Podľa stránky amerického rádia npr.org, divízia Fraunhoferovho inštitútu pre integrované obvody – nemeckej výskumnej inštitúcie, ktorá koncom 80. rokov financovala vývoj MP3 – oznámila, že ku dňu 23. apríla 2017 bol „licenčný program pre niektoré patenty súvisiace s MP3 a softvérom Technicolor a Fraunhofer IIS ukončený“. Inými slovami, ukončením licencie vyhlásili formátu rozsudok pomalej, ale istej smrti.
Aby mohol formát MP3 sprostredkovať hudbu s čo najmenším objemom dát, využíva tzv. stratovú kompresiu, čím zvukový súbor niekoľkonásobne zmenší. Metóda je založená na nedokonalosti ľudského ucha a v podstate sa stará o to, aby sme počuli len tie najdôležitejšie zvuky. V čase pomalého internetu bol formát dokonalým spôsobom šírenia hudby, ale, prirodzene, vždy na úrok kvality zvuku. To sa však zmenilo s príchodom nových formátov, ktoré by mali byť plnohodnotnými nástupcami MP3.
Podľa Bernharda Grilla z Fraunhoferovho inštitútu, jedného z vývojárov technológie MP3, sú v tomto prípade budúcnosťou formáty AAC (Advanced Audio Coding). Ako povedal pre npr.org, v súčasnosti sú „de facto štandardom pri sťahovaní hudby či videách na mobilných telefónoch“. Podľa jeho slov je takisto vhodnejší aj pri streamovaní hudby, keďže pri malom toku dát ponúka vyššiu kvalitu ako MP3. Okrem iných ho využíva aj aplikácia iTunes od spoločnosti Apple, ktorá sa, paradoxne, aj vďaka slávnemu MP3 prehrávaču iPod stala jednou z najúspešnejších firiem v histórii.
Aj keď bude možné „empétrojky“ využívať aj naďalej, ako hovoria ich tvorcovia, budúcnosť je niekde inde. Do módy opäť prichádzajú aj fyzické nosiče – vinylové platne, ktoré sa v posledných rokov tešia veľkej obľube. Hudobnému biznisu však naďalej kraľujú najmä streamovacie služby ako Spotify, Tidal či Deezer. Tie kvalitnejší zvuk ponúkajú hlavne prémiovým užívateľom.