Arcade Fire sa v rámci nového albumu pohrali s médiami

Potrebujem to, chcem to, neviem bez toho žiť, spieva skupina Arcade Fire na najnovšom albume Everything Now, čím výstižne poukazuje na klasického konzumenta, ktorý pod vplyvom umelo vytvorených potrieb často upadá do frustrácie. Rovnica je jednoduchá, čím viac máme, tým väčšia je nespokojnosť, že nemáme ešte viac. Piata štúdiová nahrávka obľúbenej kanadskej formácie nastavuje marketingovým trendom a mediálnej mašinérii satirické zrkadlo. O to väčším kontrastom je, že ide o ich dosiaľ najpopovejší album.

04.08.2017 14:00
Arcade Fire Foto:
Kapela Arcade Fire si v rámci kampane k novému albumu vytvorila falošnú korporáciu EN.
debata

Novinka Everything Now z 28. júla patrila medzi najočakávanejšie nahrávky tohto roka. Fanúšikovia s napätím vyčkávali, s čím Arcade Fire prídu po úspešnej nahrávke Reflektor z roku 2013. „Album je vonku. Som na túto nahrávku naozaj hrdý. Jej vznik tak trochu pripomínal odyseu a zachytáva niekoľko mojich najobľúbenejších momentov tejto kapely. Naozaj dúfam, že sa vám bude páčiť,“ vyjadril sa na sociálnej sieti jeden z členov kapely Tim Kingsbury. Miernym sklamaním však zrejme boli zmiešané reakcie, ktorými ich častovali fanúšikovia aj kritika.

Už album Reflektor naznačoval, že Arcade Fire opúšťajú vody alternatívnej rockovej scény a vydávajú v ústrety popovejším melódiám, tanečnejším disko skladbám a elektropopu. Pri nahrávke Everything Now sa rozhodli ísť ešte ďalej, čo sa podľa niektorých názorov stalo najväčším problémom albumu. Odklon od nezávislej scény k pop-music síce dokáže naštrbiť povesť, prípadne nahnevať pár ortodoxných fanúšikov, no nie u Arcade Fire, u ktorých komerčný úspech a kvalita dlhodobo kráčajú ruka v ruke.

Arcade Fire vznikli začiatkom milénia v montrealskom Quebecu. Početná formácia s rôznorodým kultúrnym pozadím si pozornosť získala najmä energickými koncertmi sprevádzanými netradičnými hudobnými nástrojmi ako violončelo, harfa, mandolína či husle. Ich popularita prudko rástla aj vďaka úspešným albumom ako Funeral (2004), Neon Bible (2007) a The Suburbs (2010), ktoré ich vyniesli na vrcholy hudobných rebríčkov a priniesli okrem iného aj Grammy či Brit Awards. Netrvalo dlho a z Arcade Fire sa stala jedna z najvplyvnejších kapiel sveta. Sláva ani popularita im však do hlavy nestúpla, čo koniec koncov dokazujú aj najnovším albumom, kde si dovolili malý umelecký experiment.

Novému albumu predchádzala výrazná, tzv. guerillová kampaň na internete. Každú zmienku o kapele sprevádzalo logo EN vytvárajúce ilúziu globálnej marketingovej korporácie. Arcade Fire si pod touto hlavičkou vytvorili celý koncept – obliekali si „firemné“ kombinézy, mali vlastnú televíziu, ktorá informovala o novinách, na účtoch sociálnych sietí šírili v štýle „fake news“ rôzne dezinformácie. Zámer bol jednoduchý – zistiť, do akej miery sa chytia médiá v snahe poskytnúť svojim čitateľom bezhraničný obsah, žiaľ, často bez akejkoľvek hodnoty.

Ešte netušili, ako im do celého plánu zapadne aj kritická recenzia hudobného portálu Stereogum, ktorá vyšla pár dní pred vydaním albumu. Na protest si Arcade Fire založili vlastnú stránku s názvom Stereoyum, kde napísali vlastnú recenziu. „O čom presne bude toto predčasné hodnotenie? To je asi príliš skoro definitívne povedať,“ píšu v článku, ktorý humornou formou protestuje proti tomu, aby sa albumy hodnotili ešte pred ich oficiálnym vydaním a naznačujú, že recenzenti píšu o niečom, o čom ešte nič nevedia.

Arcade Fire dosiahli komerčný úspech, darí sa im vypredávať štadióny, no nikdy neskĺzli do štádia, že by sami seba predávali ako produkt. Klasickú pozlátku v ich prípade nahrádza jasná umelecká vízia. Možno im len treba trošku veriť a zamyslieť sa nad tým, čo chceli fanúšikom posledným albumom povedať. Všetko síce máme na podnose, no dokážeme sa v tom množstve informácií zorientovať a vytvoriť si vlastný názor pod náporom premyslených marketingových stratégií? Všetko, čo potrebujeme, už predsa máme.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #album #Arcade Fire #Everything Now