BHS: Partitúram vdychujú život

"Ak cítite hudbu a frázovanie súčasne, dirigovanie je zrazu veľmi jednoduché. A keď spojenie zafunguje, vyklenie sa medzi pódiom a hľadiskom nádherný oblúk. Práve to na dirigovaní milujem," hovorí James Judd.

27.09.2017 16:00
debata

„Hudba dokáže s ľudskými emóciami manipulovať. Robia to všetci skladatelia a práve to nás všetkých spája,“ pridáva charizmatický a výnimočne všestranný Angličan, ktorý dokáže v koncertných sálach celého sveta vytvoriť jedinečný kontakt medzi publikom a hudobníkmi. Koncertom pod taktovkou svojho nového šéfdirigenta otvorí Slovenská filharmónia 53. ročník Bratislavských hudobných slávností.

V Čajkovského variáciách na rokokovú tému pre violončelo a orchester sa ako sólista večera predstaví Alban Gerhardt. „Chcel som sa stať spevákom ako moja matka. Ale nenávidel som vlastný hlas, tak som si vybral iný nástroj – violončelo,“ priznáva nemecký violončelista, ktorý uchvacuje publikum zvukovým bohatstvom prejavu. „Do hudby som stále zamilovaný a neprestávam byť zvedavý. Nudilo by ma hrať tie isté skladby stále znova a znova,“ netají umelec, v ktorého repertoári nechýba okrem „klasiky“ ani súčasná či stará hudba. Pre odborníkov je čarodejníkom, ktorý vie rozozvučať nástroj v majstrovskej virtuozite.

Najväčší sviatok vážnej hudby na Slovensku sa tentoraz začína netradične – vo štvrtok 28. septembra. Počas osemnástich festivalových dní sa do 15. októbra predstavia na dvadsiatich dvoch koncertoch umelci z viac ako dvoch desiatok krajín. „BHS sú festivalom interpretov, možno aj preto sú príťažlivé. Nešpecializujeme sa na niektorú skladateľskú osobnosť alebo určité tvorivé obdobia, na to sú iné prehliadky,“ zdôrazňuje Marián Lapšanský, riaditeľ Slovenskej filharmónie, ktorá „hudobný sviatok“ organizuje.

Dirigent Juraj Valčuha. Foto: Ján Lukáš
Elektra Juraj Valčuha Dirigent Juraj Valčuha.

„Ako človek príde pred orchester pripravený, s jasnou myšlienkou, čo chce dosiahnuť a ide si za tým, muzikanti to vedia oceniť,“ hovorí Juraj Valčuha. Orchester je podľa neho vlastne obrazom dirigenta, ktorý pred ním stojí. A dobré orchestre dokážu reagovať na najrôznejších dirigentov a ich osobité prístupy. Vo svete vychytený špičkový slovenský dirigent sa na čele Slovenskej filharmónie postará o festivalové finále. „Dôležité je preniesť myšlienky z každej partitúry do živej podoby,“ dodáva Valčuha.

Pre posledný večer hodokvasu interpretačného umenia zvolil Debussyho Ibériu a kantátu Alexander Nevský, ktorú Sergej Prokofiev skomponoval pôvodne pre rovnomenný Ejzenštejnov film. Hosťami finálového večera budú aj očarujúca gruzínska mezzosopranistka Ketevan Kemoklidze a taliansky klavirista Roberto Cominati, pre ktorého interpretačné umenie je príznačný koktail vášne a vynikajúcej techniky, mixujúci okamihy krásy s hĺbkou citu. Sotvakto by si pri počúvaní jeho bravúrnej hry pomyslel, že rovnako vášnivo ako klaviatúre sa venuje aj kniplu. Už v mladosti totiž získal licenciu profesionálne­ho letca.

Talianska dirigentka a pianistka  Speranza... Foto: Reuters, LEONHARD FOEGER
Opernball Talianska dirigentka a pianistka Speranza Scappucci.

Netradične sa tento rok postará Slovenská filharmónia o štyri koncerty. Pod taktovkou amerického dirigenta Lawrenca Fostera uvedie Lisztovho Orfea, Brahmsovu Štvrtú symfóniu a Bartókov Koncert pre klavír a orchester č. 2, v ktorom „zahviezdi“ majster čiernobielych kláves Evgeny Kissin. A s pôvabnou dirigentkou Speranzou Scappucci ponúkne operný recitál s americkým tenoristom Lawrencom Brownleeom.

debata chyba
Viac na túto tému: #Juraj Valčuha #BHS 2017