v stredu večer v Bratislave celý program vrcholil.

Hosťovi zo severu predskakovala mladá slovenská pesničkárka Veronika Seppová. Po umeleckým menom Tante Elze zaujala už v roku 2015 debutovou nahrávkou Keď nevieš kam z konopí, tentoraz však divákom v komornej sále klubu A4 ponúkla skladby z nového EP, ktoré by malo vyjsť ešte tento rok. Do koncertného zoznamu dokonca zaradila aj skladbu God is underwater, ktorú Jenny Hval nahrala pod pseudonymom Rockettothesky ešte v roku 2006. O žiaden násilný pokus získať si sympatie však nešlo. Ako sama povedala, zahrali by ju, aj keby išlo o úplne iný koncert.

Po krátkej prestávke začalo byť v sále tesno. Diváci sa začali koncentrovať pred pódiom, na ktorom sa o chvíľku mala hudobníčka z Nórska predstaviť. Jej príchod sprevádzala zvedavosť a očakávanie. Akoby sa ľudia chceli na vlastné oči presvedčiť, že nejde len o tajomný prízrak zo severských bájí, ale o skutočnú osobu z mäsa a kostí.

"Pôsobí to veľmi oficiálne, keď z úplnej tmy zrazu vyjdete na pódium a ľudia vám začnú tlieskať. Teraz budem musieť povedať nejakú hlúposť, aby som to prelomila. Pokúsme sa z veľkých očakávaní urobiť trochu menšie. Je to oveľa väčšia zábava,“ pozdravila na úvod prítomných. Na úvodné prelomenie ľadov si nemohla vybrať lepšiu skladbu ako The Great Undressing (veľké zobliekanie) z jej posledného albumu Blood Bitch.

Povesť transcendentálnej bytosti Jenny Hval nesprevádza náhodou. Svojím hlasom dokáže v jednom momente ľudí dojať, presvedčiť o výhodách totálnej odovzdanosti, v momente sa však ako ostrá pílka zarezáva do ich útrob. Surovosť hlasu, s akou často zdôrazňuje svoju výpoveď, tvorí s jej útlou postavou a nevinným vzhľadom vzácny kontrast. A podobný kontrast medzi pódiom a zvyškom sály vznikol aj počas koncertu. Nešlo len o dobre živenú ilúziu podporenú tlmenou žiarou farebných reflektorov. S každou ďalšou skladbou si uzurpovala stále viac a viac miesta.

Vystúpenia Jenny Hval nie sú úderné len svojou formou, ktorá ľahko osciluje medzi koncertom a umeleckou performanciou. Vo svojich textoch často komentuje aj rodové stereotypy či súčasnú spoločnosť. Podľa jej slov sa zmeny v spoločnosti neudejú iba preto, že o nich hovoríme. Svoje stanovisko sa jej výstižne podarilo obsiahnuť aj v skladbe The Battle is Over z albumu Apocalypse, girl, ktorá takisto nechýbala na koncerte.

Veľké finále projektu Fresh Air malo len jedinú chybu, skončilo sa príliš rýchlo. No aj počas pomerne krátkeho času sa multidisciplinárnej hudobníčke podarilo zanechať v ľuďoch intenzívny zážitok. Poctená odchádzala aj Jenny Hval, ktorú cover verzia jej staršej skladby v podaní Tante Elze veľmi potešila. "Možno si ju nabudúce zahrám. Teraz už musíme ísť,“ dodala a stratila sa v tme.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jenny Hval #Fresh Air