BHS: Svetové špičky oživia diela klasikov

Osemnásť festivalových dní, v priebehu ktorých sa na dvadsiatich dvoch koncertoch predstavia umelci z viac ako dvoch desiatok krajín.

28.09.2017 08:39
James Judd, Alban Gernardt Foto: ,
Dirigent James Judd a violončelista Alban Gernardt so Slovenskou filharmóniou cizelujú program otváracieho koncertu BHS.
debata

Stručná vizitka 53. ročníka Bratislavských hudobných slávností pripomína štatistiky, ktoré hudbe nesvedčia. Prezrádza však veľa. Na pódiu Reduty privíta festivalové publikum špičkových interpretov z troch svetadielov.

Medzi „hviezdami“ bude aj geniálny klavirista Evgeny Kissin, ktorý Chopinovou Fantáziou dojal ako šestnásťročný v Londýne i legendárneho Karajana. Majster dokonalých vysokých céčok – americký belcantový tenorista Lawrence Brownlee ovenčený"operným Oscarom" (v hudobných kruhoch tak prezývajú prestížny titul Operný spevák roka). Jeden z najprominen­tnejších dirigentov sveta Zubin Mehta, ktorému nadšene aplaudujú v koncertných sálach všetkých kontinentov, pod taktovkou ktorého vdýchne špičkový orchester Wiener Philharmoniker život dielam Brahmsa, Haydna aj Bartóka.

Elegantný a muzikálny čarodejník, ktorý vie rozozvučať nástroj v majstrovskej virtuozite – nemecký violončelista Alban Gerhardt, sľubuje nekaždodenný zážitok už vo štvrtok večer. Ako sólista otváracieho koncertu uvedie so Slovenskou filharmóniou Čajkovského Variácie na rokokovú tému pre violončelo a orchester. Za dirigentským pultom bude charizmatický a všestranný Angličan James Judd, ktorý vždy dokáže vytvoriť jedinečný kontakt medzi hudobníkmi a publikom. Nový šéfdirigent nášho prvého symfonického orchestra obohatil svoj program o dielo bratislavského rodáka Franza Schmidta (1874–1939). Z tvorby skladateľa, ktorý bol aj jedným z najuznávanejších violončelistov a klaviristov svojej doby, vybral Judd Predohru, medzihru a karnevalovú hudbu z opery Notre Dame. Časti, ktoré sú dodnes súčasťou koncertného repertoáru, hoci Schmidtova opera, dlho sa vyhrievajúca na výslní poslucháčskeho záujmu, už upadla do zabudnutia.

Netradične sa tentoraz Slovenská filharmónia predstaví až na štyroch festivalových koncertoch. Vždy však s iným dirigentom. Pod taktovkou Američana Lawrenca Fostera uvedie Lisztovho Orfea, Brahmsovu Štvrtú symfóniu a Bartókov Koncert pre klavír a orchester č. 2, v ktorom „zahviezdi“ majster čiernobielych kláves Evgeny Kissin. S pôvabnou talianskou dirigentkou Speranzou Scappucci ponúkne operný recitál s americkým tenoristom Lawrencom Brownleem.

V posledný večer najväčšieho sviatku vážnej hudby na Slovensku bude za dirigentským pultom stáť vo svete stále žiadanejší Juraj Valčuha. Okrem Debussyho Fantázie „naservíruje“ špičkový slovenský dirigent, pre ktorého je najdôležitejšie „preniesť myšlienky z partitúry do živej podoby“, aj Prokofievovu kantátu Alexander Nevský pôvodne skomponovanú pre rovnomenný film Sergeja Ejzenštejna. Sólistami posledného koncertu BHS budú aj očarujúca gruzínska mezzosopranistka Ketevan Kemoklidze a taliansky klavirista Roberto Cominati.

„Našou ctižiadosťou je prezentovať pred medzinárodným publikom aj to najlepšie, čo v oblasti interpretačného umenia na Slovensku máme,“ zdôrazňuje Marián Lapšanský, riaditeľ Slovenskej filharmónie, ktorá „hudobný sviatok“ počnúc výberom umelcov a končiac organizačným zabezpečením každoročne pripravuje. Skladba Musica concertante mala byť oslavou životného jubilea Mariána Vargu. Osud zariadil, že jej uvedenie sa zmení na spomienku. Klasickú kompozíciu dotvoria svojimi improvizáciami autorovi kolegovia a interpreti, ktorých si osamelý bežec slovenskej hudobnej scény vážil: Fedor Frešo, Andrej Šeban, Martin Valihora a Vladislav Šarišský.

Francúzsko-kórejský dialóg pod švajčiarskou taktovkou
pondelok 2. októbra

Švajčiarsky dirigent Heinz Hollinger je aj vynikajúci hobojista a zaujímavý skladateľ. V jeho interpretácii uvedie kórejský Tongyeong Festival Orchestra skladby Mauricea Ravela (Couperinov náhrobok, Moja matka hus) a Camillea Saint-Saënsa (Introdukcia a rondo capriccioso pre husle a orchester). Sólistkou večera bude výborná huslistka Clara-Jumi Kang, patriaca do stovky najperspektív­nejších a najvplyvnejších ľudí v Kórei. V jej podaní zaznie aj Koncert pre husle a orchester č. 3, ktorý zložil v roku 1992 Isang You, syntetizujúci tradičnú kórejskú hudbu so západoeurópskymi kompozičnými technikami.

Elán mladosti povýšený skúsenosťami
utorok 3. októbra

Je básnik, spisovateľ aj kulturista, ovláda sedem svetových jazykov, ale Tzimon Barto sa preslávil najmä ako vynikajúci klavirista. Nekonvenčnú interpretáciu, v ktorej sa prelína hudba s poéziou, dokáže americký virtuóz vlastným pretlmočením Prokofievovho magického Klavírneho koncertu č. 3, ktorý patrí medzi najpopulárnejšie diela veľkého ruského skladateľa. Pod taktovkou fínskeho dirigenta svetového mena Jukku-Pekku Sarasta ambiciózny orchester Junge Deutsche Philharmonie uvedie aj Štvrtú symfóniu dánskeho skladateľa Carla Nielsena a Laternu magicu, ktorú skomponovala Kaija Saariaho.

Hymnus lásky, čo prekračuje hranice
piatok 6. októbra

Rozruch vyvolala Messiaenova Symfónia Turangalila už pri svetovej premiére v Bostone v roku 1949. Vtedy ju dirigoval Leonard Bernstein. Legendárny opus, ktorému jedni aplaudujú, iných zas dvíha z kresla, uvedie na BHS rakúsky Tonkünstler-Orchester na čele s japonským dirigentom Yutaka Sadom. Mentorom a dlhoročným spolupracovníkom jedného z najvýznamnejších japonských dirigentov generácie dnešných päťdesiatnikov bol práve Bernstein. Francúzskeho skladateľa inšpiroval nesmrteľný romantický príbeh o Tristanovi a Izolde a ich láske presahujúcej hranice fyzického tela i ľudského myslenia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Reduta #Evgeny Kissin #BHS 2017