BHS: Orchester je pulzujúci organizmus

"Najdôležitejšie je mať vopred pripravený hudobný koncept a jasno v interpretačných nuansách. Až potom možno skúšať rôzne finesy," vysvetľuje fínsky dirigent Jukka-Pekka Saraste.

28.09.2017 17:00
Jukka-Pekka Saraste Foto:
Jukka-Pekka Saraste.
debata

„Už pri prvej prehrávke tak bude jasné, čo potrebuje viac emocionality či pomalšie tempo na zvýraznenie motívu. A bez slov to ide oveľa lepšie ako s ich záplavou,“ pokračuje uznávaná autorita so svetovým renomé. Rozpráva vraj potichu a zvažuje každé slovo, ale interpreti ho radi rešpektujú.

V Bratislave sa predstaví s orchestrom Junge Deutsche Philharmonie. Teleso, ktoré sa zrodilo v roku 1974, združuje mladých hudobníkov z nemeckých hudobných akadémií. Nazbierajú tam skúsenosti, s ktorými neskôr odchádzajú do iných prestížnych orchestrov. Osemnásť- až dvadsaťosemroční hudobníci sa niekoľkokrát do roka stretávajú na skúškach, aby sa potom vybrali na medzinárodné turné.

„Som šťastný, keď počas prípravy prichádzajú orchestrálni hráči či sólisti s rôznymi zaujímavými podnetmi. Vždy je totiž mojím cieľom spolupráca, nie rutinný postup podľa vopred vymedzených pravidiel. Orchester je predsa živý organizmus,“ zdôrazňuje dirigent, ktorý sa integritou umeleckého výrazu a čarom osobnosti etabloval na scéne medzi najvýraznejších umelcov s taktovkou. Doma i v zahraničí oceňovaný dirigent si renomé okrem iného vybudoval aj intenzívnou spoluprácou s nahrávacími spoločnosťami.

Hoci sa nadchýna dielami neskorého romantizmu, rád uvádza aj tvorbu súčasných skladateľov. V koncertnej sieni bratislavskej Reduty uvedie napríklad Laternu magicu, ktorú skomponovala jeho krajanka Kaija Saariaho. „Názov odkazuje na rovnomennú autobiografiu švédskeho filmového režiséra Ingmara Bergmana. Keď mi na ňu pri upratovaní knižnice padol zrak, okamžite som sa do nej začítala. V mysli sa mi hneď začali vytvárať variácie hudobných motívov ako jedna z hlavných ideí orchestrálnej kompozície. Symbolizuje je práve laterna magica – prvý prístroj schopný vytvoriť ilúziu pohybujúceho sa obrazu,“ povedala o vzniku skladby fínska skladateľka.

„Záujem rôznych orchestrov o moje hosťovanie je veľký. Spolupráca napokon pomáha aj mne samotnému. Za dôležité považujem pripraviť počas týždňov skúšok dielo tak, aby fungovalo aj v čase, keď za dirigentským pultom nebudem stáť ja osobne,“ dodáva Jukka-Pekka Sareste.

utorok 3. 10. 2017 o 19. h, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, účinkujú: Junge Deutsche Philharmonie, Jukka-Pekka Saraste – dirigent, Tzimon Barto – klavír

Program: Kaija Saariaho – Laterna magica pre orchester, Sergej Prokofiev – Koncert pre klavír a orchester č.3 C dur, op. 26, Carl Nielsen – Symfónia č. 4, op. 29

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BHS 2017 #Jukka-Pekka Saraste