BHS: Bolesť a nespravodlivosť prenikajú aj do hudby

Jej meno má síce vôňu vzdialenej ázijskej krajiny, ale Clara Jumi Kang sa narodila v Mannheime hudobníkom, ktorí pochádzali z Južnej Kórey. Mala päť rokov, keď sa začala učiť hru na husliach.

01.10.2017 12:00
Clara Jumi Kang Foto:
Huslistka Clara Jumi Kang.
debata

Očividný talent vyniesol už o dva roky neskôr sedemročnej dievčinke štipendium na prestížnej Juilliard School, ktorú s úspechom absolvovala. Vysokoškolské štúdium zavŕšila na Vysokej škole pre hudbu a divadlo v Mníchove.

Zvíťazila na husľovej súťaži v Soule, víťazné vavríny si odniesla aj z medzinárodnej husľovej súťaže v Indianopolise. Pred piatimi rokmi ju kórejský časopis Dong A Times zaradil do stovky najperspektív­nejších a najvplyvnejších ľudí v Kórei. Úspechy na medzinárodnej hudobnej scéne jej „zniesli“ do rúk aj ocenenie Daewoo Music Award. Pre vystúpenie na BHS si pôvabná tridsiatnička zvolila Koncert pre husle a orchester juhokórejského skladateľa Isang You (1917–1995).

„Skladateľ sa nemôže na svet, v ktorom žije, pozerať ľahostajne. Ľudské utrpenie, útlak, nespravodlivosť… to všetko vchádza do mojich myšlienok. Tam, kde je bolesť, kde je nespravodlivosť, chcem to vyjadriť v hudbe,“ povedal Isang You, skladateľ, ktorý sa po druhej svetovej vojne zapojil do kórejského hnutia za nezávislosť. Základom jeho hudobného štýlu bola syntéza tradičnej kórejskej hudby so západoeurópskymi kompozičnými technikami. Koncert pre husle a orchester č. 3 z roku 1992 je posledným z radu jeho ištrumentálnych koncertov. V skladbe zloženej z troch častí sa hravé a virtuózne frázy zlievajú v toku do zhmotnenej sily v sugestívnom finále. Kompozícia akoby bola metaforou rieky, ktorej meandre sa rozširujú i zužujú, aby sa napokon vliala do jazera ukrytého pod vysokými horami.

Partnerom Clary Jumi Kang na pódiu bratislavskej Reduty bude pod taktovkou nemeckého dirigenta – inak aj skvelého hobojistu Heinza Hollingera – Tongyeong Festival Orchestra. Pred dvoma rokmi sa stal základným pilierom festivalu v Tongyeongu. Nadväzujúc na ústrednú festivalovú tému, ktorou je cestovanie, stavia hudobné mosty medzi Japonskom, Čínou a Južnou Kóreou, ale aj inými krajinami a kontinentmi.

pondelok 2. 10. 2017 o 19. h, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, účinkujúci: Tongyeong Festival Orchestra, Heinz Holliger – dirigent, Clara Jumi Kang – husle,

Program: Maurice Ravel – Le Tombeau du Couperin, Isang Yun – Koncert pre husle a orchester č. 3/1992, Camille Saint-Saëns – Introdukcia a rondo capriccioso pre husle a orchester, op. 28, Maurice Ravel – Moja matka hus / Ma mère l'Oye

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BHS 2017